ستونهای کناری روزنامهها که به انتشار نامهها اختصاص دارد یکی از بهترین و در عین حال آسانترین راهها برای بیان عمومی حرفهای شماست. به طور قطع شما باید نامهای مناسب برای چاپ در اختیار داشته باشید و مهمتر اینکه نامه شما باید ارزش خبری نیز داشته باشد.نوشتن نامهای سرگشاده به یک رقیب تجاری میتواند شگرد بسیار موثری باشد. بهخصوص زمانی که رقیبتان انتقاد سختی نسبت به شما کرده باشد اینگونه نامهها فرصت پاسخگویی به انتقادات بهصورت عمومی را برای شما به ارمغان میآورند.
ایده
سرریچارد برانسون یکی از بزرگترین کسانی است که امور تبلیغاتی خود و شرکتش را شخصا انجام میدهد.او استعداد خارقالعادهای در تبلیغ کسبوکارش از روشهای بحث برانگیز و جذاب دارد. یکی از بهترین تبلیغات وی مربوط به خطوط هواییاش است. هنگامی که ریچارد خطوط هوایی «ویرجین بلو» را در استرالیا راهاندازی کرد «باب دیکسون» رئیس شرکت رقیب وی در مصاحبههای مختلف اظهار کرد که شرکت ویرجین بلو هیچگاه در استرالیا به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد.
ماجرا به همین جا ختم نشد و سه سال بعد دیکسون مدعی شد که دیگر به هواپیماهای شرکت ویرجین بلو اجازه نشستن در خاک استرالیا داده نخواهد شد، با اظهار چنین ادعای گزافی دیگر وقت آن رسیده بود تا برانسون واکنشی نشان دهد. ریچارد برانسون دست به قلم شد و نامهای را در چندین روزنامه معتبر جهان به چاپ رساند. وی تعدادی از اظهارنظرهای دیکسون را در نامهاش آورد و ثابت کرد اکثر آنها اشتباه بوده است.
در ادامه نامه او به دیکسون پیشنهاد انجام یک شرطبندی را داد، بدین ترتیب که اگر شرکت ویرجین طی 8 ماه آتی اجازه فرود هواپیماهایش در خاک استرالیا را از دست بدهد برانسون باید لباس مهمانداران شرکت کانتاس را برتن کرده و در یکی از پروازهای لندن به استرالیای این شرکت ارائه سرویس کند. اما اگر شرکت ویرجین بدون هیچ مشکلی در طول 8 ماه پیش رو به کار خود ادامه داد، این دیکسون است که باید لباس مهمانداران شرکت ویرجین را برتن کرده و در یکی از پروازهای شرکت به ارائه سرویس بپردازد.
البته که دیکسون پیشنهاد برانسون را رد کرد و اینگونه به خبرنگاران گفت: وظیفه ما اداره خطوط هواپیمایی است نه اجرا در سیرک. نتیجه نامه برانسون که سروصدای زیادی هم به راه انداخت کاملا واضح بود.برانسون در میان مردم بهعنوان شخصیتی دارای اعتمادبهنفس بالا و در عین حال باهوش شناخته شد، در حالی که دیکسون فردی بزدل لقب گرفت.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
- اطمینان حاصل کنید که اظهارنظرهای شما تماما در برگیرنده حقایق است. همچنین سعی کنید در اظهارنظرهای خود به دیگران تهمت و افترا نزنید.
- در متن نامه خود به جای الفاظ تند و زننده از شوخیهای متعارف استفاده کنید. هیچکس رابطه خوبی با فردی که از الفاظ زننده نسبت به رقبایش استفاده کند برقرار نمیکند. شوخ طبعی عامل مهمی برای برقراری رابطه خوب با مردم است
-اطمینان حاصل کنید که حریفتان فرصت کافی برای پاسخ به نامه شما دارد. پاسخهای حریفتان به اندازه خود نامه شما یک اهرم موثر تبلیغاتی برای شماست.