آیا می دانستید ما پارکینسون را بیشتر به عنوان یک بیماری به ویژه بیماری افراد سالمند می شناسیم، اما پاركینسون نامِ یك قانون مهم در روانشناسی و مدیریت هم است؟ البته بین قانون پارکینسون و بیماری پارکینسون ارتباطی وجود ندارد. بد نیست بدانید هر دوی اینها به افتخار کاشفان شان، نام گذاری شده است.
قانون پارکینسون (که گاهی اصل پارکینسون نیز نامیده می شود) می گوید: معمولا افراد تمایل دارند كاری را كه به آنها محول شده، تا آنجایی كه امكان دارد، (مثلا تا پایان تاریخی كه از قبل تعیین شده) به تعویق بیندازند. یكی از دلایلی كه روانشناسان برای این موضوع ذكر می كنند، این است كه انجام زودتر از موعد یك فعالیت معمولا پاداشی به همراه ندارد، اما ممكن است باعث شود تا مسئولیت دیگری به فرد داده شود.
بنابراین گذراندن و اتلاف زمان برای انجام فعالیت به سود فرد است زیرا فشار كاری كمتری به او وارد می شود. در پروژه های پیمانكاری ممكن است كه اعلام اینكه پروژه زودتر از موعد پایان یافته، باعث شود تا سود حاصل از انجام كار كاهش یابد.
دلیل دیگری که برای قانون پارکینسون ذکر می شود، این است که مدیران دوست دارند، مرئوسان بیشتری داشته باشند. به زبانِ ساده، قانون پارکینسون می گوید کار طوری گسترش می یابد که زمان داده شده را پر کند یا به عبارتی می گوید کار به اندازه زمانی که برای انجام آن وجود دارد ادامه می یابد.