پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

روزنامه فرصت امروز، از مهمانان ویژه نخستین کنفرانس تبلیغات محیطی بود که هفته گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد؛ فرصتی کوتاه که در آن نماینده روزنامه به چالش‌های نقد تبلیغات و پیشینه آن پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید، صحبت‌های «محمد زرین» مدیر برند روزنامه فرصت امروز در این همایش است:

امروزه فعالیت‌ها و اقدامات ارتباطی در بازاریابی و به طور خاص، تبلیغات محیطی به دلیل گسترش روزافزون ابزارها و رسانه‌های جدید، یکی از فعالیت‌های جدی و بسیار اثرگذار در هر کسب‌و‌کاری محسوب می‌شود و به واسطه نزدیکی میان تبلیغات و پدیده‌های هنری مختلف (اعم از گرافیک، نویسندگی، معماری، کارگردانی، موسیقی و...) نقد و بررسی آثار تبلیغی برندهای جهان، همیشه مورد توجه بوده و هست. تبلیغات به معنی امروزی در ایران سابقه‌ای بیش از 100ساله دارد، اما نقد و بررسی آثار تبلیغاتی در رسانه‌های جمعی به جز مواردی بسیار محدود در سال‌های اخیر و در تعدادی سایت و مجله تخصصی هیچ سابقه‌ای ندارد و حتی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی این صنعت هم چندان به مقوله نقد و بررسی و مطالعه موردی تبلیغات پرداخته نشده است.

524225346342623423424762347262324273

روزنامه فرصت امروز، به‌عنوان نخستین روزنامه اقتصادی - مدیریتی کشور که رویکردی جدی و حرفه‌ای به مباحث مرتبط با مدیریت کسب‌و‌کار در ابعاد گوناگون داشته، طی 16 ماه فعالیت خود به‌صورت مداوم و روزانه، کلیه اقدامات تبلیغی و بازاریابی شرکت‌ها و برندهای ایرانی را توسط متخصصان و کارشناسان این صنعت و هنر به نقد و چالش کشیده و تقریبا تمامی تبلیغات بارز و مهم محیطی را در همان زمان اکران و در گفت‌وگو با افرادی از سوی کارفرما، مجری تبلیغات و یک کارشناس منتقد، در صفحه مدیریت تبلیغات روزنامه مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

در ادامه، خلاصه‌ای از تجربیات دبیر و خبرنگاران صفحه مدیریت تبلیغات روزنامه فرصت امروز که حاصل فعالیت جدی و هر روزه آنها در فضای تبلیغات ایران و گفت‌وگو با بیش از 200 نفر از فعالان این عرصه است ارائه می‌شود:

1- چالش‌ها و روندهای تبلیغات محیطی در سال‌های اخیر

 تبلیغات محیطی در سال‌های اخیر شاهد روندها و تغییرات عمده و مشخصی بوده است. بخشی از این روندها که بعضا چالش‌هایی نیز ایجاد کرده‌اند به شرح زیر هستند:

-افزایش حجم بازار تبلیغات به واسطه افزایش عرضه و تقاضا در کلیه صنایع

- رقابت بر سر اکران تبلیغات خلاقانه و اثربخش‌تر

- سهم خواهی بیشتر برندها از فضاهای شهری برای دیده شدن بیشتر میان رقبا

- افزایش روزافزون تابلوها و رسانه‌های محیطی برای پاسخگویی به نیاز فوق

- امید به باز شدن فضای اقتصادی ایران پس از تحریم‌ها

- نگرانی از حضور شرکت‌های خارجی و لزوم انجام تبلیغات بیشتر یا حرفه‌ای‌تر برای رقابت با آنها

- خلاقیت‌های بیشتر به جهت ایجاد تمایز

- به روز‌رسانی اطلاعات صنعت به واسطه ارتباطات بسیار گسترده

- حضور و شکوفایی نسل‌های نو و خلاق که به دنبال انجام کارهای متفاوت و باکیفیت هستند

- عدم انتقال فلسفه‌ها، ریشه‌های علمی و یکپارچگی میان علم و عمل در تبلیغات از خارج کشور به ایران

- عدم ارتباط استراتژیک و اصولی میان برنامه‌های سازمانی یک برند با تبلیغات محیطی

- غیرحرفه‌ای بودن و کم دانشی برخی از تصمیم‌گیران اقدامات تبلیغاتی در بخش‌های مختلف (کارفرما و مجریان)

- رسانه فروشی برخی از شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی به قصد سودجویی به جای مشاوره اصولی و هدفمند

- کپی‌کاری‌های گسترده

- واسطه گری‌های بسیار گسترده و اثرگذاری افراد غیر‌متخصص در تصمیم‌گیری‌های نهایی

2- لزوم نقد کمپین‌های تبلیغاتی محیطی به‌صورت حرفه‌ای، جدی و متمرکز توسط یک روزنامه

بخشی از دلایل و اهدافی که روزنامه فرصت امروز را به سمت نقد آثار تبلیغاتی سوق داده به این شرح است:

-بازاری بزرگ (نزدیک به 2000 میلیارد تومان در سال) که بدون منتقد و بررسی و تحلیل حرفه‌ای رها شده بود.

- افزایش بار علمی، هنری و در نهایت کیفی تبلیغات

- شناسایی و ارزشگذاری کیفی فعالیت‌های تبلیغاتی

- مشخص شدن و شناخت تفاوت‌ها میان کارهای قوی و ضعیف

- جلوگیری از روندهای اشتباه و تکراری

- آسیب‌شناسی اشکالات مختلف از مرحله استراتژی تا اجرا

- حذف واسطه‌ها

- ارتقای سطح دانش و سواد بصری جامعه

- گسترش نقدهای حرفه‌ای و منصفانه به‌صورت شفاف و آشکار در یک رسانه گروهی با هدف کم اثرکردنروندهای مخرب و غیراصولی همچون اشکال‌جویی‌های مغرضانه، جانبدارانه و لابی‌های پنهانی با قصد سودجویی

3- چالش‌های پیش روی نقد تبلیغات در یک رسانه گروهی

به صورت کلی نقد و انتقاد در کشور ما چندان در جایگاه مناسب و سازنده‌ای نیست و مقاومت در برابر آن همواره و در همه عرصه‌ها مشاهده می‌شود، روزنامه فرصت امروز طی دوره انتشار مطالب تحلیلی و انتقادی، با چالش‌ها و برخوردهایی روبه‌رو شده است:

- عدم برخورد مناسب با نقد به‌صورت کلی

- عادت نداشتن به نقد شرکت‌ها و به‌ویژه تبلیغات برندها و نام بردن از آنها در یک روزنامه سراسری

- ایجاد تصور خبر و مطلب سفارشی به واسطه نام بردن مستقیم از برندها و اتهام به صفحه فروشی

- اعتماد نکردن فعالان تبلیغات به رعایت انصاف در نقد

- نقد تبلیغات ‌بر خلاف سینما، کتاب، ورزش و... برای نخستین بار انجام شده و مقاومت‌های زیادی در همه بخش‌ها وجود دارد.

- کارشکنی و ایجاد فضای منفی توسط واسطه‌های قدرتمندی که منافع شان به خطر خواهد افتاد.

- صف‌بندی و باندبازی موافقان و مخالفان

- به خاطر تجربه اول در ایران ممکن است اشکالات اجرایی منجر به عدم مقبولیت این حرکت بشود.

- نقد برندها توسط یک روزنامه باعث کم شدن درآمد آگهی‌های تبلیغاتی خود روزنامه می‌شود و به همین دلیل کسی سراغ آن نرفته است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QpBvZfh0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه