اگر کاربران میخواهند محصولات و خدمات جدیدی را ابداع کنند، بد نیست بدانند که محصولات مبتکرانه جدید میتوانند به سرعت و در یک فرآیند بسیار موثر و محبوب توسعه یابند. دولت دانمارک تجربه بسیار موفقی در زمینه اتخاذ این رویکرد داشته است.
ایده
نخستین سرنگهای تزریق دارو و همچنین ماشینها و تجهیزات قلب و ریه توسط پزشکان اختراع شدند نه شرکتهای سازنده تجهیزات پزشکی. نوشابههای ورزشی ابتدا و پیش از ورود شرکتهای بزرگ نوشابهسازی به این حوزه تجاری توسط علاقهمندان به ورزش ابداع شدند. امروزه این کاربران و مشتریان هستند که بهصورت روزافزونی در زمینه خلاقیت و نوآوری از تولیدکنندگان پیش افتادهاند. اختراع، توسعه، نمونهسازی و حتی تولید محصولات از جمله فعالیتهایی است که امروزه کاربران و مخاطبان شرکتهای تجاری انجام میدهند.
براساس تحقیقاتی که اخیر صورت گرفته است 70درصد توسعه محصولات جدید در بازار به دلیل عدم تطابق آنها با نیازهای واقعی مشتریان با شکست روبهرو میشوند. دولتها عموما از خلاقیت و نوآوری به دلیل سودآوری تجاری آن استقبال میکنند. در ماه مه سال 2006 میلادی دولت دانمارک اعلام کرد که این کشور نیازمند آن است که فرآیند نوآوری کاربرمحور را تقویت کند. این سیاست با تشویق کاربران به استفاده از تکنیکهای لازم جهت تحقیق در زمینهنژادشناسی توسط دولت دانمارک پیگیری شد. از جمله فواید تحقیق در مورد اقوام و نژادهای مختلف، شناسایی و درک صحیح نیازهای مخاطبان از نژادها و ملیتهای گوناگون است.
حمایت مستقیم از فرآیند خلاقیت و نوآوری مخاطب محور و تشویق مدرسه اقتصادی دانمارک و شرکتهای تجاری به مشارکت در این زمینه از جمله فعالیتهای دیگر دولت دانمارک در راستای حمایت از رویکرد مذکور بهشمار میرود. براساس سخنان وزیر علوم دانمارک، سیاست دولت در زمینه حمایت از فرآیند خلاقیت و نوآوری مخاطبمحور ثمربخش بوده و نتایج مورد انتظار دولت از این پروسه حاصل شده است. موضوع اصلی در اینجا یافتن راههای جدید و موثر به منظور ارتباط مستقیم با گروهی از مخاطبان متعدد و در حال تغییر هنگام توسعه یک محصول جدید است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
ایدههای خوب از هرجایی میتوانند مطرح شوند، نکاتی که در ادامه مطرح خواهد شد از ارزش بسیار زیادی برای شناسایی فرصتها به منظور توسعه و پیشرفت برخوردار است. موضوعی که قصد توسعه آن را دارید شناسایی کرده و از نکاتی که در ادامه مطرح خواهد شد برای تولید و خلق ایدهها استفاده کنید.
* تحقیق: چه چیزهایی را میتوانید از شرکتها و سازمانهایی که از تحقیق به خوبی استفاده میکنند بیاموزید؟
* تغییر و تحول: چطور میتوان در مورد یک موضوع کاملا متفاوت فکر کرد؟
* ارتباط: چه ایدههایی را میتوانید از یک فعالیت یا موضوع دیگر قرض بگیرید؟
* حذف کردن: چه چیزهایی را میتوانید حذف کنید؟
* بازطراحی: برای بهبود این فعالیت، فرآیند یا روش چه کارهایی میتوانید انجام دهید؟
* تمرین کردن: چگونه میتوانید از خوب بودن ایده مورد نظرتان مطمئن شوید؟
اقدامات زیر به شما کمک میکنند تا مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنید:
* با افراد فعال در بخشهای دیگر که با مسائل مشابهی رو به رو هستند صحبت کنید.
* با دیگر شرکتها ارتباط برقرار کنید. بررسی کنید که فرآیند کارها در شرکتهای تجاری و حوزههای صنعتی دیگر در کشورهای مختلف چگونه انجام میشود. درباره ایدههایی که میتوانید از آنها الگوبرداری کرده یا آنها را با ایدههایتان ترکیب کنید، بیندیشید.
* با افراد خلاقی که هیچ اطلاعی از حوزه مورد نظر شما ندارند ولی ممکن است دیدگاه متفاوتی داشته باشند، صحبت کنید.
* گروهی از افراد را به منظور تولید ایدههای متعدد گردآورید.
در نهایت تمرکز شما بر موضوعات مورد نظرتان بسیار مهم و حیاتی است. در غیراین صورت خلاقیت و نوآوری میتواند وارد یک چرخه بیپایان و بیثمر شود. از واقعگرایانه بودن خلاقیتها و ایدهها اطمینان حاصل کرده و برای عملی کردن ایدهها برنامهریزی کنید. فراموش نکنید که بسیاری از ایدههای خلاقانه و نوآورانه به دلیل ضعف در برنامهریزی به منظور عملی کردن آنها با شکست مواجه میشوند.