مطالب منتشر شده در مطبوعات نقطه اتکای روابط عمومی است، درحالیکه بسیاری از شرکتها در مدیریت این مسئله موفق نیستند. بسیاری از مطالب منتشر شده توسط مطبوعات دارای تبلیغات غیرمستقیم هستند، بدون شک نشریات این تبلیغات را بهصورت رایگان برای شرکتها انجام نمیدهند و انتظار دریافت پول در ازای تبلیغات انجام شده را دارند. مزیت بزرگ مطالب چاپی دنبالهدار در این است که هزینههای چاپشان بسیار ناچیز است، در عین حال مزیت بزرگتر مطبوعات این است که توسط مردم خوانده میشوند حتی اگر آگهیهای تبلیغاتی درون آن نادیده گرفته شود.
رمز موفقیت یک مصاحبه مطبوعاتی این است که تا حد ممکن آن را ساده انجام دهیم تا روزنامهنگاران و ویراستاران مجبور به تغییر آن نشوند. روزنامهها هر روز هفته فضای زیادی برای پر کردن دارند در عین حال دنبال مطالب جدید گشتن برای روزنامهنگاران هم زمانبر است و هم پرهزینه. مثل همه ما روزنامهنگاران نیز ترجیح میدهند که در وقت و هزینه خود صرفهجویی کنند. بنابراین یک مصاحبه مطبوعاتی از پیش تهیه شده میتواند نعمتی بزرگ برای آنها در زمانی که مطالب آماده نیست و نیاز به پر کردن فضای خالی است، باشد.
ایده
مقالات چاپ شده گزارشی خبری در مورد شرکت شماست. نکته این بخش این است که اخبار باید به دور از سادگی باشند و معمولی جلوه نکردنشان برای خوانندگان روزنامه جذاب خواهد بود. یک ماجرا درباره افزایش نرخ فروشتان چندان قابل توجه نیست مگر اینکه افزایشی غیرمعمول باشد در عین حال داستانی در مورد کارخانه جدیدتان که باعث ایجاد 250 فرصت شغلی جدید در منطقهای با نرخ بیکاری بالا میشود جذابیت خاصی خواهد داشت. ماجرا باید به شیوهای نوشته شود که به قلم خبرنگاران و ویراستاران نزدیک باشد.
روزنامه نگاران آموزش میبینند تا به شیوه هرم معکوس مطالب خود را بنویسند،
در این سبک نگارش تیتر تمام داستان را در بر دارد سپس هر پاراگراف جزییات بیشتری را ارائه میدهد. هدف از انجام این کار این است که ویراستار بتواند به تناسب فضای در دسترس مطالبی را حذف کند. بهترین راهحل برای درک این نوع سبک نگارش این است که مقالات مشابه را مورد مطالعه قرار دهید و خواهید دید که هر پاراگراف چگونه به پایان میرسد. مقالات تهیه شده باید در مجلات مخصوص به چاپ برسند، برای مثال مقالهای در حوزه مهندسی در صورت چاپ در مجله مخصوص این حوزه جالب خواهد بود اما اگر چنین مقالهای در مجله غیرمرتبط با مهندسی به چاپ برسد نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت.
آنچه در عمل باید انجام دهید
-متن خود را در قالب سبکی به نگارش دربیاورید که با هدفتان مرتبط باشد.
-متن شما نباید مثل سایر تبلیغات ساده باشد، مقداری خلاقیت به خرج دهید.
- متن خود را که قرار است به روزنامه نگار تحویل دهید طوری بنویسیدکه نیاز به بازنویسی نداشته باشد.
- ارتباط دوستانهای با روزنامههای محلی، بهخصوص روزنامهنگاران برقرار کنید تا درصورت نیاز از کمک آنها بهرهمند شوید.