یک بازاریاب موفق سیستم دهها بازاریاب موفق و پرمشغله را بررسی و برخی از تمهیدهای آنها را در سیستم خود ادغام میکند. ضمنا به صدها روش سازماندهی و ابزارهای برنامهریزی متفاوت، تقویم و برنامهریز روزانه میپردازد و آنها را بررسی میکند، حتی اگر هیچکدام به اندازهای که انتظار دارد نیازهای او را برآورده نسازد. با این حال، هنوز جستوجو میکند و همچنان مثل دیگر افراد هدفمند، دنبال راههایی است تا آن چه انجام میدهد و روش انجامشان را بهبود بخشد.وقتی به چیزی برمیخورد که بهظاهر مثبت بوده، بررسیاش میکند، گاهی در آن دست میبرد و همیشه سعی دارد از آن برای خدمت به خود و حرفهاش بهکار بندد.
اگر با سیستم جدید، نتایج بهبود یابند، به آن مسیر ادامه میدهد و در غیراین صورت یا تعدیلشان میکند یا رهایشان میکند و به جستوجو برای یافتن روشی بهتر ادامه میدهد. به ندرت از زبان یک بازاریاب هدفمند میشنوید که بگوید، این کار را چون همیشه اینطوری انجام دادهام، حالا هم اینطوری انجام میدهم. این افراد مدام در جستوجوی یافتن قلقهای جدید هستند. یک بازاریاب هدفمند و موفق میداند که لحظهای در زندگی او هست كه در آن به یك راهبرد دقیق و هوشمندانه نیاز دارد تا یك جهش را در كارش تجربه كند.
ممكن است در كارش با دیوار بلند نداشتن انگیزه روبهرو شده باشد یا حتی احساس كند در حال پسرفت بوده یا اصلا شاید درحال پیمودن یك مسیر اشتباه است، اما یک بازاریاب موفق در هر شرایطی میداند که آنچه او به آن احتیاج دارد یك جهش است؛ جهشی به سمت موفقیت. یک بازاریاب موفق مدام در پی یافتن راههایی برای بهتر شدن است. او اگر به این نتیجه برسد که هیچكس به او كمك نمیكند و هیچ اتفاقی مطابق میلش رخ نمیدهد آن وقت این سوال را از خودش میپرسد که آیا راه دیگری برای رسیدن به هدف وجود دارد.
یک بازاریاب موفق برای رسیدن به راههای بهتر گاهی طرز فکر خود را تغییر میدهد و به کار خود به چشم یک سرگرمی نگاه میکند. هرچند که برای او تمرکز کردن روی مسائلی که بهطور طبیعی به آنها علاقهمند نیست، دشوار است. اما متوجه این حقیقت است که برداشت او از کار آن چیزی است که تحت تسلط و کنترل خود اوست. یک بازاریاب موفق برای دستیابی به بهترینها گاهی کار خود را بهصورت یک سرگرمی درمیآورد. یک ذهن غیرمتمرکز، یک ذهن جنگنده و مبارز نیست.
یک بازاریاب موفق نه تنها به خود و اطرافیان برای بهتر شدن توجه میکند بلکه میداند که محیط کاری او بزرگترین نقش را در توانایی تمرکزش دارد و کاملا آگاه است که هرچه محیط خوشایندتر و راحتتر باشد، برای او آسانتر خواهد بود که آنجا بماند و تمرکز داشته باشد و راهحلهای بهتر را به دست آورد.
یک بازاریاب در مسیر پیشرفت اغلب سعی میکند سختترین کارها را زمانیکه بیشترین آمادگی و هوشیاری را دارد، انجام دهد. این موضوع به افزایش تمرکز او و یافتن بهترین روشهای انجام کار و در نتیجه دستیابی به بهترین نتایج کمک میکند.