پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روز معاملاتی هفته با توجه به خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای با جهشی 999‌واحدی در آستانه کانال 66‌هزار واحد قرار گرفت. اغلب سهامداران حقیقی جزو خریداران سهام بودند. در شرایطی که سرمایه‌گذاران حقوقی همچنان به جا‌به‌جایی دارایی‌های پرتفوی و کد به کد کردن آنها پرداختند. چنان‌که بیش از 60‌میلیون و 800‌هزار سهم هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه میان حقوقی این شرکت کد به کد شد.

همچنین در بانک انصار و بانک صادرات نیز معاملات کد به کد ادامه یافت. این در حالی است که سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و پتروشیمی پردیس نیز با معاملات کد‌به‌کد از سوی شرکت‌های حقوقی خود همراه بودند. در بانک صادرات در‌حالی‌که روند معاملات در شرایط عادی با معامله 300‌میلیون سهمی در جریان بود به یکباره از کد حقوقی تعداد 220‌میلیون سهم به کد یک شخص حقیقی واگذار شد. این موضوع نشان می‌دهد که بازار سهام به‌تدریج با ورود پول‌های جدید روبه‌روست و انجام معاملات کد به کد حقوقی‌ها چندان در راستای افزایش حجم معاملات بازار سهام پیش نمی‌رود.

تمام نگاه‌ها به وین

آنچه مشخص است در روزهای آینده بورس تهران تمام نگاه خود را به وین دوخته است. نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات هسته‌ای و انتشار اخبار امیدوار‌کننده از هتل کوبورگ می‌تواند بورس تهران را با رشدی تاریخی مواجه کند. چنان‌که با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و در نخستین روز معاملاتی هفته اکثر شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های خودرویی و بانکی که بیشترین تاثیر را از لغو تحریم‌ها می‌پذیرند، مورد اقبال اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند و با تشکیل صف‌های خرید مواجه شدند.

روز گذشته همچنین با رشد قیمت‌ها و افزایش شاخص کل، ارزش و حجم معاملات نیز رشد کرد، به‌طوری‌که در مجموع 136‌میلیون سهم به ارزش 280‌میلیارد تومان دادوستد شد و ارزش بازار سهام تا سطح 286‌هزار میلیارد تومان رشد کرد. در صورت امضای توافق هسته‌ای این انتظار وجود دارد که نقدینگی در بازار افزایش یابد و این موضوع رشد بالای حجم معاملات و افزایش سطوح قیمتی و P/E بازار سهام را به همراه دارد و در مجموع بازار سهام با ورود نقدینگی و شکل‌گیری رونق همراه خواهد بود. اما در صورت تمدید مذاکرات هسته‌ای همچون دوره‌های گذشته انتظار خروج نقدینگی مبتنی بر انتظارات بدبینانه از بازار وجود دارد، چنان‌که قیمت سهام شرکت‌ها به اندازه رشد در روزهای اخیر کاهش خواهد یافت.

با گروه‌های بازار سهام

با شنیده شدن خبر‌های مثبت از مذاكرات شاهد بازاری كاملا مثبت در گروه بانك و موسسات اعتباری بودیم. در پایان معاملات تمام نمادهای گروه در بازه مثبت و اكثر در حوالی سقف قیمت قرار گرفتند. در گروه بانك به روال روزهای گذشته شاهد عرضه‌های سنگین حقوقی بودیم. در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات همسو با روند بازار، مثبت انجام شد و در پایان اكثر نمادها در بازه مثبت و در حوالی سقف قیمت قرار گرفتند و سهم‌های گروه خودرو در رأس نمادهای پرتقاضا قرار گرفتند. نمادهای گروه سرمایه‌گذاری همسو با روند بازار مثبت معامله شدند. سرمایه‌گذاری بهمن تنها نماد منفی این گروه در پایان معاملات بود. روز گذشته معاملات پرحجمی در گروه سرمایه‌گذاری انجام گرفت كه با معامله 29‌میلیون سهم، سرمایه‌گذاری سایپا پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود. این شركت از محل فروش دو پروژه دهكده پاسارگاد 50‌میلیارد تومان سود كسب كرده است. این شركت مالك 40‌درصدی سایپا و 20‌درصدی رنا است.

همچنین در بازار شنیده شد شرکت سرمایه‌گذاری بیمه مدارك مربوط به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختارهای مالی را به سازمان بورس ارسال كرده است. در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، گروه صنعتی بوتان تنها نماد منفی گروه در پایان معاملات بود و با معامله 14‌میلیون سهم، کمباین‌سازی ایران پرحجم‌ترین نماد گروه بود. تراکتورسازی ایران با راه‌اندازی خط اعتباری بین ونزوئلا و ایران كه دولت قصد برقراری آن را دارد، می‌تواند اقدام به وصول طلب 57‌میلیارد تومانی خود از یك شركت ونزوئلایی کند. این شركت از دولت نیز حدود 42‌میلیارد طلب دارد كه وصول این مطالبات بر سود این شركت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/knrHLJVo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه