معاون شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به اینکه ظرفیت ریلگذاری هزار کیلومتر خط آهن در شبکه ریلی وجود دارد، گفت: تکمیل کریدور ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا در دستور کار قرار دارد.
محمد نصر آزادانی در گفتوگو با مهر با اشاره به اینکه اگر منابع مالی تامین شود، پتانسیل این را داریم که حداقل ۶۰۰کیلومتر ریلگذاری در کشور داشته باشیم، گفت: در صورت تامین منابع مالی تا اواسط سال ۹۶ ظرفیت ریلگذاری هزار کیلومتر خط آهن در شبکه ریلگذاری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته با وجود افزایش قیمت نفت، سالانه در کشور به طور متوسط ۱۸۰کیلومتر خط آهن ساختهایم، افزود: اما تلاش ما این است که در سالجاری به رقم مناسبی برسیم و ۱۸۰۰کیلومتر خط آهن بسازیم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به اینکه در صورت تامین منابع مالی ۶۰۰کیلومتر خط آهن را ریلگذاری میکنیم، افزود: برای تولید ریل ملی با ذوبآهن اصفهان تفاهمنامهای داریم که امیدواریم به اجرا برسد.
نصر آزادانی با بیان اینکه قرار بود آنها ریل را تا شهریور ۹۴ به تولید برسانند و ما هم خریدهای خارجی را متوقف کنیم، اظهار داشت: پروژه به اجرا نرسید و ما با استفاده از مجوز ترک تشریفات خرید ۱۵۰هزار تن ریل از خارج که از دولت قبل داشتیم، ۳۰هزار تن ریل وارد کردیم.
وی با اعلام اینکه امیدواریم تا تابستان امسال پروژه احداث ریل ملی به پایان برسد، گفت: البته ظرفیت تولید ریل داخل جوابگوی نیازهای ریلی کشور نیست، چرا که باید سالانه ۵۰۰ کیلومتر خط آهن بهسازی و بازسازی شود. این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای ساخت یک هزار کیلومتر راهآهن، ۱۲۰هزار تن ریل نیاز داریم، گفت: این میزان غیر از مصرف ریل در مترو و خطوط فرعی، برای اتصال صنایع به خط آهن سراسری است. نصر آزادانی به احداث کریدور قزوین-رشت-انزلی-آستارا اشاره کرد و گفت: این کریدور بهعنوان کریدور غرب دریای خزر، خط آهن این منطقه را تکمیل میکند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل به کریدورهای ترانزیتی ریلی ملایر، کرمانشاه، خسروی و چابهار-زاهدان-مشهد، اشاره کرد و افزود: این کریدورها از اولویتهای ما محسوب میشود، همچنین اتصال مراکز استان به راهآهن سراسری مانند اتصال همدان-کرمانشاه-ارومیه-تبریز و رشت، امسال دنبال میشود.