پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز سه شنبه در کمترین حالت خود به رقم ۷۵ هزار و ۴۰۲ واحد رسید، اما پس از آن با افزایش مواجه شد و در کل ۳۴ واحد افزایش یافت. بازار سهام اگر چه با معاملات آرام و متعادل در فضایی کم حجم دنبال شد که همپای بازارگردانی ضعیف برخی حقوقی ها در گروه های پیشرو سنتی بازار، برخی معامله گران ترجیح دادند تا با نقد کردن بازدهی های به دست آمده در بازار اول به دنبال جذب سهم های ارزان شده بازار دوم با استراتژی کوتاه مدت باشند.

لیدرهای گمنام مأمن نوسان گیران بازار

در این بین بازار سهام تلاش می کند تا با شناسایی برخی گروه های ارزنده، لیدرهای گمنام را معرفی کند؛ گروه هایی که در روزهای کسادی خودرویی ها و بانک ها بهانه ای برای سهامداری معامله گران پیدا کنند. از طرفی عدم وجود نقدینگی کافی در بورس مهم ترین عامل بازدارنده رشد و بالندگی این بازار است، عاملی که در کنار رفتار سهامداران حقوقی موجب شده تا بازار سهام به عنوان آیینه تمام نمای اقتصاد کشور به رغم وجود اخبار مثبت در حوزه اقتصادی و سیاسی، روند نوسانی را سپری کند و تاکنون آن طور که باید و شاید موجبات رضایت سهامداران را فراهم نکرده است.

طی ماه های گذشته سهامداران و شرکت های حقوقی با عرضه های پرحجم در روندهای مثبت بازار سهام مانع از رشد قیمت سهام برخی از شرکت ها متناسب با پتانسیل های آنها شده اند و در نهایت سبب افزایش بی اعتمادی سهامداران نسبت به پتانسیل های بازار سهام برای حرکت در مسیر رشد شدند.

با گروه های بازار سهام

در گروه پالایشی ها، پتروشیمی تبریز همچنان پیشرو این گروه با برجای گذاشتن صف خرید نه چندان پایدار 4 میلیون سهمی بود، در این نماد معاملاتی کمتر از 16 میلیون سهم به ارزش بیش از 6.5 میلیارد تومان معامله شد که عمده خریداران آن حقیقی ها بودند. در گروه معدنی ها نیز دوقلوهای سنگ آهنی با حمایت حقوقی روبه رو شدند، هر چند که تعدیل قیمت ها از صفر تابلو فراتر نمی رود. نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس در حالی بیش از 101.5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 26 میلیارد تومان معامله شد که هجوم تقاضا در نماد معاملاتی صف خرید 15 میلیون سهمی را برای این سهم رقم زد. در گروه محصولات کاغذی، کاغذسازی کاوه و کارتن ایران نیز با رنج شدن قیمت ها در بالاترین دامنه نوسان قیمتی روبه رو بود.

افت و خیز چند باره شاخص فرابوس

در معاملات 5 مردادماه، 225 میلیون ورقه بهادار در 24 هزار و 467 نوبت دادوستد و ارزش آن معادل 882 میلیارد و 70 میلیون ریال شد. در همین حال شاخص کل فرابورس پس از افت و خیز چند باره با کاهش نه چندان محسوس، رقم 796.53 واحد را نمایش داد. بیشترین حجم معاملات مربوط به دادوستد 102 میلیون سهم کاغذ پارس بود و بالاترین ارزش معاملات در همین نماد رقم خورد و ارزش آن به 259میلیارد و 630 میلیون ریال رسید. در بازار اول، 41 میلیون و 360 هزار اوراق بهادار به ارزش 73 میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد.

همین طور، 160 میلیون و 130هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 450 میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به صنایع نسوز توکا بود. نماد شرکت های صنایع نسوز توکا، لیا و قند چهارمحال بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت های سرمایه گذاری مسکن تهران، ساینا و تدبیرگران فارس و خوزستان بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن روز سه شنبه در بازه 934 تا 950 هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد «تسه 9409» آذر 94 بود.

در میان ETFها، صندوق سرمایه گذاری آرمان آتی کوثر، بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد و صندوق اعتماد آفرین پارسیان و آساس به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا3» به ارزش 66 میلیارد ریال بود و ارزش معاملات روزانه در تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی به رقم 160 میلیارد ریال رسید. روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، بازگشایی و در پایان معاملات نیز نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران کرمان با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات پیش بینی سود هر سهم سال مالی 1395 متوقف شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EHMT6uNt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه