شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شوخی می‌کنم، جدی نگیرید

9 سال پیش ( 1394/4/7 )
پدیدآورنده : حسین کوچکی  

معاون امور آب وزارت نیرو: هزینه تولید یک لیتر آب زیرزمینی یک میلیارد تومان در ثانیه است

مدیرکل توسعه پایدار سازمان حفاظت از محیط‌زیست: ایران از نمره 100 مدیریت منابع آب کمتر از 3 گرفت

معاون امور آب وزیر نیرو: تعرفه آب مشترکان پرمصرف افزایش می‌یابد

دوره‌های خشکسالی از طرف نهاد‌های بین‌المللی به راحتی پیش‌بینی می‌شود. میزان آب در اختیار از طریق منابع سطحی و زیرزمینی کاملا برآورد شده و مشخص است، میزان نزولات آسمانی (برف، باران و تگرگ) کاملا شفاف پیش‌بینی می‌شود. میزان برف موجود روی کوه و یخچال‌های طبیعی دقیقا قابل‌اندازه‌گیری است.

مردم صرفه‌جویی نمی‌کنند!

هرکجا دلمان خواست برای مردم آپارتمان‌سازی می‌کنیم تا جوابگوی افزایش جمعیت باشد!
مراکز صنعتی را هر کجا که آب کم دارد احداث می‌کنیم و از حقابه مردم برای چرخاندن کارخانه استفاده می‌کنیم! آب ارزان است و باید آن را گران کنیم و تعرفه‌ها را افزایش دهیم تا مردم ما را درک کنند! ساخت‌و‌ساز بی‌رویه در مناطق غیر‌مجاز می‌کنیم و به حرف هیچ کارشناسی توجه نمی‌کنیم. اهمیتی برای چگونگی استفاده از آب برای کشاورزان قائل نیستیم و هنوز از روش‌های سنتی برای آبیاری استفاده می‌کنیم. هدرروی آب و اصلاح شبکه‌های آب فرسوده را فراموش کرده‌ایم. هر کجا که دلمان خواست در هر منطقه‌ای فضای سبز ایجاد می‌کنیم و با آب مورد نیاز برای مصرف ضروری مردم، آن را آبیاری می‌کنیم.

6587678

رودخانه زاینده‌رود را خشک می‌کنیم. تالاب‌ها را از بین می‌بریم. دریاچه ارومیه را نابود می‌کنیم. سد‌سازی می‌کنیم چون می‌توانیم افتتاح کنیم و آب‌های سطحی را بخار می‌کنیم. البته نباید این خوبی‌ها را به حساب مسئولان جدید گذاشت زیرا نزدیک به سه دهه است به‌ویژه در دولت نهم و دهم هر چه ساخت‌و‌ساز بود و هر کجا که آب نبود آنجا را آباد کردیم. چرا؟ چون ما برنامه‌ریزی می‌دانیم و مردم نمی‌دانند! و در کشور، کارشناس بهتر از خودمان نداریم. خودمان کارشناسان خبره هستیم و حرفی که بر زبان می‌رانیم کاملا علمی است و باید آب را گران کنیم تا مردم معنی صرفه‌جویی در مصرف آب را با تمام وجود خود حس کنند. زیرا میانگین مصرف استاندارد جهانی 180 لیتر در روز است و نیازی نیست و نیاز نداریم به سایر ارگان‌ها بگوییم چرا هر کاری دل‌شان خواست بدون مجوز انجام می‌دهند.

مهم این است که مردم باید صرفه‌جویی کنند! و گرنه آب را گران‌تر می‌کنیم و اگر گوش نکردند آب را قطع می‌کنیم. زیرا در شهرهای بزرگ مصرف سرانه در روز بیش از 320 و حتی 400‌لیتر است و زیاد است پس باید آب را گران کنیم. واقعا یک‌بار چگونگی این مصرف را محاسبه کرده‌ایم! به‌عنوان مثال در تهران که جمعیت حدود 10میلیون نفر است و روزانه حدود 3میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنیم آیا چگونگی محاسبه خود را به آگاهی مردم رسانده‌ایم. 80‌درصد مردم تهران الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و فقط 20‌درصد بالای الگوی مصرف هستند، بنابراین آب را گران می‌کنیم؟  به طور میانگین 3میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی زیرزمینی در تهران مصرف می‌شود که شامل فضای سبز، حمام‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، صنایع، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و... در کنار آن مصرف آب شرب مردم نیز هست که اگر هدر‌روی شبکه انتقال و توزیع را که به نظر می‌رسد بیش از 30‌درصد است به آن اضافه کنیم کامل می‌شود. 

اشکالی ندارد اگر می‌خواهیم آب را گران کنیم چرا بهانه درست می‌کنیم! مگر بنزین گران شد اشکالی داشت؟ مگر برق، گاز، تلفن، ارزاق عمومی و نان را گران کردیم مشکلی ایجاد شد؟ این آب را هم که زمانی متر مکعبی 5‌ریال بود (سال 1370) یعنی همین 20سال پیش چه اشکالی دارد به متر مکعبی بیش از هزارتومان رسانده‌ایم. البته با استاندارد جهانی فاصله داریم و باید نرخ آب را افزایش دهیم وگرنه با قیمت پایه خلیج‌فارس مشکل پیدا می‌کنیم و باید استانداردها را رعایت کرد.

یادش بخیر گاری‌های آب در تهران که به آبشاهی معروف شده بود و سطلی و گالنی 2‌ریال از مردم می‌گرفتند و وقتی لوله کشی آب در تهران انجام شده بود مردم از آن استفاده نمی‌کردند و می‌گفتند این آب پاک نیست. بالاخره با کلی گرفتاری به مردم گفته شد این آب جاری است و آبی که جاری می‌شود نجس نیست و پاک است و این آب موجب می‌شود دیگر انواع بیماری در تهران نباشد. هر چند مادران و مادربزرگ‌های ما بعد از شستن ظروف آنها را در منبع یا حوض که به قول خودشان «کر» بود آبکش می‌کردند تا نجس نباشد. شوخی کردم، جدی نگیرید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Hw6DgSRy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه