چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر نیرو درباره انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر گفت:

فقط آب آشامیدنی منتقل می‌شود

8 سال پیش ( 1394/6/2 )
 

انتقال آب بین حوضه‌ای معمولا نارضایتی ساکنان منطقه را در پی دارد، اما وزیر نیرو اعلام کرد که پیش از اجرای آخرین پروژه انتقال آب، دولت توانسته رضایت مردم را جلب کند. حمید چیت‌چیان در نشست خبری که به مناسب هفته دولت در محل این وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به پرسش «فرصت‎امروز» درباره اینکه آیا حقوق عرفی ساکنان حوضه‌های ‌دهنده آب در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه شورایعالی آب این مسئله را به خوبی مورد توجه قرار داده و تصویب کرده که از این به بعد، انتقال آب بین‌حوضه‌ای فقط به منظور تامین آب شرب انجام شود.وی ادامه داد: اگر قرار باشد با آب منتقل شده، مباحثی نظیر کشاورزی یا صنعت توسعه یابد، باید این فعالیت‌ها در حوضه ‌دهنده آب مستقر شود و دیگر با هدف تامین سایر نیازها، آبی منتقل نخواهد شد.

چیت چیان در پاسخ به این پرسش «فرصت‎امروز» که انتقال آب برای نجات ارومیه با هدف تامین نیازهای شرب نیست، پس چگونه اجرایی می‌شود، گفت: پروژه انتقال آب ارومیه در گذشته مصوب شده بود و در حال حاضر در میانه راه اجرا هستیم. تصمیمات شورایعالی آب برای توقف پروژه‌های انتقال آب، یک‌سال قبل مصوب شده‌است.

البته وزیر نیرو آماری از تعداد پروژه‌های مصوب انتقال آبی که در میانه راه قرار دارند، اعلام نکرد اما به نظر می‌رسد بخش زیادی از پروژه‌های انتقال آب به نام تامین آب شرب به مرحله اجرا می‌رسند اما در واقع هدف آنها جایگزین کردن منابع آبی در استان پذیرنده و انتقال آب موجود در آن استان‌ها به بخش کشاورزی و صنعت انجام می‌شود. کارشناسان منتقد پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، اثرات مخرب این پروژه‌ها را به‌مراتب بیشتر از سدسازی می‌دانند، زیرا در این پروژه‌ها تقاضای فزاینده برای آب کنترل نمی‌شود.

روش‌های جلوگیری از تبخیر آب در بوته آزمایش

چیت چیان در پاسخ به این پرسش که آمار مصرف آب در بخش کشاورزی صحیح نیست، بیان کرد: تشکیک در آمارها مشکل آب کشور را حل نخواهد کرد. بر این باوریم که بسیاری از کشورهای جهان برای تولید مقدار معینی محصول کشاورزی، ‌آب کمتری نسبت به ایران مصرف می‌کنند. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز به این مسئله واقف بوده و با روش‌هایی مثل استفاده از نشا به جای بذر، توسعه کشت گلخانه‌ای و غیره به دنبال کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وزیر نیرو در پاسخ درباره اقدامات این وزارتخانه برای کنترل تبخیر در مخازن پشت سدها، بیان کرد: دو نفر از محققان دانشگاه تبریز ماده‌ای درست کرده‌اند که به‌صورت لایه‌ای نازک روی دریاچه سدها قرار می‌گیرد. این لایه‌ نفوذناپذیر جلوی تبخیر را می‌گیرد. وی گفت: از محیط‌زیست استعلام شده که آیا این ماده برای سلامت حیات وحش، گیاهان و غیره می‌تواند مضر باشد یا خیر. در صورت دریافت پاسخ، اقدام لازم برای استفاده از این ماده در سدهای کشور انجام می‌شود. چیت چیان تاکید کرد: هنوز هم بهترین راه کاهش تبخیر، افزایش میزان فعالیت‌های تغذیه مصنوعی در دشت‌ها و توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور است.

پروژه‌های آبی دولت یازدهم

وزیر نیرو مهم‌ترین هدفگذاری این وزارتخانه را توقف بیلان منفی در سفره آب‌های زیرزمینی اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم در 20 سال آینده سطح منابع آبی زیرزمینی به سطح ایستابی گذشته برسد. وی ادامه داد: در منابع آب سطحی نیز قصد داریم با استفاده بهینه از 55 درصد این منابع، سهم تالاب‌ها و دریاچه‌ها را به منظور حفظ محیط‌زیست در نظر بگیریم.چیت‌چیان درباره پروژه‌های آبی که در دو سال گذشته توسط وزارت نیرو در بخش آب انجام شده، گفت: 9 سد در هشت استان کشور با حجم قابل تنظیم 436 میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده‌است. چهار سد نیز با حجم قابل تنظیم 4/61 میلیون مترمکعب در سه استان، آبگیری شده ‌است. 

وی اعلام کرد: در دو سال فعالیت دولت یازدهم، 65 شبکه آبیاری و زهکشی در 19 استان با ظرفیت 76 هزار و 150 هکتار به بهره‌برداری رسیده ‌است. در این مدت بیش از 7هزار و 985 حلقه چاه غیر‌مجاز مسدود شده و 13 طرح آبرسانی به هفت شهر با حجم 6/288 میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده است. وزیر نیرو از راه‌اندازی 12 تصفیه‌خانه بزرگ در 12 شهر و 20 تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت 513 هزار مترمکعب در شبانه‌روز خبرداد.

به گفته چیت‌چیان تعداد روستاهای برخوردار از آب سالم طی فعالیت دولت یازدهم به یک هزار و 743 روستا رسیده است. یک میلیون و 350هزار مشترک جدید شهری و 400هزار مشترک روستایی به شبکه آب کشور اضافه شده و یک میلیون و 60هزار مشترک جدید به شبکه فاضلاب شهری کشور پیوسته‌اند. وی اضافه کرد: میزان آب بدون درآمد از 26درصد به 24/7درصد کاهش یافته و شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز در سه حوضه آبریز زاینده‌رود، کرخه و سفیدرود برای نخستین بار در طول تاریخ ایران، تشکیل جلسه داده است.

خاموشی در سه شهر کشور

وزیر نیرو در نشست دیروز درباره وضعیت برق کشور نیز به ارائه گزارش پرداخت. وی از خاموشی سه شهر تهران، مازندران و کرمان با وجود نبود مشکل در تولید برق خبرداد و گفت: به دلیل گرمای بیش از حد هوا و غیره، برق‌رسانی به این شهرها در ساعاتی از روز با اختلال مواجه شده‌است. وی ادامه داد: در حال حاضر 2میلیون و 625 مشترک جدید به شبکه برق کشور اضافه شده و تلفات در شبکه برق به میزان 2/57درصد کاهش داشته‌است. یعنی تلفات از 15/03 قبلی به 12/46درصد رسیده است.

به گفته چیت‌چیان در طول فعالیت دولت یازدهم 10 نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت 78 مگاوات بهره‌برداری شده و در این مدت 17 فناوری جدید به مرحله بهره‌برداری رسیده است. وی همچنین از توسعه 26 مورد فناوری شامل پیل سوختی، سیستم‌های فتوولتاییک، خودروهای برقی و غیره خبرداد و افزود: در حوزه مدیریت آب و برق چهار اتاق فکر تشکیل شده و 70 نفر از صاحبنظران در جلسات این اتاق فکر حضور می‌یابند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nxHAMtvu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه