شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی:

قوانین فضای کسب و کار بی ثبات است

9 سال پیش ( 1393/11/8 )
 

وجود قوانین دست و پاگیر همواره یکی از موضوعاتی بوده که موجب جلوگیری از حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در فعالیت‌های اقتصادی شده است؛ موضوعی که با مطرح شدن لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای توسعه بخش‌معدن، بیش از پیش پر رنگ به نظر می‌رسد. در همین زمینه با حسن حسینقلی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی، گفت‌و‌گویی کوتاه کردیم.

***

شما پیش از این در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» به وجود قوانین دست‌و‌پاگیر اشاره کرده بودید، دقیقا منظور از این قوانین دست و پاگیر چیست؟

برای ثبت، ایجاد و فعالیت یک شرکت، نسبت به گذشته مقررات دشوارتری وجود دارد و زمان و هزینه‌های این کار چندین برابر شده است. قوانین کار، بیمه تامین اجتماعی، منابع طبیعی، محیط‌زیست، واردات و صادرات کالا، قوانین بانکی، مقررات اخذ وام و مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مصادیق این قوانین هستند. همچنین قانون هدفمندی یارانه‌ها خودش به‌عنوان ضرری به صنعت محسوب می‌شود. از سوی دیگر مالیات ارزش افزوده (تجمیع عوارض) هر سال بالاتر می‌رود و مراکز مختلفی مثل شهرداری‌ها نیز عوارض جداگانه‌ای دریافت می‌کنند.

یکی از راهکارهای توسعه فعالیت‌های معدنی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. به نظر شما چه عواملی مانع از جذب سرمایه‌های خارجی در کشور می‌شود؟

خارجی‌ها همه جوانب بستر و محیط کار را بررسی دقیق می‌کنند و نخستین نکته‌ای که برای آنها اهمیت دارد، نوع برخورد حکومت با سرمایه‌گذاران داخلی است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنم:

الف: قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌هایی که حاکم بر فضای کسب‌و‌کار است ثبات ندارد و سرمایه‌گذار نمی‌تواند برای چند سال پیش‌بینی درآمد و هزینه کند. بنابراین عمل برنامه‌ریزی و بودجه‌نویسی امکان‌پذیر نیست.

ب:‌ تفکر خصوصی‌سازی، حمایت و تشویق کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در مسئولان نهادینه نشده است. برای مثال اصلاح اصل 44 قانون اساسی از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شده اما در این چند سال چه شده است؟ یا در هنگام تصویب بودجه به هر طریقی به تولیدکننده و صادرکننده فشار وارد می‌کنند و این بخش هر روز ضعیف‌تر شده و در انتها به تعطیلی کشانده می‌شود که به گفته وزیر صنعت و معدن 14 هزار واحد تولیدی تعطیل شده و بسیاری از واحدها هم با کمترین ظرفیت کار می‌کنند.

ج: نگاه مسئولان از دیدگاه جریمه، عوارض و تعرفه برای هدایت تولید و اقتصاد باید به طرف بسترسازی با اصلاح مقررات دست و پاگیر و تشویق، تغییر کند.

د: تا زمانی که تحریم خارجی و تحریم داخلی وجود دارد بعید است که سرمایه‌گذار جدی و عملی وارد کار شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HmlXkxKW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه