بانک صادرات ایران به منظور صرفهجویی در زمان و هزینههای مشتریان، خدمت جدید «مدیریت تسهیلات و تعهدات مشتری» را در سامانه اینترنت بانک راهاندازی کرد. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، این بانک در جهت پاسخگویی بیشتر به نیاز مشتریان، توسعه خدمات نوین بر پایه اینترنت و تلفن همراه را در دستور کار قرار داده است و در این راستا خدمت جدید «مدیریت تسهیلات و تعهدات مشتری» را از طریق سامانه اینترنت بانک راهاندازی کرده که طی آن مشترکان سامانه یاد شده میتوانند از وضعیت تسهیلاتی که از بانک متبوع دریافت کردهاند یا وضعیت تسهیلاتی که ضمانت آن را عهدهدار شدهاند، آگاهی یابند.
بر این اساس مشتریان در این خدمت جدید، امکان مشاهده صورتحساب تسهیلات، گزارش تعهدات غیرمستقیم، گزارش اخطاریههای تسهیلات خود و اخطاریههای تعهدات غیرمستقیم، لیست ضمانت نامهها و. . . را پیدا خواهند کرد. همچنین بانك صادرات در جهت بهرهمندی شركتها، سامانه بانكداری ویژه اشخاص حقوقی و حقیقی مشترك BIB) Business Internet Banking) را راهاندازی کرده كه طی آن شخص حقوقی میتواند ضمن معرفی فرد مورد نظر بهعنوان «مدیر تراکنش» به بانک این امكان را فراهم کند كه مدیر تراكنش با استفاده از دستگاه رمزیاب مخصوص خود، كلیه تراكنشهای مالی حساب مورد نظر را از طریق اینترنت بانك، تعریف و مدیریت کند كه این عملیات برای صاحبان امضا قابل دریافت و رویت است، بهطوری که هر تراکنش مالی ثبت شده از سوی مدیر تراکنش، پس از ایجاد برای امضاداران تعیین شده توسط وی ارسال میشود. تعیین امضاکنندگان تراکنش توسط مدیر، مطابق با شرایط برداشت الکترونیکی مشخص شده در هنگام تقاضای عضویت در سامانه صورت میپذیرد.
سپس صاحبان امضای تعیین شده با استفاده از دستگاه رمزیاب مربوط به خود وارد سامانه شده و در بخش «تراکنشهای در انتظار» نسبت به تایید یا رد تراکنش اقدام میکنند. سامانه با کنترل تاییدهای انجام شده توسط امضاداران، به محض تحقق شرایط تعیین شده توسط مدیر، تراکنش مالی را انجام میدهد. برای حسابهای مشترک نیازی به معرفی مدیر تراکنش نبوده و هر یک از شرکا میتوانند روی حساب تراکنش مالی تعریف (ایجاد) کنند، لیکن فرآیند تایید تراکنش ایجاد شده توسط شرکا مشابه حسابهای اشخاص حقوقی بوده و انجام تراکنش مزبور منوط به تحقق شرایط برداشت الکترونیکی تعریف شده به هنگام تقاضای عضویت در سامانه است.