پرسش: مدیر یک شرکت خصوصی هستم که اوضاع کسبوکارم چندان خوب نیست و سطح فروش شرکتم کاهش پیدا کرده است. با اینکه به دلیل توانمندیهای مالی شرکت هیچگونه دیرکردی در پرداخت به کارمندانم اتفاق نیفتاده، همین کاهش فروش موجب نگرانی کارمندان از آینده شغلیشان شده و به دلسردی آنها انجامیده است. با اینکه نسبت به آینده کسبوکارم اطمینان دارم و میدانم که رکود موقتی است، نمیدانم در این دوره حساس باید چطور با کارمندانم رفتار کنم. لطفا مرا راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس: اگر واقعا به آینده کسبوکار اطمینان دارید و میدانید که سطح فروش دوباره افزایش پیدا خواهد کرد، پس برای ادامه کار عزم راسخ داشته باشید. این عزم باید در گفتار و کردار و رفتار شما مشهود باشد تا کارمندان این اطمینان را در شما ببینند و آن را حس کنند. پیشنهاد میکنیم جلسهای با حضور همه کارمندان برگزار کنید و دلایل اطمینان از آینده کسبوکار و افزایش فروش را بهصورت کارشناسی با کارمندان در میان بگذارید تا اطمینان و اعتماد بیشتری جلب شود.
در این جلسه برای اینکه افراد به آینده کسبوکار مطمئنتر شوند، درصورتیکه قدرت مالی دارید، در مورد توسعه کارتان به زیرشاخههایی صحبت کنید که از رونق بیشتری برخوردار هستند و با فعالیت فعلی شما ارتباط دارند. به کارمندان بگویید اگر به هر دلیلی کسبوکار فعلی با مشکلی جدی روبهرو شود و امکان ادامه فعالیت فراهم نباشد، کار خود را در این حوزههای جدید پیگیری خواهید کرد و از کارمندان در همان زمینههای تخصصی خودشان، اما در جایی دیگر استفاده خواهد شد. همچنین بر توانمندیهای مالی شرکت تاکید کنید و نشان دهید شرکت تحت هر شرایطی به راه خود ادامه خواهد داد و هیچکس قرار نیست کار خود را از دست بدهد.