پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تلاش های دولت حسن روحانی برای عادی سازی روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای غربی، صنعت توریسم ایران را در آستانه شکوفایی قرار داده است. اگرچه چالش ها و موانع بسیاری بر سر راه وجود دارد، اما برداشته شدن تحریم ها پس از توافق جامع هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت عمده جهانی درها را برای جذب حجم قابل توجهی از سرمایه های خارجی در اقتصاد ایران و خصوصاً صنعت گردشگری آن گشوده و فرصت بی نظیری را برای سرمایه گذاران خارجی به وجود آورده است.

در همین ارتباط نیکولا کاستیچ، مدیر بخش تحقیقات مؤسسه Euromonitor در حوزه خاورمیانه معتقد است: «با درنظر گرفتن جایگاه فعلی ایران در جامعه جهانی می توان گفت که این کشور از ظرفیت های بسیار زیاد و آینده ای روشن در صنعت گردشگری برخوردار است، طوری که در آینده نزدیک می توانند دستاوردهای چشمگیری در بخش صنعت توریسم داشته باشند. ایران با توجه به توان توسعه و بهبود زیرساخت های خود و رویارویی با تغییرات پیش رو، به زودی به مقصدی جذاب برای گردشگران در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه بدل خواهد شد.»

گزارش منتشر شده از سوی مؤسسه تحقیقاتی Euromonitor در رابطه با صنعت گردشگری ایران بیان گر مسیر پیش روی این کشور در صنعت توریسم است. برشمردن تهدیدهای موجود بر سر راه دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده ایران برای جذب حجم قابل توجهی از گردشگران خارجی تا سال 2025 میلادی و تحقق پیش بینی های صورت گرفته برای کسب درآمد 35 میلیارد دلاری در سال از جمله نکاتی است که در گزارش مؤسسه Euromonitor به آن اشاره شده است. گفتنی است حجم درآمدهای ایران از محل ورود گردشگران خارجی به این کشور در حال حاضر رقمی معادل 8 میلیارد دلار برآورد می شود.

شایان ذکر است که گزارش منتشر شده از سوی مؤسسه تحقیقاتی Euromonitor درمورد صنعت گردشگری ایران، موانع و ظرفیت های پیش روی آن به طور قطع در افتتاحیه کنفرانس سرمایه گذاری در حوزه هتل و توریسم که در روزهای هفت و هشت فوریه سال جاری میلادی برگزار خواهد شد مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

گفتنی است که کنفرانس یاد شده از جمله نشست های سطح بالا در حوزه توریسم و صنعت میزبانی محسوب شده و بسیاری از فعالان این حوزه به منظور تبادل نظر در رابطه با چگونگی سرمایه گذاری و بهبود وضعیت صنعت توریسم ایران در این کنفرانس حاضر خواهند شد.

کشور ایران از جذابیت های گردشگری متنوعی برخوردار است. ترکیبی از فرهنگ پارسی و عربی سبب شده است تا لیست جذابیت های گردشگری این کشور بسیار طولانی شده بخش قابل توجهی از توریست ها این کشور را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنند.

شهر بزرگ، زیبا و تاریخی اصفهان، کوه دماوند، مشهد که بارگاه امام هشتم شیعیان در آن قرار دارد و یک شهر ایده آل برای گردشگران مذهبی به شمار می رود و در نهایت جزیره زیبای کیش درکنار سایت های باستانی پرسپولیس در مرودشت شیراز و مجموعه پاسارگاد از جمله نقاط جذاب ایران برای توریست های خارجی محسوب می شوند.

اگرچه ایالات متحده آمریکا هنوز برخی تحریم های وضع شده علیه ایران را لغو نکرده است، برخی شرکت های فعال در صنعت هتلداری که مقر اصلی آنها خارج از آمریکا قرار دارد برنامه ریزی خود برای سرمایه گذاری در ایران را آغاز کرده اند. برای نمونه گروه فرانسوی Accor group نخستین سرمایه گذار خارجی بود که در سال 2016 میلادی سرمایه گذاری در صنعت توریسم ایران را آغاز کرد.

شرکت های اماراتی Rotana و شرکت اسپانیایی Melia از جمله دیگر سرمایه گذارانی هستند که به نظر می رسد پس از همتای فرانسوی شان قصد حضور و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران را دارند. بر همین اساس انتظار می رود که تا سال 2018 میلادی شش برند معتبر بین المللی در صنعت گردشگری ایران مشغول به فعالیت باشند.

در پاسخ ایران نیز سعی دارد تا با توسعه و بهبود زیرساخت های خود نظیر افزایش ظرفیت فرودگاهی خود در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز از سرمایه گذاران خارجی استقبال کرده و زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر صنعت گردشگری خود فراهم آورد.

در همین راستا ایرلاین های ایرانی پس از رفع تحریم های بین المللی اقدام به خرید تعداد قابل توجهی هواپیمای مسافربری کرده اند تا در گسترش صنعت توریسم این کشور نقش فعال تری ایفا کنند. از سوی دیگر ایرلاین های بین المللی نظیر بریتیش ایرویز نیز با برقراری پروازهای روزانه به ایران در پی کسب سهم خود از بازار توریسم هستند.

منبع : ftnnews.com
برچسب ها : دریچه قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YRklmG3i
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه