جمعه, ۲۵ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Fri, 15 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین کنفرانس ملی کارآفرینی و نو‌آوری استراتژیک، با اشاره به جایگاه مهم دولت در حمایت از کارآفرینی و کارآفرینان، به ضرورت پرداختن به مسائل پیش‌روی کارآفرینان و تسهیل فرآیندهای کارآفرینانه و حمایت از ایده‌های نوآورانه تاکید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش کارآفرینی تثبیت شده از 5/9 درصد در سال 91 به 6/10 درصد در سال 92 گفت: این مهم نشان از بهبود جزیی در پایداری کسب‌وکار در کشور دارد که همچنان باید با تلاش دولت و کارآفرینان افزایش پیدا کند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن‌وتجارت محمدرضا نعمت‌زاده در نخستین کنفرانس ملی کارآفرینی و نو‌آوری استراتژیک، با اشاره به جایگاه مهم دولت در حمایت از کارآفرینی و کارآفرینان، به ضرورت پرداختن به مسائل پیش‌روی کارآفرینان و تسهیل فرآیندهای کارآفرینانه و حمایت از ایده‌های نوآورانه تاکید کرد.

وی، نقش مهم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای را به‌عنوان مراکز تولید و پرورش کارآفرینان به‌عنوان سرمایه‌های ملی، حائز اهمیت خواند وگفت: امروزه کارآفرینی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی در دنیای تجارت و کسب‌وکار مطرح است و مفهوم گسترده‌ای را شامل می‌شود، از این رو نباید در حد سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌وکار محدود شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت درواقع، کارآفرینی فرآیندی است که با ایده نوآورانه آغاز و درنتیجه انجام سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز‌، منجر به ارائه محصول جدید، گشایش بازارهای جدید، ایجاد تشکیلات جدید یا حتی ارائه روش‌های نوین در بازار می‌شود.

وی در ادامه حضور کارآفرینان و گسترش فعالیت آنها در اقتصاد را همانند موتور محرکی دانست که روند رشد بسیاری از کشورها را در فضای «اقتصاد نوین» در مقابل «اقتصاد کلاسیک» رقم می‌زند. مهندس نعمت‌زاده، فعالیت‌های کارآفرینانه را به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی ذکر کرد و گفت: اهمیت این شاخص کلیدی در سطح جهان به حدی است که درخصوص آن مجموعه‌ای از شاخص‌های ترکیبی ساخته شده است و از طریق آن ضمن محاسبه وضعیت پیشرفت هر یک از کشورها در امر کارآفرینی به انجام مقایسات بین‌المللی نیز پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: با نگاهی به آمارها می‌توان سنجه‌های خوبی به دست آورد به‌طوری‌که بررسی شاخص جهانی کارآفرینی به‌خوبی نشان می‌دهد که در ایران توسعه این سرمایه ملی که کارآفرینی نام دارد روند مثبتی را در پیش گرفته است.

نعمت‌زاده اضافه کرد: سند این مدعا گزارش‌هایی است که در این خصوص توسط سازمان جهانی دیده بانی کارآفرینی منتشر شده که براساس آن در سال‌های اخیر سهم کسانی که از روی اجبار و به دلیل عدم وجود سایر گزینه‌های کاری به ایجاد کسب وکار می‌پرداختند، به نفع کسانی که با درک قابلیت‌ها و توانایی‌های خود و تشخیص فرصت‌های جدید و بهره‌برداری از آن پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند، افزایش یافته است.

وی نقش مراکز علمی و دانشگاه‌ها را در این بین موثر دانست و افزود: بخش مهمی از این توفیقات مرهون تلاش‌های صورت گرفته در مراکز رشد دانشگاه‌ها و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناورانه و همچنین کمک به بهره‌برداری از فرصت‌های متناظر در بازار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: نکته قابل توجه در تحولات کارآفرینی ایران آن است که در عین افزایش فرصت‌شناسی کارآفرینان در بازار بر میزان مخاطره‌پذیری آنها در راه‌اندازی کسب وکارهای جدید نیز افزوده شده است.

به گفته وی از تعداد افراد 64ـ 18 ساله‌ای که در سال 1391 به دلیل ترس از شکست از این قبیل فعالیت‌ها اجتناب می‌کردند، در سال 1392 کاسته شده است به‌طوری‌که شاهد کاهش از 41 درصد در سال 1391 به 4/36 درصدی در سال 1392 بودیم. نعمت‌زاده افزود: این امر ضمن افزایش کارآفرینی تثبیت شده در دوره مشابه از 5/9 درصد به 6/10 درصد، نشان از بهبود جزیی در پایداری کسب‌وکار در کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار تمامی این موارد امیدوارکننده نباید با احساس اطمینان از مثبت شدن روند تحولات این حوزه کار را تمام شده فرض کرد. درواقع، کارآفرینی ایران در اول راه است، زیرا بیشتر اقدامات صورت گرفته در این ارتباط معطوف به داخل کشور بوده و درصد کمی از آن نوآورانه و دانش‌بنیان است. نعمت‌زاده ادامه داد: در نتیجه، بسیاری از کسب‌وکارهای جدید راه‌اندازی‌شده قادر به تولید و ارائه محصول کاملا جدید یا ایجاد مشتریان جدید نیستند.

وی با اشاره به آمارهای سال 1391 در همین ارتباط یادآور شد: تنها 5/10 درصد کارآفرینان توانسته‌اند به ارائه محصولات جدید بپردازند و تنها 53/1 درصد آنها توانسته‌اند توجه حداقل 25درصد از مشتریان خارج از کشور را به سمت محصولات و تولیدات خود جلب کنند. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، درنتیجه، مواجهه با عدد 17/0 به‌عنوان عدد شاخص کارآفرینی در ایران و رتبه 65 آن میان 71 کشور جهان، در گزارش کارآفرینی جهانی سال2013 جای تعجب ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نوآوری و فناوری از جمله مولفه‌هایی است که در کارآفرینی ایران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: این امر از جمله محورهای اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است چرا براساس آن توجه به توسعه کارآفرینی و پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان است باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد و در این ارتباط نیز یکی از مهم‌ترین گام‌های پیش رو، گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به جایگاه دولت در حمایت از کارآفرینان به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حمایت از کارآفرینان پرداخت و گفت: در این وزارتخانه موضوع حمایت از کارآفرینان و ایده‌های کارآفرینانه مورد توجه جدی قرار دارد. وی افزود: گسترش مراکز رشد دانشگاه‌ها از جمله پیش‌شرط‌هایی است که حمایت از ایده‌های فناورانه و تبدیل آن به کارآفرینی فرصت‌گرا را به ارمغان می‌آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به مجموع اقدامات صورت‌گرفته وزارتخانه در این حوزه شامل تامین زیرساخت‌های پشتیبان فعالیت‌های کارآفرینانه، ارائه حمایت‌های مالی و سایر اقدامات اشاره کرد. وی یادآور شد: در زمینه تامین زیرساخت‌های پشتیبان فعالیت‌های کارآفرینانه، ایجاد شهرک‌های فناوری، ایجاد مجتمع‌های فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری و ایجاد مراکز خدمات فناوری و کسب‌وکار است.

نعمت‌زاده همچنین با اشاره به حمایت‌های مالی صورت گرفته دراین راستا افزود: در بحث تامین مالی برخی صندوق‌های زیرمجموعه وزارتخانه با فعالیت در حوزه صنایع نوین و همچنین سرمایه‌گذاری‌های کوچک حمایت‌هایی را در حوزه سرمایه‌گذاری‌های فناوری و صنایع نوین و الکترونیکی به انجام می‌رسانند که آثار مستقیم آن می‌تواند در حمایت از سرمایه‌گذاری‌های فناورانه وارد شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dTUxhp5H
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه