پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تغییر مسیر خط لوله انتقال گاز ایران به عمان، به دلیل مخالفت امارات موجب شد تا مطالعات جدید در مسیر دریایی صورت گیرد در عین حال، افزایش هزینه های احداث، این خط لوله را با اما و اگر مواجه کرده است، به طوری که عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران، از بررسی مجدد این قرارداد در شرکت ملی صادرات گاز خبر داد. 

صادرات گاز ایران به عمان در سایه مخالفت امارات

حسن منتظر تربتی، عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه هنوز مطالعات روی این خط لوله در شرکت ملی صادرات گاز ادامه دارد، به «فرصت امروز» می گوید: تغییر مسیر این خط لوله نیازمند مطالعات جدید و گسترده است بنابراین پروژه از سوی شرکت ملی صادرات گاز درحال مطالعه است و هنوز این پروژه برای اجرا به شرکت ملی گاز ابلاغ و واگذار نشده است. او تاکید می کند: تغییر مسیر این خط لوله باعث شد تا برنامه اجرایی برای خط لوله ایران و عمان در بخش خشکی و دریا وارد مرحله اجرایی نشود و این پروژه مجددا به دلیل تغییر و میزان هزینه ها در حال بررسی است. 

با تغییر مسیر خط لوله ایران و عمان به دلیل عدم عبور از آب های امارات، هزینه احداث این خط لوله به گفته رویترز به ارزش یک الی یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت و از آنجا که هزینه ایجاد خط لوله میان ایران و عمان مشترک است، این امکان وجود دارد که این پروژه به مرحله اجرا نرسد و در بخش مطالعات متوقف شود. با این وجود دولت عمان باوجود افزایش هزینه اجرای طرح واردات گاز از جمهوری اسلامی ایران، بر پیشبرد همکاری های مشترک با تهران و به سرانجام رساندن این پروژه تاکید کرد.

احتمال لغو پروژه ایران - عمان

مهران امیر معینی، مشاور موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه کشور عمان یکی از پتانسیل های صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه است، به «فرصت امروز» می گوید: با توجه به اشتیاق کشور عمان برای واردات گاز از ایران، این طرح می تواند عملیاتی شود و ایران باید روی این موضوع تمرکز جدی داشته باشد، البته احتمال لغو قرارداد ایران و عمان به دلیل افزایش هزینه و اقتصادی نبودن پروژه هم ممکن است.

وی با بیان اینکه تغییر مسیر خط لوله ایران – عمان نیاز به مطالعات تازه ای دارد، می افزاید: اینکه با تغییر مسیر، چه میزان به هزینه های ایجاد خط لوله افزوده می شود و این میزان روی کل پروژه تاثیرگذار است، نیاز به بررسی دارد. اگر با تغییر مسیر این هزینه ها تا سقف 10 تا 15 درصد افزایش یابد، باید به اجرای این قرارداد مصر بود، اما اگر با اجرای آن هزینه ها بیش از 50 درصد افزایش یابد نیاز به تامل جدی دارد زیرا اقتصاد، پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در حال حاضر صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه با مشکل مواجه شده و تنها ترکیه میزبان صادرات گاز ایران است. برای نمونه می توان به قرارداد میان ایران و پاکستان برای صادرات گاز اشاره کرد که با وجود ایجاد خط لوله در ایران، عملیاتی شدن این قرارداد با اما و اگر همراه شده است، همچنین صادرات گاز ایران به عراق نیز با وجود آماده بودن زیرساخت ها هنوز محقق نشده است.

مطالعات بخش دریایی و خشکی توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) و شرکت مهندسین مشاور پارس مردادماه امسال به پایان رسید، اما به دلیل تغییر مسیر نیاز به مطالعات دریایی تمدید شد زیرا با تغییر مسیر، عمق لوله گذاری دریایی ۲۹۰ متر به 1000متر افزایش خواهد یافت.

فرهاد فزونی، عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه توقف این پروژه در مرحله مطالعات و عدم اجرایی شدن آن موضوعی است که باید دولتمردان درباره آن تصمیم گیری کنند، به «فرصت امروز» می گوید: عمان کشوری است که با ایران روابط حسنه دارد و یک مشتری قابل قبول است که با ایران مشکل سیاسی ندارد، اما درباره اقتصادی بودن این پروژه باید مطالعات جدی انجام شود.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز علاقه مند است تا سبد صادرات گاز خود را غنی سازد، می افزاید: همسایگان اولویت اول هستند و باید تلاش شود قراردادهای صادراتی گاز، به سرانجام برسد. ایران ذخایر گازی انبوهی دارد و اگر مخالفتی در اجرای پروژه ایران – عمان از سوی ایران مطرح شود، در مورد مسائل اقتصادی خواهد بود و هرگز به دلیل عدم توانایی تامین گاز مورد نیاز نیست. ایران بدون شک به صادرات گاز به عمان رغبت دارد.

قرارداد انتقال گاز ایران به عمان، در سال ۲۰۱۳ توسط دو کشور امضا شد و قرار است برای ١٥ سال روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران با یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود. این خط لوله ظرفیت انتقال روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را خواهد داشت، اما ممکن است ظرفیت آن به دلیل افزایش تقاضا در منطقه تا 2 میلیارد فوت مکعب افزایش یابد.

ارتباط با نویسنده : ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xqOKDw8V
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه