معاون وزیر راه با بیان اینکه آییننامه نوین حقوق مسافر در حال تدوین و ابلاغ است که تا یک ماه آینده اعلام عمومی میشود، گفت: به دلیل عدم تناسب ناوگان با تقاضا ممکن است مرحلهای جدید از تغییر نرخ بلیت هواپیما بین متنوعسازی و آزادسازی تعریف کنیم.
به گزارش فارس، علیرضا جهانگیریان در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی هوایی و هوانوردی ایران در تشریح دلایل بروز تاخیرهای پروازی اظهار کرد: ابتدا بابت اختلال در روند منظم پروازها از مردم عذرخواهی میکنم.
رییس سازمان هواپیمایی افزود: یکی دیگر از علل بروز تاخیرها نقص فنی است. این مورد در دنیا مصداق دارد و در سیستمهای جهانی تبادل قطعات هواپیما نظیر سیستم امدادخودرو به سرعت انجام میشود اما در ایران به دلیل شرایط تحریم مجبوریم قطعه هواپیما را به همراه تکنیسین به کشوری دیگر فرستاده و سپس قطعه تامین کرده و باز به ایران بیاید تا هواپیما فعال شود.
جهانگیریان گفت: برخی مدیران ایرلاینها میگویند حتی در برخی از فرودگاههای اروپا برای تنظیم باد لاستیک چرخها نیز با شرکتهای ایرانی همکاری نمیکنند. رییس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: ایمنی سرلوحه فعالیتهای صنعت قرار دارد، در این راستا به ایرلاین اصرار نمیکنیم در شرایط مشکل فنی پرواز کند.
رییس سازمان هواپیمایی گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تکلیف قانون برنامه است، اما مقدماتی میخواهد که حفظ عرضه و تقاضا مهمترین اصل آن است تا بازار دچار تناقض نشود. هنوز میزان عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و تا وقتی این تقاضا رخ ندهد آزادسازی کامل پیاده نمیشود. وی بیان کرد: گام اول متنوعسازی بود که اجرا شد و ممکن است مرحله میانی دیگری نیز تعریف شود که نظارت حاکمیت روی نرخها افزایش یابد تا ایرلاینها قدرت مانور داشته باشند. ما قیمتهای بلیت هواپیما را در متنوعسازی از شرکتها گرفته و پس از تایید به آنها اجازه دادیم در پایگاههای اطلاعرسانی خود درج کنند.
رییس سازمان هواپیمایی بیان کرد: از ابتدای امسال مجوز فعالیت 30 آژانس هواپیمایی باطل شد ضمن آنکه در 30 آژانس هواپیمایی مجوزها به حالت تعلیق درآمد و تعدادی از آژانسها به سازمان تعزیرات معرفی شدند. وی با بیان اینکه بازرسی از آژانسهای تحت نظارت به دقت بررسی میشود، گفت: متاسفانه برخی از سایتهای بدون مجوز اقدام به فروش بلیت میکنند یا اینکه سیستم دلالی دارند که در این راستا تلاش میکنیم با این سیستم مبارزه کنیم.