شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

صرافان از همه جا حذف شدند

8 سال پیش ( 1395/2/11 )
 

در حالی طی سال‌های اخیر برخی صرافی‌ها با مجوزی غیر‌از بانک مرکزی فعالیت کرده و با شکل‌گیری نوعی موازی‌کاری بر کنترل بازار ارز از سوی این بانک اثرگذار بودند که اخیرا با مکاتبات و توافقات انجام شده بین مراجع ذی‌ربط، صرافی‌ها رسما از اتحادیه سکه و طلا جدا شده و نیز هیچ انجمنی حق قرار دادن رسته صرافی در عنوان و فعالیت خود را ندارد. بر این اساس مجوز صرافی‌ها تنها در اختیار بانک مرکزی است.

754586494845735735783584848357357357357835

به گزارش ایسنا، گرچه با توجه به صنفی بودن طلا فروشی و صرافی‌، خواسته‌های طرف‌های ذی‌نفع برقرار داشتن آنها در قالب اتحادیه طبیعی به نظر می‌رسد اما در سویی دیگر، قانون بانک مرکزی به موجب قانون ناظر بر بازار پول تاکید دارد که صرافی‌ها با توجه به اثرگذاری بر بازار ارز باید زیر نظر مسئول ارزی کشور یعنی بانک مرکزی قرار گرفته و نباید با مجوز اتحادیه‌ طلا وجواهر و در نهایت نظارت وزارت «صنعت، معدن و تجارت» فعالیت کنند، از این‌رو با وجود اینکه در این سال‌ها بارها این موضوع بین بانک مرکزی و وزارت صنعت مطرح شد اما به نتیجه نرسید و حتی در ادامه به موازات بانک مرکزی صدور مجوز از سوی اتحادیه طلا و جواهر نیز ادامه پیدا کرد.

اما وقتی در سال 1392 و در ادامه در سال‌های بعد موضوع اصلاح دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها مطرح شد که براساس آن صرافی‌ها موظف به قرار گرفتن در قاعده و قوانین خاص بانک مرکزی می‌شدند، مخالفت‌های بسیاری از سوی صرافان به دلیل برخی بندهای این دستورالعمل شد و در نهایت برخی صرافی‌ها ترجیح دادند که از چتر نظارت بانک مرکزی خارج شده و مجوزهای خود را از اتحادیه طلا و جواهر دریافت کنند.

ولی به هرحال در ادامه با مطرح شدن موضوع در شورای امنیت ملی به این نتیجه رسیدند که صرافی‌ها نمی‌توانند زیر نظر اتحادیه‌ها باشند زیرا نوسان ناشی از آن در این حالت قابل کنترل نیست و باید به طور طبیعی در نظارت بانک مرکزی قرار گرفته و از قوانین آن تمکین کند نه وزارت صنعت. از این‌رو با انجام یک‌سری اقدامات از سوی بانک مرکزی، کانون صرافان ایرانیان تشکیل شد که صرافان در قالب این کانون و با نظارت بانک مرکزی فعالیت کنند.

بنابراین چندی پیش بود که با ممنوعیت صدور مجوز صرافی از سوی اتحادیه طلا و جواهر، حتی برخی صرافی‌هایی که مجوز خود را از این اتحادیه به مجوز بانک مرکزی تغییر نداده بودند پلمب شدند. اما در کنار صرافان فعال با مجوز اتحادیه طلا و جواهر مدتی بود که در کنار کانون صرافان ایرانیان انجمنی تحت عنوان انجمن صنفی کارفرمایی خدمات فنی سکه و صرافان نیز با مجوز وزارت تعاون شکل گرفت. اما با توجه به موازی‌کاری و برخی حواشی ناشی از شکل‌گیری این انجمن در نهایت بانک مرکزی با انجام مکاتباتی، فعالیت این انجمن در حوزه صرافی را غیرقانونی اعلام کرد.

این در حالی است که وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به «انجمن صنفی کارفرمایی خدمات فنی سکه و صرافان» اعلام کرده که با توجه به اینکه صرافی‌ها به‌عنوان یک رسته صنفی به طور کامل از نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شده و کاملا در چارچوب قوانین بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، از این‌رو دیگر نباید این انجمن در حوزه صرافی فعالیتی داشته و باید با اصلاح اساسنامه خود، رسته صرافی از نام این انجمن حذف شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eaTxrpfl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه