چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفت گام سرمایه‌ گذاری موفق

8 سال پیش ( 1395/2/12 )
پدیدآورنده : آرش شهریاری نیا  

موفق‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا یک روزه ساخته نشده‌اند. یادگیری فوت و فن‌‌های بازارهای مالی و شناخت شخصیت خودتان به‌عنوان یک سرمایه‌گذار به زمان و شکیبایی نیاز دارد و نه آزمون و خطا. در اینجا هفت گام آغازین یک سفر طولانی جهت سرمایه‌گذاری موفق را بررسی خواهیم کرد.

1- آغاز

سرمایه‌گذاری موفق یک سفر است نه یک رویداد یکباره و شما باید خود را آماده یک سفر طولانی کنید. مقصد شما کجاست؟ چه مدت طول می‌کشد تا به آنجا برسید؟ به چه منابعی نیاز دارید؟ با تعریف و تعیین مقصد خود آغاز کنید و سفر خود را براساس آن برنامه‌ریزی کنید. برای مثال دوست دارید در 20 سال آینده و در سن 55 سالگی بازنشسته شوید؟ برای این کار به چه میزان پول نیاز دارید؟ نخست باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید. برنامه‌ای که با آن پیش خواهید رفت به اهداف مالی شما بستگی دارد.

2- بدانید که چه چیزی موثر است

کتاب‌های مرتبط بخوانید یا در کلاس‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با مدیریت مالی نوین شرکت کنید. افرادی که با تئوری‌های بهینه‌سازی و متنوع‌سازی پرتفولیو و کارایی بازار کار کرده‌اند برای دلایل خوبی جایزه نوبل گرفته‌اند! سرمایه‌گذاری ترکیبی از دانش (علوم مالی) و هنر (عوامل کیفی) است. جنبه علمی آن بخش مهمی برای آغاز است و نباید نادیده گرفته شود، اما اگر بخش علمی این داستان در تخصص و علاقه شما نیست نگران نشوید، راه‌های زیادی وجود دارد که آنها را فرا‌ بگیرید که در آغاز همین پاراگراف به آنها اشاره شد.

3534737345835834838533457345734573458358353578

هنگامی که فهمیدید چه چیزی در بازار کار می‌کند و موثر است، قوانین ساده مربوط به خود را خواهید یافت. برای مثال «وارن بافت» که یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ است سبک سرمایه‌گذاری خود را در یک نقل قول ساده و مشهور خلاصه کرده است «اگر نتوانم چیزی را بفهمم روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنم». مشخص است که این قانون ساده او خوب کار می‌کند. اگرچه او با همین قانون روند رو به رشد تکنولوژی را از دست داد اما از سقوط مخرب حباب سال 2000 نیز در امان ماند.

3- خودتان را بشناسید

هیچ کس شما و شرایط شما را بهتر از خودتان نمی‌شناسد، بنابراین شما شایسته‌ترین فرد برای انجام سرمایه‌گذاری‌های خود هستید و تنها به اندکی کمک نیاز دارید. ویژگی‌های شخصیتی که به شما در یک سرمایه‌گذاری موفق کمک می‌کند یا شما را از سرمایه‌گذاری باز می‌دارد شناسایی و مدیریت کنید. یک مدل رفتاری مفید که به سرمایه‌گذاران در درک خودشان کمک می‌کند توسط بیلارد، بیهل و کیسر تدوین شده است. این مدل سرمایه‌گذاران را براساس دو ویژگی شیوه عمل (بی‌پروا یا محتاط) و سطح اعتماد به نفس (مطمئن یا مضطرب) دسته‌بندی می‌کند. براساس این ویژگی‌های شخصیتی این مدل سرمایه‌گذاران را به پنج گروه زیر تقسیم می‌کند:

* فردمحور: مطمئن و محتاط، که از روش «خودت انجام بده» (DIY) استفاده می‌کنند.
* ماجراجو: متغیر، تمایل به کارآفرینی، متهور
* مشهور: پیرو جدیدترین مدها و روش‌های سرمایه‌گذاری
* نگهبان: به‌شدت ریسک‌گریز و محافظ سرمایه
* متعادل و روراست: دربردارنده همه ویژگی‌های فوق و تمایل به مرکز تمام ویژگی‌ها.

تعجبی ندارد که نتایج بهترین سرمایه‌گذاری‌ها توسط یک «فردمحور» درک می‌شود یا کسی که رفتارهای تحلیلی و اعتماد به نفس از خود نشان دهد و در جست‌وجوی ارزش باشد. اگر متوجه شدید ویژگی‌های شخصی شما شبیه به یک «ماجراجوست» هنوز می‌توانید به موفقیت مالی دست یابید، اگر بتوانید استراتژی خود را بر این شناخت منطبق کنید. به عبارت دیگر صرف نظر از اینکه در کدام گروه قرار می‌گیرید باید دارایی‌های خود را به شکلی منظم و سیستماتیک مدیریت کنید.

4- دوستان و دشمنان خود را بشناسید

مراقب دوستان غیرواقعی مانند سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بی‌پروایی باشید که تنها وانمود می‌کنند سمت شما هستند، اما در واقع منافع آنها با شما در تضاد است. همچنین به‌عنوان سرمایه‌گذار به یاد داشته باشید که شما در حال رقابت با موسسات بزرگ مالی هستید که منابع بیشتر و دسترسی بیشتر و سریع‌تر به اطلاعات دارند.

در ذهن داشته باشید که شما احتمالا بدترین دشمن خودتان هستید. ممکن است با توجه به نوع شخصیت، استراتژی و شرایط ویژه، خودتان عامل تخریب موفقیت خود باشید. یک «نگهبان» هنگامی که به دنبال پیروی از هیجانات بازار و سودهای کوتاه‌مدت است باید علیه نوع شخصیت خود عمل کند، زیرا او ریسک‌گزیر و محافظ سرمایه است و از سرمایه‌گذاری‌های با ریسک‌ زیاد و بازده بالا متحمل زیان بیشتری خواهد شد. با خودتان صادق باشید و عوامل مانع سرمایه‌گذاری موفق یا دور‌کننده شما از موفقیت را شناسایی و اصلاح کنید.

5- مسیر درست را بیابید

سطح دانش، شخصیت و منابع در دسترس شما باید تعیین‌کننده مسیری باشد که انتخاب می‌کنید. به‌طور کل سرمایه‌گذاران یکی از استراتژی‌های زیر را می‌پذیرند:

* همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید، به‌عبارت دیگر متنوع‌سازی.
* همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بگذارید اما به‌شدت مراقب سبد خود باشید.

هر دو استراتژی را با هم ترکیب کنید و با تاکید بر مدیریت منفعل پرتفولیو آغاز کنید. بیشتر سرمایه‌گذاران موفق با پرتفولیوهای متنوع کم ریسک آغاز می‌کنند و سپس و به تدریج شیوه کار را می‌آموزند. با کسب دانش بیشتر در طول زمان، آنها بهتر می‌توانند حالت مدیریت پرتفولیوی فعال‌تری را اتخاذ کنند.

6- منضبط باشید

حفظ یک استراتژی بهینه بلندمدت ممکن است گزینه سرمایه‌گذاری جالبی نباشد، با این حال شانس موفقیت شما افزایش می‌یابد، اگر در همان مسیر بمانید و اجازه ندهید احساسات یا دوستان غیرواقعی دست بالاتر را داشته باشند.

7- تمایل به یادگیری داشته باشید

پیش‌بینی بازار سخت است اما یک چیز کاملا مشخص است: بازار متغیر خواهد بود. یادگیری برای اینکه تبدیل به یک سرمایه‌گذار موفق شوید فرآیندی تدریجی است و سرمایه‌گذاری نیز خود یک سفر طولانی است. بازار به شما اشتباهات‌تان را نشان خواهد داد، آنها را بپذیرید و از اشتباهات خود بیاموزید. هنگامی که موفق شدید، جشن بگیرید. چیزی که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار به‌دست خواهید آورد بستگی به اهداف شما دارد، اما استفاده از این هفت گام ساده به شما برای یافتن مسیر درست کمک فراوانی خواهد کرد. سفر بخیر.

منبع: Investopedia-Derek Polcyn

* ارتباط با کارشناس: arash.shahryari.nia@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/z0Thicf2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه