صنعت چرم ایران، با وجود پتانسیل و کیفیت مناسبی که دارد، هنوز نتوانسته به بازارهای جهانی راه پیدا کند و اینک دستیابی به بازارهای جهانی برای این صنعت به رویا تبدیل شده است.
اکنون با توجه به شرایط ساکن صنعت چرم ایران، انجمنها و تشکلهای فعال در این صنعت، به برگزاری نمایشگاهی متشکل از مواد اولیه، دستگاههای مورد نیاز و محصولات چرمی در نمایشگاه بینالمللی اقدام کردهاند تا شاید بتوانند گامی در جهت توسعه این صنعت بردارند.
انجمن صنایع چرم ایران، انجمن چرم مصنوعی، اتحادیه کفاشان تهران، انجمن چرم طبیعی، انجمن مدیران و متخصصان صنعت چرم، اتحادیه کفاشان ماشینی، اتحادیه سراجان و اتحادیه فروشندگان چرم دست در دست یکدیگر این نمایشگاه را به راه انداختهاند.
پیش از این دو نمایشگاه با همین موضوع در هتل المپیک تهران برگزار شده بود، اما اینک این اتحادیهها در کنار یکدیگر فضای گستردهتری را در نمایشگاه بینالمللی به خود اختصاص دادهاند. همچنین با حضور 40 شرکت ایتالیایی، سه شرکت ترکیهای و دو شرکت از چین و تایوان، رنگ و بویی بینالمللی به خود گرفته است.
علی اصغر رستم پور، عضو انجمن صنایع چرم، درباره این نمایشگاه به «فرصت امروز» میگوید: «خوشبختانه نمایشگاه صنایع چرم، بسیار باشکوه برگزار شده و چرمسازان بزرگ کشور در این نمایشگاه حضور دارند.»
با اینکه برگزاری این نمایشگاه میتواند گام موثری در جهت توسعه صنعت چرم باشد، اما مشکلات این صنعت همچنان پابرجاست.
خامفروشی مواد اولیه صنعت چرم، نبود تجهیزات مدرن، فعالیت کارخانههای چرم با کمتر از نصف ظرفیت خود و منطقه ویژه اقتصادی چرم ورامین که قرار بود زمانی رافع مشکلات این صنعت باشد، همواره مانع از پیشرفت صنعت چرم و دسترسی این صنعت به بازارهای جهانی شده است.
با توجه به ظرفیت بالای بازارهای جهانی برای ورود چرم ایرانی و پتانسیل نهفته در صنعت چرم ایران، این پرسش مطرح میشود که آیا برنامه منسجمی برای رسیدن این صنعت به بازارهای جهانی وجود دارد؟
رستمپور در اینباره بیان میکند: «متاسفانه ما تا بازارهای جهانی فاصله زیادی داریم، زیرا 80 تا 90درصد از ماده اولیه مورد نیاز صنعت چرم که پوست گوسفند است، به طور خام صادر میشود و با توجه به تاکیدات مقام معظمرهبری مبنی بر پرهیز از خامفروشی، هنوز توجه چندانی به این موضوع نشده و وزارت صنعت نیز در آخرین تصمیم خود طی بخشنامهای عوارض صادرات پوست گوسفند را صفر کرده است.»
او میافزاید: «با توجه به سیاستهای در حال تغییر و شرایط حاکم بر صنعت چرم، رسیدن به بازارهای جهانی برای اهالی این صنعت بیشتر به شکل یک رؤیا به نظر میرسد.»
رستمپور همچنین درباره منطقه ویژه اقتصادی چرم ورامین بیان میکند: «متاسفانه راهاندازی این منطقه به تعویق افتاده و اکنون گویا دولت پیگیر راهاندازی این منطقه از طریق فرمانداری ورامین است که امیدواریم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم زیرا راهاندازی این منطقه میتواند بسترسازی برای توسعه صنعت چرم کشور باشد.»
اکنون کشور ترکیه که به یکی از قدرتهای چرم دنیا تبدیل شده، مواد اولیه خود را از ایران وارد میکند و شاید این حقیقت تلخی برای یکی از قدیمیترین صنایع ایران باشد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. اینگونه که به نظر میرسد، فاصله واقعیت تا رویای صنعت چرم، آنقدر زیاد است که با راهاندازی چنین نمایشگاههایی نیز نمیتوان فضا را به واقعیت نزدیک کرد.