پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاملات مثبت در دقایق پایانی بازار

8 سال پیش ( 1394/5/27 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با رشدی معادل 62.63 واحد به رقم 65302.5 واحد رسید و بدین ترتیب باری دیگر به محدوده حمایتی خود واکنشی منطقی نشان داد. ارزش معاملات این بازار در جلسه گذشته حدود 479 میلیارد تومان به ثبت رسید که از این رقم، مبلغ 350 میلیارد تومان آن به معاملات بلوکی ‌«‌بترانس‌»‌ تعلق داشت. بدین ترتیب ارزش معاملات روز گذشته را می‌توان حدود رقم 129 میلیارد تومان پنداشت که این رقم در مقایسه با روز پیشین خود افزایشی 30 درصدی را به همراه داشت. تعداد معاملات این بازار در جلسه گذشته 27683 بود که با محاسبه‌ای ساده، ارزش هر معامله برای روز گذشته در حدود 4.7 میلیون تومان محسوب می‌شود. شاخص کل بازار فرابورس ایران اما با تأثیر گرفتن شدید از بازگشایی نماد ‌«‌شتران‌»‌ منفی شده و با کاهشی معادل 15.3 واحد به رقم 757.8 واحد رسید.

معاملات بلوکی بترانس در روز گذشته، شایعات زیادی را به همراه داشت؛ در جریان این معاملات، صحبت‌های زیادی از خرید این بلوک مدیریتی توسط شرکت ‌«‌آداک‌»‌ در فضای مجازی به وجود آمد. با گذشت زمانی نسبتا کم، خرید این بلوک به شخصی حقیقی (برخلاف واقعیت حقوقی به حقوقی بودن معامله) نسبت داده شد. نکته مشخص در مورد معامله بلوکی این نماد، خروج ‌«‌سینا فرآیند نیرو‌»‌ به دلیل عدم توانایی پرداخت اقساط این بلوک به سازمان خصوصی‌سازی است. خریدار این بلوک توسط حقوقی‌ به‌جز آداک صورت گرفته است؛ چرا که این حقوقی در ابتدای هفته 25 میلیون برگه سهم از دارایی خود را فروخته و با در نظر داشتن این موضوع نمی‌توان خرید این بلوک مدیریتی را به وی نسبت داد.

معاملات روز گذشته بازار سرمایه، فراز و نشیب‌های فراوانی را به همراه داشت. با گشایش بازار شاخص در مسیری نوسانی قرار گرفت و تا ساعت 12:15 در بازه -10 تا 10 واحد به نوسان پرداخت. در دقایق پایانی زمان بازار، معاملات مثبت چند سهم، ارتفاع شاخص را افزایشی جزئی بخشید تا کندل روز گذشته با رنگ سبز بسته شود. معاملات بازار در روز جاری حساسیت نسبتا زیادی را به همراه دارد. خوشبین‌ترین تحلیلگران در بازه زمانی کنونی انتظار رشدی را برای بازار سرمایه تعریف نمی‌کنند و این موضوع همنهشتی فراوانی با شرایط موجود بازار دارد. عدم مشارکت حقیقی‌ها به‌عنوان خریدار در روز گذشته، سایه سنگینی را بر سر معاملات روز گذشته می‌افکند و این موضوع به خودی خود می‌تواند نفی‌کننده رشد بازار باشد.

بدین ترتیب برای معاملات روز جاری دو سناریوی متفاوت به وجود می‌آید. در سناریوی نخست که احتمال وقوع بالایی دارد، در ابتدای بازار، پسماند تقاضای باقی مانده از روز گذشته در ابتدای بازار از بین خواهد رفت و پس از آن روند نزولی شاخص کل و بازار سرمایه از سر گرفته خواهد شد. سناریوی دوم که مطلوب رشد بازار است، از حضور تقاضای نسبی در تمام طول بازار خبر می‌دهد که در این صورت نباید برای این روز ارزش معاملاتی بیش از 100میلیارد تومان را انتظار داشت. همچنین برای وقوع این سناریو انتظار می‌رود خرید کدهای حقیقی بیشتر یا مساوی با میزان فروش‌شان باشد.

* کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YTDKsWhl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه