گاهی برای افزایش فروش یک محصول از تبلیغ استفاده میشود. یک تبلیغ خوب باید در ذهن مخاطب جای گیرد و مخاطب بتواند آن را به یاد بیاورد. تبلیغ مناسب آن است که مخاطبان خود را بشناسد و در جهت جذب آنها و شناساندن محصول و خدمات خود به آنها تلاش کند. شناخت مخاطب به نوع تبلیغات و استفاده از انواع رسانهها برای تبلیغ نیز کمک میکند.
در جهت دیگر تبلیغ باید جذاب و سرگرمکننده باشد به این معنا که مخاطب از دیدن تبلیغ یا شنیدن آن احساس خوبی داشته باشد و مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند یا میتوان از فاکتورهای مختلف برای هیجان بیشتر استفاده کرد، به این ترتیب مشتریان و مخاطبان تشویق میشوند تا محصول را خریداری کنند.
کسبوکارهایی که به دنبال موفقیت هستند همواره باید آگاه باشند که خدمات و محصولاتشان از روی ظاهرشان مورد قضاوت قرار میگیرد؛ میگویند مردم یک کتاب را از روی جلدش قضاوت میکنند. ممکن است بهترین محصول را با بالاترین و مفیدترین کیفیت داشته باشیم اما تا زمانی که آن را در قالبی نامناسب ارائه کنیم به همین صورت خواهد بود ولی اگر با ظاهری خلاق ارائه شود به نتایج مورد نظر خود دست پیدا میکنیم. همانطور که میدانید امروزه بخش عمدهای از فرآیند فروش بر پایه اعتماد خریدار به فروشنده انجام میشود.
برخی از افرادی که میتوانند مشتری محصولات ما شوند، ممکن است نخواهند به اندازهای که ما برای ارائه خدمات یا فروش محصولاتمان در نظر داریم مبلغی پرداخت کنند. افرادی هم هستند که بیشتر از اینکه کیفیت برتر برایشان مهم باشد، قیمت پایینتر، برایشان اهمیت دارد. برای اینکه این تعداد از مشتریان را از دست ندهیم، میتوانیم نسخهای کوچکتر و محدودتر از خدمات یا محصولاتمان را با قیمت کمتری ارائه کنیم اما این موضوع برای همه مشتریان و همه محصولات ما صدق نمیکند. همه مشتریان دنبال قیمتهای پایینتر نیستند. بسیاری از مشتریان ما حاضرند قیمت بیشتری بپردازند تا محصول یا خدمات برتری نسبت به دیگران خریداری کنند. صاحبان هر کسبوکار با ارائه نسخهای برتر از خدمات یا محصولات خود میتوانند توجه این مشتریان را به خود جلب کنند و در نتیجه، میزان متوسط درآمد خود را افزایش دهند. یک روش دیگر هم این است که تعدادی از محصولات و خدمات متفاوت خود را با هم ترکیب کرده و بهعنوان یک محصول ویژه با قیمت بالاتری ارائه کنند.
اگر میخواهیم مشتری به ما اعتماد کند، لازم است اول خودمان به خودمان اعتماد داشته باشیم و برای دوست داشتن خود، هیچ قید و پیش شرطی قائل نشویم. اغلب فکر میکنیم اعتماد به نفس یعنی باور داشتن تواناییها و پیروزیهای خود. درصورتیکه اعتمادبهنفس یعنی شناخت نقاط قوت و ضعف و باور به شایستگیهای خودمان براساس این شناخت. اگر به خود اعتماد نداشته باشیم، ناخودآگاه این پیام را به مخاطب انتقال میدهیم که به ما اعتماد نکنید و همینطور به کالا یا خدمات ما اعتماد نکنید. ما باید موفقیتها و شکستهایمان را تحتنظر داشته باشیم و درراستای تقویت خود گام برداریم. اعتماد و باور فروشنده به کالا و خدمات خود میتواند اعتماد بهنفس وی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تا میتوانیم درباره ویژگیهای آنچه میفروشیم و وجهتمایز آن با کالا یا خدمات رقیب، اطلاعات مفید کسب کنیم. بسیار مفید است که این راهکار را تمرین کنیم، فهرستی از مزایای کالا یا خدمات خود تهیه کرده و آن را با محصولات رقیب مقایسه کنیم.