یکشنبه, ۷ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
کاهش نرخ سود تسهیلات چشم به راه نشست‌ آتی شورا

مطالبه بخش تولید از شورای پول و اعتبار

8 سال پیش ( 1395/4/8 )
 

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به یکی از ماموریت‌های فوری و ویژه بانک مرکزی تبدیل شده تا به این طریق گزارش نرخ سود تسهیلات آماده‌سازی و برای تصویب و ابلاغ نهایی به بانک‌ها به شورای پول و اعتبار برود.

حال پیش‌بینی می‌شود که براساس وعده مسئولان بانک مرکزی، طی دو جلسه آتی شورا، موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات مطرح و به رای‌گیری و تصمیم‌گیری گذاشته شود تا به این ترتیب وضعیت بخش تولید و تسهیلات‌دهی به آنها نیز تعیین‌تکلیف شود.

مطالبه بخش تولید از شورای پول و اعتبار

ناگفته نماند که در حال حاضر تورم براساس آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در پایان خردادماه به زیر ۱۰ درصد رسیده و تک رقمی شده است و انتظار سرمایه‌گذاران و فعالان بخش‌خصوصی از توجه دولتمردان به موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات بیشتر شده است.

وعده‌ای که مسئولان می‌دهند

معاون اقتصادی بانک مرکزی در این باره با بیان اینکه با کاهش نرخ سود سپرده باید نرخ سود تسهیلات هم کاهش یابد، گفت: بانک مرکزی در حال رصد بازار است و در آینده نزدیک این موضوع اتفاق خواهد افتاد.

قربانی افزود: بانک مرکزی در یک تا دو جلسه آینده شورای پول و اعتبار، گزارش لازم را به این شورا ارائه خواهد کرد و تصمیم لازم با رعایت همه ملاحظات اتخاذ خواهد شد و بانک مرکزی در این جهت اقدام خواهد کرد.

قربانی با بیان اینکه تعیین نرخ سود تسهیلات بر عهده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است، تصریح کرد: ورود بانک مرکزی به نرخ سود تسهیلات و پایین آوردن آن، میزان رعایت بانک‌ها در زمینه نرخ سود و سپرده‌ها را هم تقویت خواهد کرد و نظارت کافی هم خواهیم داشت.

البته رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده است که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق خواهد شد و این موضوع به صنایع کمک خواهد کرد. روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد. براساس منطق اقتصادی، با کاهش نرخ تورم بی‌تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند.

سیف ادامه داد: تصمیمی که بانک‌ها برای کاهش سود سپرده بانکی گرفته‌اند در مسیر برنامه‌هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده و در عین حال بازار پول با عکس‌العمل طبیعی خود اهدافی را که بانک مرکزی ترسیم کرده است، محقق خواهد کرد.

کاهش نرخ سود تسهیلات به زمان دیگری موکول شد

کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد از روز سه‌شنبه اول تیرماه ۹۵ براساس توافقات صورت گرفته میان مدیران عامل بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری آغاز شد و بر این اساس نرخ سود سالانه سپرده‌های بانکی با کاهش ۳ درصدی از ۱۸ به ۱۵ درصد رسیده است.

پس از آنکه بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری کاهش نرخ سود را کلید زدند، رئیس شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی این موضوع را اعلام کرد.

رئیس شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در این نامه با موضوع تعدیل نرخ سود سپرده‌های بانکی آورده است: کوشش بانک مرکزی و دولت در کاهش نرخ تورم و تدارک زمینه‌های رشد بالنده در اقتصاد کشور، مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری را بر آن داشت تا در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اقدام و عملی متناسب با سیاست‌های اقتصادی دولت به عمل آورند.

از این رو مدیران عامل سیستم بانکی کشور در بیستمین نشست مشترک خود که در تاریخ 1395/3/23 برگزار شد، پیشنهاد کردند از تاریخ 1395/4/1 نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های مدت‌دار یک‌ساله خود را حداکثر معادل ۱۵ درصد قرار داده و نرخ سایر سپرده‌های کوتاه‌مدت به تناسب نرخ مزبور کاهش یابد.

شورای پول و اعتبار بهمن ماه سال گذشته نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را به ۱۸ درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را به ۲۰ درصد و عقود مشارکتی را به ۲۲ درصد کاهش داد و براساس تصمیمات جدید بانکداران این نرخ از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1f0XWSJU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه