دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار مسكن در ایران به دلیل فراگیر بودن اثر ركود یا رونق آن بر همه آحاد مردم و سهم بالاى آن در تولید ناخالص داخلى كه حتى بیشتر از سهم نفت است، همواره از اهمیت ویژه اى در اقتصاد ایران و پیش بینى ركود یا رونق كل اقتصاد برخوردار است.

در بررسى ركود یا رونق در بازار مسكن و به طور فراگیر در همه عرصه هاى سرمایه گذارى توجه به این نكته مهم حائز اهمیت است كه شاخص مقایسه سود یا زیان و ركود یا رونق در همه بازارها از جمله بازار مسكن، نه صفر ریاضى كه نرخ تورم است.

به این معنى كه به عنوان مثال در صورتى كه نرخ تورم 10درصد و نرخ رشد مسكن در یك سال گذشته 8درصد باشد، با آنكه بازار مسكن 8درصد رشد مثبت داشته است اما به دلیل رشد كمتر از نرخ تورم بازار مسكن در این بازه زمانى در ركود قرار داشته و سرمایه گذارى در این بازار همراه با زیان بوده است.

از این منظر لازم است، همواره نرخ رشد مسكن و نرخ رشد اجاره را با شاخص تورم مقایسه كرد. در زمینه نرخ رشد اجاره، به دلیل ویژگى هاى اجاره و سهم سنگین آن در سبد محاسبه نرخ تورم و همچنین به دلیل ساختار تقاضاى اجاره كه همواره تنها تقاضاى واقعى دارد و نه تقاضاى سفته بازى، شاخص نرخ اجاره معمولا با آهنگ نرخ تورم حركت مى كند و با رشد نرخ اجاره نرخ تورم افزایش مى یابد و با كاهش آن نرخ تورم نیز كاهش مى یابد.

اما شاخص قیمت مسكن به دلیل ساختار تقاضاى متفاوت آن كه تركیبى از تقاضاهاى واقعى و تقاضاى سفته بازى است و همچنین وابستگى ركود یا رونق آن به دیگر پارامترهاى اقتصاد كلان همانند سرعت رشد و ساختار نقدینگى، درآمدهاى نفتى و ساختار عرضه بازار، در طى سال هاى اخیر از شرایط متفاوت با نرخ رشد اجاره برخوردار است.

بازار مسكن ایران به طور كلى با تعریفى كه از مقایسه آن با نرخ تورم براى تعریف ركود یا رونق آن بیان شد، از ابتدارى سال ٩٤ تا آذرماه امسال همانند سال هاى ٩٢ و ٩٣ همواره نرخ رشدى زیر نرخ تورم داشته است و با آنكه در ماه هایی رشد قیمت آن نسبت به سال گذشته در همان ماه مثبت بوده است اما در همه سه سال و نیم اخیر رشد قیمت آن همواره زیر نرخ تورم حركت كرده است و به همین دلیل براى كسانى كه از سال ٩٢ به بعد، بازار مسكن را به عنوان هدف سرمایه گذارى انتخاب كرده اند این بازار در طى تقریبا ٤٠ ماه اخیر جز زیان ثمر دیگرى نداشته است. اما سوالى كه هم اكنون مطرح است، آن كه رشد اخیر قیمت مسكن در طى ماه هاى اخیر آیا به این معنى است كه در طى ماه هاى آینده نرخ رشد مسكن از نرخ تورم پیشی مى گیرد و بازار مسكن وارد یك دوره رونق تازه مى شود یا رشد مسكن همچنان حتى اگر مثبت هم باشد زیر نرخ تورم است؟

بررسى هاى اولیه ما در موسسه بامداد براى پیش بینى بازار مسكن در سال ٩٦ بیانگر این نكته است كه با آنكه بازار مسكن وارد یك دوره رشد نسبى قیمت ها و افزایش حجم معاملات شده اما به دلایل مختلف اقتصادكلان و اقتصاد بخش مسكن، این رشد در سال آینده نیز «رشد غیرتورمى» بوده و به طور خلاصه باید گفت: رشد قیمت مسكن در بهترین حالت در سال آینده برابر با نرخ تورم خواهد بود و این نكته بیانگر آن است كه حركت بازار در این مرز تورمى احتمال ایجاد یك موج فزآینده قیمت مسكن همانند سال هاى ٨٦ یا ٩١ را به شدت كاهش مى دهد و این بازار تنها مطلوب كسانى است كه تقاضاى واقعى در بازار مسكن دارند و نه كسانى كه بازار مسكن را به عنوان یك بازار موازى سرمایه گذارى مى بینند. با كامل تر شدن نتایج تحقیقات ما در موسسه بامداد در این باره در آینده بیشتر خواهیم گفت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/aoxUX4TL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه