پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان دادوستدهای روز دوشنبه ۱۱ واحد افت کرد. در جریان معاملات روز گذشته، تعداد 506 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 130 میلیارد تومان در 45 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص کل بورس در ارتفاع 80 هزار و 913 واحد قرار گرفت.

به این ترتیب بازار سهام همچون روزهای گذشته در حالی شاهد معاملاتی کم حجم میان معامله گران بود که با غلبه خریداران بر فروشندگان سهام در گروه های فولادی و معدنی به ویژه در گروه سنگ آهنی ها در محدوده صفر تابلو، انتظارها برای دیده شدن نماگرهایی سبزپوش در روزهای آینده را افزایش داد.

این در حالی است که تکاپوی اصلی معامله گران در روز گذشته در میان سهم های بازار دوم بورس شرکت های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین بیش از سایر گروه ها مورد توجه قرار گرفته بود. در این میان تک سهم های سیمانی، گروه بیمه و برخی دارویی ها و غذایی ها همچنان با اقبال سهامداران اغلب کوتاه مدت مواجه هستند.

روز گذشته بازار سهام بازاری کم حجم و کم تحرک بود که با افزایش اقبال معامله گران به گروه معدنی ها و فلزات اساسی و در عین حال مثبت شدن برخی نمادها در گروه پالایشی ها اندکی به روزهای آینده بازار امیدوارتر شد.

انتظارها و امیدهای فعالان بازار سهام

بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده و انتظارهای سنتی در بازار سهام برای تأثیرپذیری از فضای انتخاباتی، باید تا نیمه بهمن ماه امسال منتظر ماند و دید که آیا در آن زمان محرک ها یا مشوق هایی برای تمرکز بیشتر بر شادابی بازار سهام تا چه حدی صورت می گیرد.

در عین حال موسسات مالی و بانک ها بیش از 12درصد ارزش کل بازار سهام کشور را به خود اختصاص می دهند و این در حالی است که رخداد های اخیر در مجامع بانک ها و کاهش سود آنها در کنار توقف طولانی مدت نماد های معاملاتی بر روند کلی بازار سهام بی تأثیر نیست. اقدام برای فروش سهام به تبع لمس شدن فضای ناامنی در سرمایه گذاری می تواند نخستین واکنش به توقف طولانی  مدت نماد های معاملاتی باشد.

از سوی دیگر تا چند هفته آینده شرکت های بورسی اقدام به ارائه بودجه های سال مالی 96 خود براساس نرخ های جهانی می کنند. به نظر می رسد رشد قیمت جهانی نفت و دلار تأثیر قابل توجهی بر بودجه سال آینده شرکت ها داشته باشد، به طوری که شرکت هایی مانند پالایشی ها می توانند اقدام به اصلاح بودجه و رشد سودآوری خود کنند.

باید در نظر داشت در صورتی که نرخ دلار در سطوح فعلی باقی بماند، در آینده شاهد تعدیلات مثبت شرکت های صادرات محور و در پی آن افزایش شاخص کل بورس خواهیم بود. علاوه براین، رشد قیمت دلار به صورت غیر مستقیم بر سایر گروه های بورسی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

شاخص کل فرابورس بار دیگر سبزپوش شد

معاملات فرابورس ایران در میانه هفته معاملاتی با دست به دست شدن 296 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 948 میلیارد ریال روبه رو شد که این حجم معامله در 17 هزار و 196 دفعه صورت گرفت. شاخص کل فرابورس نیز پس از وقفه یک روزه بار دیگر سبز  پوش شد و رشد یک واحدی را در پایان بازار تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس در نزدیکی ارتفاع 870 واحدی قرار گیرد.

نمادهای  «مارون»،  «شاوان»، «شرانل»،  «ارفع» و  «شپاس» از جمله نمادهایی بودند که بالاترین تأثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در مقابل اما معاملات منفی در نمادهای  «زاگرس» و  «هرمز» مانع از رشد بیشتر شاخص شد. معاملات بازار سهام فرابورس نیز روز جاری شاهد دادوستد 214 میلیون سهم به ارزش بیش از 612میلیارد ریال بود.

در این بازار نماد  «حریل» در حالی با بیشترین حجم معامله روبه رو شد که نماد شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران بیشترین ارزش معامله را تجربه کرد. در نماد شرکت ریل پرداز سیر بیش از 15میلیون سهم به ارزش 22 میلیارد ریال و در نماد  «کیمیا» بالغ بر 3میلیون و 750 هزار سهم به ارزش 47میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در این بازار همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه میهن پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد بازگشایی و نماد معاملاتی شركت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر ابهام در ارائه اطلاعات پیش بینی سود هر سهم سال مالی 1396 متوقف شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز یک میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 72 میلیارد ریال معامله شد که سهم 55درصدی از ارزش کل معاملات فرابورس را به خود اختصاص می داد. اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم در پی نقل و انتقال بیش از 226 هزار ورقه به ارزش 194میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.  «اخزا9» با قیمت معامله 859 هزار و 500 ریال با تاریخ سررسید 13شهریور ماه سال آینده نرخ بازدهی 22.4درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

در مجموع اسناد خزانه اسلامی مراحل ششم تا دهم روز جاری به ارزش بیش از 367 میلیارد ریال معامله شدند. از سوی دیگر صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، روز پررونقی را تجربه کرد به طوری که نقل و انتقال 6 میلیون ورقه به ارزش 66 میلیارد ریال ماحصل معاملات انجام شده در ETFها بود. صندوق سرمایه گذاری اعتمادآفرین پارسیان صدرنشین ETFها بود؛ چراکه با معامله 3.6 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 54 میلیارد ریال روبه رو شد.

ارتباط با نویسنده:sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/47wyMQWd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه