رفتارتان در محیط کسبوکار برند شخصی شما را تشکیل خواهد داد. به خاطر داشته باشید قدرت این برند موفقیت شما را تسهیل خواهد کرد. بشر همواره از بدو پیدایش درصدد بوده است به کمک نمادها و دیگرعوامل، نشان و اثری از خود را بر پیشانی تاریخ ثبت کند. امروزه برندها نشانهای از هویت محصولات و حتی انسانها به شمار میروند و اهمیت برند در شکلگیری ارتباطات و جریانهای مرتبط با کسبوکار غیرقابل انکار است. برند تنها در انحصار محصولات و سازمانها نیست و اشخاص نیز میتوانند برندی شخصی برای خود داشته باشند.
یکی از بهترین روشهایی که میتوان با استفاده از آن خود را تبدیل به فردی ارزشمند برای شرکت یا سازمان کرد و کاری انجام داد که رؤسای شرکت به ما بهعنوان یک دارایی با ارزش نگاه کنند و همیشه سعی در حفظ ما داشته باشند این است که برند اختصاصی و خاص خود را تعریف و سعی کنیم خود را بهعنوان یک متخصص تمامعیار در زمینه کاری خود به همکاران و مسئولان شرکت معرفی کنیم. رفتار پاسخی است که ارگانیسم به انگیزه بیرونی میدهد.
به بیان دیگر رفتار واکنشی ست که در برابر یک عمل یا کنش بیرونی از موجود زنده سر میزند. این رفتار در انسان پیچیدهتر از سایر موجودات است. دلیل این پیچیدگی فرآیندهای ذهنی گسترده و تو در توی انسان است که روی هم رفته موضوع دانش روانشناسی را تشکیل میدهد. انسان بهعنوان یک موجود اجتماعی از همان بدو تولد گرایشات اجتماعی از خود نشان میدهد. نیاز به کسب حمایت و امنیت شاید نخستین نشانههای نیازمندی فرد به عوامل بیرونی است. لبخند را که در ماههای اول زندگی در نوزاد دیده میشود، بهعنوان نخستین ارتباطات او با محیط اجتماعی خویش میدانند. رفتار اجتماعی را میتوان به دو نوع بسیار گستردهتر تقسیمبندی کرد؛ رفتار جامعهپسند و رفتار جامعه ستیز.
رفتار جامعهپسند آن دسته از رفتارهایی را شامل میشود که مورد قبول جامعه بوده، با قوانین و هنجارهای جامعه مطابقت دارد.این نوع از رفتارها سازنده و در جهت پیشبرد اهداف یک گروه یا اجتماع هستند. مثل نوعدوستی، از سوی دیگر رفتار جامعهستیز رفتارهایی منفی هستند که با قوانین و معیارهای جامعه مطابقت ندارند. این رفتارها مورد قبول افراد جامعه نیستند و اغلب پیامدهای منفی اجتماعی را برای فردی که مرتکب این رفتارها میشوند به همراه دارند. این دسته از رفتارها مخرب بوده و مانع پیشبرد اهداف گروه یا اجتماع هستند که فرد در آن قرار دارد. تعیین اینکه کدام رفتار جامعهپسند و کدام جامعهستیز محسوب میشود، بر حسب منابع متعددی صورت میگیرد.
دو منبع معتبر برای این بررسی قوانین رسمی در جامعه است و دیگر هنجارهای عرضی و فرهنگی آن جامعه.هر کدام از این منابع میتوانند منبع تعیینکننده برای جامعه پسند یا جامعه ستیز بودن یک رفتار اجتماعی باشند. هرچند در اکثر موارد بین این دو منبع هماهنگی وجود دارد ولی در مواردی نیز ناهمخوانیهایی بین آنها دیده میشود. با کمی دقت و توجه میتوان دریافت در محیط کار کدام رفتار پسندیده و کدامیک مخرب است اما در هر صورت ظاهر آراسته و لباس برازنده، گفتار مؤدبانه و رفتار تأثیرگذار در محیط کار، یک اصل اساسی و خدشهناپذیر است و هر کدام سهمی بسزا در پیشرفت هر یک از کارکنان از یکسو و ترقی کل سازمان از سوی دیگر دارد.