پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس تهران در معاملات روز دوشنبه بعد از تنفسی کوتاه، بار دیگر روند صعودی خود را از سر گرفت. در بازار روز گذشته شرکت‌های متاثر از لغو تحریم‌ها یعنی شرکت‌های خودرویی و بانکی در مرکز توجه سهامداران قرار گرفتند و این موضوع سبب شد شاخص کل بورس تهران رشد 300 واحدی را تجربه کند.ادامه روند مثبت بورس تهران و غلبه تقاضا بر عرضه موجب شد تا حجم معاملات از مرز 100‌میلیون تومان فراتر رفته و در مجموع 128‌میلیون سهم به ارزش 259‌میلیارد تومان دادوستد شده و ارزش بازار سهام به 271 هزار‌میلیارد تومان برسد.

انتشار خبرهایی مبنی بر نزدیک شدن به زمان اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌های سوییفت همچنان از اصلی‌ترین عوامل رونق دوباره بورس و افزایش قیمت‌هاست که موجب خوش‌بینی اهالی تالار حافظ و ورود پاورچین نقدینگی به بورس تهران شده است.

انتشار خبرهای امیدوار‌کننده در تالار

از سوی دیگر با انتشار خبرهای امیدوارکننده از جمله موضوع تعیین نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و از سوی دیگر انتظار برای عقد قراردادهای جدید با کشورهای اروپایی همزمان با سفر رئیس‌جمهور به اروپا در هفته آینده از دیگر عوامل خوش‌بینی به بازار سهام است؛ بازاری که اگرچه روز گذشته زیر سایه عرضه‌های برخی حقوقی‌ها با کمی بیم مواجه بود، اما به پشتوانه معاملات اعتباری و از سویی جابه‌جایی نقدینگی از بازار بدهی، بازار سهام به استراحت موقت خود پایان داد و روی الگوهای صعودی قرار گرفت.

در حال حاضر دیگر از خریدوفروش هیجانی اهالی تالار خبری نیست که این خود نشان از ادامه‌دار بودن روند مثبت فعلی بازار حداقل در کوتاه‌مدت دارد و در میان‌مدت با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، این امید در میان اهالی تالار حافظ وجود دارد که نقدینگی در بورس افزایش خواهد یافت.

تشکیل صف‌های خرید در گروه خودرو

در گروه بانک همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، معاملات منفی دو روز ابتدایی هفته اصلاح قیمت برای رشد دو هفته اخیر بود و روز گذشته دوباره شاهد رشد قیمت‌ها در کلیت بازار و در گروه بانک بودیم. معاملات گروه صعودی انجام گرفت و در پایان معاملات تمام نمادهای گروه در بازه مثبت قرار گرفتند. همچنین معاملات پرحجم بود و با معامله 35.8‌میلیون سهم، بانک تجارت بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

بانک حکمت ایرانیان نیز تمام طول روز را با صف خرید همراه بود و با صف 3‌میلیونی معاملات را به اتمام رساند. عواملی همچون کاهش نرخ بهره بین بانکی و سیاست‌های تشویقی بانک مرکزی مبنی برکاهش ذخیره قانونی بانک‌ها، نوید آن را می‌دهد که به‌زودی نرخ سود سپرده بانک‌ها نیز کاهش خواهد یافت و به دنبال آن نسبت P/E برای بازار بورس افزایش می‌یابد.

گروه خودرو و ساخت قطعات روند صعودی پرقدرتی داشت و از همان اوایل بازار شاهد تشکیل صف‌های خرید در اکثر نمادهای گروه بودیم. معامله بلوک 10‌میلیون سهمی نماد ایران‌خودرو را در لحظات پایانی شاهد بودیم و این سهم همچنان توانست معاملات را با صف خرید به پایان رساند. با معامله 49.8‌میلیون سهم، ایران‌خودرو‌دیزل بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

رشد 3.9 واحدی شاخص فرابورس

در معاملات روز دوشنبه 21 دی‌ماه بالغ بر 174‌میلیون ورقه بهادار در 20‌هزار و 484 دفعه معاملاتی خریدوفروش شد که ارزش این دادوستدها به حدود یک‌هزار و 221‌میلیاردریال رسید. همچنین شاخص فرابورس رشد 3.9‌واحدی را تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس رقم 704 واحد را در پایان معاملات ثبت کند. بررسی معاملات فرابورس ایران در بازارهای اول، دوم و پایه حاکی از آن است که نماد شرکت فولاد هرمزگان جنوب با دادوستد 17‌میلیون سهم به ارزش 22‌میلیارد ریال بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داده‌ است.

در جریان معاملات، نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند. در عین حال نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب نیز بیشترین تاثیر منفی را بر این شاخص برجا گذاشت. در میان اوراق با درآمد ثابت، اجاره پتروامید آسیا با معامله 528‌هزار ورقه بهادار به ارزش 528‌میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معامله را از آن خود کرد.همانند روز قبل صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان نیز با خریدوفروش یک‌میلیون و 870‌هزار سهم بیشترین حجم معاملات را در میان ETFها به خود اختصاص داد.

در پایان معاملات فرابورس ایران نماد شرکت‌های توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، شیر پاستوریزه پگاه فارس و مهندسی صنعتی روان فن‌آور بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، فرآورده‌های غذایی و قندچهارمحال و فولاد هرمزگان جنوب بالاترین افت قیمت را تجربه کردند.در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران نیز هر ورقه اسناد خزانه اسلامی با رشد قیمت 388 ریالی به بهای پایانی 961‌هزار و 910 ریال مورد مبادله قرار گرفت. این اوراق در حجم 9‌هزار و 286 ورقه به ارزش 8‌میلیارد ریال دادوستد شدند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ct8b25CK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه