خرده فروش های آمریکایی در حال مقاومت در برابر موج تازه تعطیلی فروشگاه ها در آغاز سال جدید میلادی هستند. این صنعت درحالی سال ۲۰۱۷ را آغاز کرد که آمریکا از وجود فضاهای فروشگاهی اشباع شده و مردم در حال رفتن به سمت خرید آنلاین هستند. براساس اعلام تحلیلگران رفتن به مراکز خرید بزرگ کاهش یافته است.
آر جی هوتووی، استراتژیست رعایت حقوق مصرف کنندگان در موسسه مستقل تحقیقات سرمایه گذاری Morningstar در این باره می گوید: «اگر شما بازیگر ضعیف تری باشید، سال ۲۰۱۷ سال سختی برای تان خواهد بود.»
او گفت که انتظار دارد در سال ۲۰۱۷ تعدادی از خرده فروش ها اعلام ورشکستگی کنند و به گفته او تعطیلی فروشگاه ها دور از انتظار نخواهد بود.
تقریبا همه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، از جمله Macy’s، Kohl’s، walmart و Sears در دو سال گذشته تن به تعطیلی برخی شعبه های خود دادند و مجموعا صدها فروشگاه این برندها بسته شده است. دلیل این تعطیلی ها ضرر و زیان های اساسی و گرایش مردم به تجارت الکترونیک بوده است.
اما این تعطیلی ها به مراتب بیش از اینها است
فروشگاه Macy’s اعلام کرده است که برای تعطیل کردن ۱۰۰ فروشگاه خود که ۱۵درصد کل فروشگاه هایش را تشکیل می دهد، برنامه هایی دارد. فروشگاه Sears دست کم ۳۰ فروشگاه Sears and Kmart را تا آوریل امسال خواهد بست و برنامه خود برای تعطیل کردن تعدادی دیگر از فروشگاه ها را به زودی اعلام خواهد کرد. CVS نیز گفته که در ماه نخست سال ۲۰۱۷ برنامه تعطیلی ۷۰ فروشگاه را در دستور کار خود دارد.
فروشگاه های بزرگی مثل Aeropostale که در ماه مه اعلام ورشکستگی خواهند کرد، American Eagle، Chicago، Finish Line، Men's Wearhouse و Children's Place در میانه های راه برنامه ریزی برای برنامه های چند ساله با هدف تعطیل کردن فروشگاه های خود هستند.
انتظار این است که در ماه های پیش رو از این دست خبرها زیاد شنیده شود.
شروع سال جدید فرصت مناسبی برای اعلام تعطیلی فروشگاه هاست. گزارش CNBC نشان می دهد که نزدیک به نیمی از تعطیلی سالانه فروشگاه ها که در سال ۲۰۱۰ اعلام شده بودد، در سه ماهه اول همان سال اتفاق افتاد.
علاوه بر تعطیلی فروشگاه ها، خرده فروش ها هم به دنبال کم کردن تعداد فضاهای تجاری خود هستند.
اگرچه در سال های اخیر تعطیلی فروشگاه ها تقریبا عادی شده، اما آمریکا همچنان بیش از حد از وجود فروشگاه های مختلف اشباع شده است. در کنار تعطیلی فروشگاه ها مراکز خرید بزرگ نیز یک به یک مجبور به تن دادن به تعطیلی خواهند شد.
یکی از دلایل تعطیلی مراکز خرید بزرگ ضرر درآمد و کم شدن اقبال مشتریان به آنهاست. مراکز خرید بزرگ برای پیشگیری از ضرر و زیان باید به سرعت جایگزینی برای فضاهای بزرگ خرده فروشی خود بیابند. این کار البته به سختی ممکن است، به خصوص اگر این فروشگاه در وضعیت مالی بدی باشند این کار تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.