پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سهام در هفته گذشته، وضعیت پرنوسانی را پشت سرگذاشت، به طوری که شاخص کل بین کانال‌های 72 و 73‌هزار واحدی در رفت‌و‌آمد بود. شاخص کل بورس در شنبه هفته گذشته کار خود را با رقم 73‌هزار و 877 واحد آغاز کرد تا اینکه در معاملات روز دوشنبه به یکباره با افت 412 واحدی به کانال 72‌هزار واحد سقوط کرد اما در روز چهارشنبه با رشد 854 واحدی بار دیگر رقم 73‌هزار و 644 واحد را به ثبت رساند.

نوسان شدید شاخص کل در دو کانال

در هفته‌های گذشته بورس تهران در کمتر از یک ماه بیش از ۴۰۰۰ واحد افت کرد و با این افت برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ رکوردی را به ثبت رساند. کارشناسان معتقد بودند صبر سهامداران برای رسیدن به شرایط مطلوب در بورس لبریز و این موضوع باعث شده تعدادی از آنها سرمایه خود را از بورس بیرون بکشند. اما در دو روز پایانی هفته گذشته بازار سهام ایران کمی جان گرفت و بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد کرد و تا حدودی از جو منفی موجود در بازار کاست.

دلایل رشد بازار سهام در روزهای اخیر

از دلایل جان گرفتن بازار در این روزها، می‌توان به بستن قراردادهای هواپیمایی ایران با بویینگ برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما و همچنین قرارداد ایران‌خودرو با پژو - سیتروئن اشاره کرد، چراکه این دو قرارداد می‌تواند نشانی باشد بر تاثیر اجرایی شدن برجام بر اقتصاد ایران. فروش نفت و میعانات گازی هم در روزهای اخیر به مقدار قبل از تحریم بازگشته و این موضوع در کنار عملی شدن کاهش سود سپرده‌های بانکی از ۱۸درصد به ۱۵درصد، جو روانی مثبتی را در تالار شیشه‌ای تهران به وجود آورده و توانست حداقل در کوتاه‌مدت هم که شده نماگر بازار را به سمت بالا هدایت کند.

با همه اینها در پایان معاملات هفته منتهی به دوم تیر ماه جاری شاخص کل با ۲۳۲ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۷۳‌هزار و ۶۴۵ واحد رسید و در مجموع با ۰.۳۱درصد کاهش روبه‌رو شد. شاخص بازار اول نیز با ۹۱ واحد افزایش به رقم ۵۱‌هزار و ۳۱۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم با ۲‌هزار و ۱۷ واحد کاهش، عدد ۱۶۳‌هزار و ۳۳۳ واحد را تجربه کرد. با این حساب شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با ۰.۱۸درصد افزایش و ۱.۲۳درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۸۳۸۵میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۲۳.۶درصد کاهش یافته است.

افت اندک آیفکس طی هفته گذشته

بازار فرابورس هفته گذشته را با رشد 20درصدی حجم و 6 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن به پایان برد و 2میلیارد و 433میلیون ورقه بهادار به ارزش 7‌هزار و 878میلیارد ریال دادوستد شد. حجم و ارزش معاملات هفتگی در بازار اول با رشد 9درصدی حجم و در مقابل 12درصد افت ارزش همراه شد و 444میلیون ورقه بهادار به ارزش 768میلیارد ریال دادوستد در آن انجام شد؛ این در حالی است که در بازار دوم 628میلیون ورقه بهادار به ارزش 2‌هزار و 614‌میلیارد ریال مبادله شد که این وضعیت حاکی از رشد 48درصدی حجم و 8درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن است. در بازار پایه نیز حجم و ارزش معاملات، 15 و 18درصد افزایش را تجربه کرد و خریدوفروش یک‌میلیارد و 336میلیون اوراق بهادار به ارزش یک‌هزار‌میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید.

در هفته معاملاتی منتهی به دوم تیرماه در بازار ابزارهای نوین مالی، انواع صکوک، ETF و اوراق تسهیلات مسکن مبادله شد و حجم معاملات این بازار 36درصد کاهش پیدا کرد اما ارزش این معاملات 5درصد افزایش یافت و به 3‌هزار و 495‌میلیارد رسید. در روز یکشنبه گذشته 5درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید برای نخستین بار در بازار اول عرضه و 100میلیون سهم این شرکت به قیمت هر سهم 1080 ریال وارد بازار شد. علاوه بر این، بلوک 60درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل به ارزش 4580‌میلیارد ریال در روز سه‌شنبه واگذار شد.

آیفکس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته همانند چهارشنبه گذشته نمایشگر عدد 777 بود اما ارزش بازار با اندکی افت، رقم 938‌هزار و 27‌میلیارد ریال را نشان داد. گروه فلزات اساسی در هفته چهاردهم سال 95 با در اختیار داشتن 26درصد از معاملات بازار سهام، در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه بانک‌ها سهم 14درصدی از معاملات داشت و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با معاملاتی به ارزش 220‌میلیارد ریال، رده سوم را به خود اختصاص داد.

طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته، بالاترین حجم مبادلات روزانه در روز دوشنبه با دادوستد 572میلیون اوراق بهادار، مبادله و بیشترین ارزش معاملات به میزان 3‌هزار و 80‌میلیارد ریال در همین روز ثبت شد. همچنین در مدت یاد شده، سهم بازار دوم از کل ارزش بازار فرابورس 45درصد و سهم بازار اول 11درصد بود.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1U6n04hl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه