معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: معاینه فنی خودروهای سنگین بخشی از سیستم سیمفا شده است و در حال حاضر معاینه فنی خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی از طریق سیستم سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران «سیمفا» انجام می شود.
سعید متصدی در گفت وگو با ایسنا، گفت: متأسفانه تا چند ماه گذشته معاینه فنی خودروهای دیزلی براساس دید ظاهری و چشمی انجام می شد، به این معنا که اگر دودی از خروجی خودروهای دیزلی مشاهده می شد اعلام می کردیم که این خودرو آلوده است و شرایط لازم برای گرفتن معاینه فنی را ندارد.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برای قطعات خودروهای دیزلی، حدود مجاز مشخص و این حدود مجاز را به مراکز معاینه فنی اعلام کرده است. در حال حاضر میزان تیرگی خروجی خودروهای دیزلی، مورد حد استاندارد قرار گرفته است. امیدواریم با اجرای این اقدامات معاینه فنی درستی در مورد خودروهای دیزلی داشته باشیم.
متصدی اظهار کرد: اگر یک خودروی دیزلی 40سال کار کرده باشد دیگر به هیچ وجه نمی تواند معاینه فنی بگیرد و حتی اصلاً نباید در سطح شهر حرکت کند، ولی متأسفانه زمانی که به این نوع خودروهای دیزلی در جاده ها اجازه حرکت داده نمی شود، به سمت شهرها حرکت کرده و تبدیل به سرویس های شهری یا اتوبوس شهری می شوند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اخیراً معاونت جدیدی در وزارت راه به نام معاونت حمل و نقل ایجاد شده است، افزود: هفته پیش با این معاونت هماهنگی هایی را در جهت ساماندهی خودروهای دیزلی انجام داده ایم.
وی در پایان اظهار کرد: ساماندهی خودروهای دیزلی برعهده شهرداری است و باید در یک قالب مدیریت شده این اقدام صورت گیرد.