پرسش: فروشگاهی را مدیریت میکنم که در سه نقطه از شهر شعبه دارد. از آنجا که قصد گسترش کسبوکار و افزایش تعداد شعب را دارم، میخواستم من را در زمینه مدیریت زنجیره تامین راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس: در نظر داشته باشید که نخستین هدف یک زنجیره تامین، برآورده کردن نیازهای مشتری در فرآیند تولید ارزش است. فعالیتهای زنجیره تامین با سفارش مشتری شروع میشود و در زمان پرداخت پول از سمت مشتری پایان میگیرد. اصلیترین نکتهای که باید در جریان مدیریت این زنجیره مدنظر قرار دهید، ارائه محصولات و خدمات باکیفیتتر، با هزینه کمتر، تحویل مناسبتر، تکنولوژی مدرنتر و طول عمر بیشتر است.
برای به دست آوردن رضایت مشتری باید دو نکته را مورد توجه قرار دهید: یکی دسترسی به محصول به این معنا که مشتری بتواند محصول مورد نیاز خود را به میزان سفارش داده شده تحویل بگیرد و دیگری مدت زمان پاسخگویی و رساندن محصول به مشتری.
برای اینکه عملکرد زنجیره خود را مورد ارزیابی قرار دهید، باید این متغیرها را اندازهگیری کنید: محصولات و خدمات ارائه شده، فروش، هزینه، کیفیت، سهم بازار، تحویل، زمانهای سیکل، داراییهای استفاده شده، مسئولیتپذیری و پاسخگویی و خدمات به مشتری. جمعآوری این اطلاعات برای فعالیتهای زنجیره تامین داخلی اهمیت زیادی دارد. شما باید این اطلاعات جمعآوری شده را در اختیار اعضای زنجیره تامین قرار دهید. بعد از ایجاد زنجیره تامین تصمیمگیریهای شما باید بر پایه اطلاعات صحیح و منصفانه انجام شده و اطلاعات به درستی توسط اعضای کلیدی زنجیرهتامین تقسیمبندی شود. زمانی که سازمان شما از نحوه دریافت اطلاعات از سایر اعضای زنجیره عرضه خشنود باشد و نسبت به ارسال اطلاعات موثق میل و رغبت نشان دهد، میتوانید مطمئن باشید که زنجیره تامین شما درست عمل میکند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.