چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

امروزه که اقتصاد ایران در حال خروج از بن بست و فراهم آوردن تسهیلاتی برای جذب سرمایه های خارجی در بخش های گوناگون است بسیار ضروری است که در همراهی با اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی سامان تازه ای بیابد.

در بند 6 «سیاست های کلی سلامت» که در فروردین 1393 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد به صراحت بر «تامین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم» تاکید شده است.

بنابراین برای دستیابی به این هدف، لازم است که مدیریت تولید و توزیع کالاهای اساسی و بالاخص خواربار، به عنوان یک کالای راهبردی به سامان و نقش تولیدکنندگان و توزیع کنندگان داخلی پررنگ تر شود. بازار وسوسه گر ایران با جمعیت چشمگیرش، توان جذب هر سرمایه گذاری را دارد و این جذابیت محتمل می نماید که به بخش کالاهای اساسی و به ویژه تولید و توزیع خواربار گسترش یابد.

کاملا بدیهی است که شرکت ها و کارآفرین های داخل باید با ارتقای دانش مدیریتی خود توان خویش را برای رقابت با شرکت های بین المللی بالا برند و در این میان، دولت نیز باید حتی الامکان بخش خصوصی داخلی را حمایت کند. نمونه یونان مبین این امر است که بحران های اقتصادی به مجرد گسترش به قسمت خواربار و کالاهایی اساسی ریشه ای تر و حادتر می شود و نارضایتی همگانی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین دولت و هم بخش خصوصی باید بسیار مسئولیت پذیرتر در قبال این قسمت از اقتصاد عمل کنند.

در دنیای امروز همگام با پیچیده تر شدن مناسبات اقتصادی و اجتماعی، مناسبات امنیتی نیز پوشیده تر و غامض تر می شود و دیگر نمی توان تهدید امنیتی را فقط به هراس آفرینی های نظامی محدود کرد. امنیت غذایی و سلامت از شالوده های مهم قوام و صلابت یک کشور به شمار می آید و بنابراین منطقی است که تولید و توزیع مواد غذایی تبدیل به بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی و هرگونه برنامه ای برای مقاومت در برابر تهدید های پیش رو شود.

اکنون در بازار ایران نیز اندک اندک شاهد حضور فروشگاه های زنجیره ای غیرایرانی هستیم و این می تواند زمینه ای مناسب برای سنجش توانایی های دولت و بخش خصوصی داخلی باشد. آنها باید این عرصه را به منفعت صرف اقتصادی فرونکاهند بلکه مدیریت آن را به منزله وظیفه ای در مسیر تقویت امنیت غذایی و بالطبع ملی بدانند.

چنانچه سیاست های ابلاغ شده در مورد لزوم رشد جمعیت عملی شود اهمیت امنیت غذایی صد چندان خواهد شد و در این بین، نظام تولید و توزیع سنتی به تنهایی چاره گر نخواهد بود. در چنین اوضاع و احوالی فقط نظام تولید و توزیع سازمان یافته گسترده با حضور بخش خصوصی می تواند راه گشا باشد و بخش عظیم جمعیت بنا به مفاد آنچه در «سیاست های کلی سلامت» آمده، به طور عقلانی و عادلانه به خواربار سالم و ارزان دسترسی داشته باشند.

افزایش جمعیت بدون در نظر گرفتن سازمان خودکفا و پیچیده توزیع خواربار می تواند به فاجعه بینجامد و حتی زمینه را برای شکاف طبقاتی، نارضایتی داخلی و سرانجام سوءاستفاده نیروهای بیگانه مهیا سازد.

برای دولت و ارگان هایی که وظیفه شان نظارت بر امنیت غذایی و قیمت هاست ردگیری کالای آلوده در نظام بایگانی و توزیع فروشگاه های زنجیره ای به مراتب سهل تر و آسان تر می نماید تا شیوه سنتی و خرد که ردگیری آن از به خاطر فقدان یک نظام سامان یافته ثبت و توزیع کالا بسیار دشوارتر است.

کارشناس اقتصاد

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qP5idka9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه