پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز گذشته با ۱۱۱۷ واحد رشد به ارتفاع ۶۸ هزار واحد صعود کرد. بازار سهام در پنجمین روز بهمن، شاهد رشد دسته‌جمعی نماگرهای خود بود؛ بازاری که با وجود عرضه‌های حقوقی‌های بزرگ، همچنان نشستن در صف خریدهای میلیونی را از طرف حقیقی‌ها ترجیح می‌داد. چنان که خوش‌بینی سهامداران از بهبود وضعیت بورس بعد از لغو تحریم‌ها و همچنین ورود سرمایه‌گذاران خارجی و انعقاد قراردادهای جدید موجب شده است تا بورس تهران و صنایع حاضر در آن با اقبال چشمگیری از سوی سهامداران مواجه شود و رشد قیمت و تقاضا را به همراه داشته باشد.

بازار سهام در حالی شاهد پس گرفتن رکوردهای از دست رفته از سوی شاخص‌های منتخب خود بود که در ادامه تلاش برای تعدیل نسبت قیمت بر درآمد کل بازار سهام پس از لغو تحریم‌ها، گروه فلزات اساسی در بورس در کنار سایر گروه‌های پیشرو بازار قرار گرفت. تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام تا حدی پیش رفت که بازارگردان‌ها به‌طور خودجوش اقدام به تزریق سهام با هدف افزایش نقدشوندگی و رقیق‌کردن صف خریدهای میلیونی به‌ویژه در گروه بانک‌ها کردند.

به‌طور کلی روند حرکتی شکل گرفته در بازار سهام در حالی روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد که بازیگران بزرگ بازار این روزها شاهد تعدیل نوبتی نسبت‌های P/E در گروه‌های مختلف بازار هستند. این در شرایطی است که بازارهای جهانی کالاهای پایه و اساسی شاهد ریزش قیمت‌هاست و هر تن مس در بورس کالای لندن با کاهش 3 دلاری به رقم 4 هزار و 440 دلار معامله شده است.

احتمال نزول شاخص کل طی روزهای آینده

معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 104 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 103 واحد و فولاد مبارکه اصفهان با 96 واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 38 واحد، بانک صادرات ایران با 27 واحد و بانک پاسارگاد با 10 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 452 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 2 میلیارد و 60 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 116 هزار و 483 نوبت دادوستد بود. آنچه ارزش کل معاملات نشان می‌دهد اینکه بورس ایران وارد دوره جدیدی شده و شاهد خروج از رکود و آغاز فصل جدیدی از رشد در آن هستیم. نقدینگی عظیمی به سوی بورس تهران در حال سرازیر شدن است و بازار سهام ایران آن چنان پر رونق است که میانگین بازدهی برخی نوسان‌گیران در این بازار طی 24 روز گذشته از آغاز رونق، بیش از 50 درصد تخمین زده شده است.

به‌طوری‌که حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام به بیش از 500میلیارد تومان رسیده که از آغاز فصل نوینی از رونق و رشد در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی حکایت دارد. هر چند بازار امروز نیاز به استراحت و اصلاح و تجدیدقوا دارد و امکان افت نسبی و کاهش قیمت‌ها در بسیاری از گروه‌های رشدیافته از جمله گروه فلزی و معدنی دور از انتظار نیست ولی روند مثبت شکل‌گرفته و ورود پول‌های تازه نشان می‌دهد که پس از اصلاح و استراحت شاخص کل، مجددا شاهد اوج‌گیری و رکوردشکنی شاخص کل بازار خواهیم بود.

افزایش 10 واحدی آیفکس

معاملات 5 بهمن‌ماه 1394 بازار فرابورس با خریدوفروش 335 میلیون و 30 هزار ورقه بهادار در 38 هزار و 352 نوبت به ارزش یک هزار و 700 میلیارد ریال به اتمام رسید و آیفکس هم با افزایش 10 واحدی نسبت به روز قبل در رقم 743.2 واحد بسته شد. ذوب‌آهن اصفهان با دادوستد 39 میلیون و 860 هزار سهم بیشترین حجم و برق عسلویه مپنا با معاملاتی به میزان 93 میلیارد و 520 میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات سهام را به نام خود ثبت کرد و هر برگه اوراق تسهیلات مسکن نیز در محدوده 770 تا 900 هزار ریال معامله شد.

بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خریدوفروش 5میلیون و 750هزار سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به دادوستد 401هزار و 860ورقه اجاره مپنا بود. سهام دارو‌سازی کاسپین در کنار برق عسلویه مپنا و ساختمان تأسیسات راه‌آهن بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های بیمه آرمان، صنعتی مینو و مواد ویژه لیا با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. خریدوفروش اسناد خزانه اسلامی در روز گذشته با قیمت 970 هزار و 275 ریال به پایان رسید.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/aX6yD2Oq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه