معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروسازان خارجی نباید در تیپ جدید مشارکت با ایران، خودروها را بهصورت cbu وارد کشور کنند، گفت: آغاز داخلیسازی از 40درصد، شرط اصلی است که باید طی پنج سال، سهم ساخت داخل در تولید خودروهای ایرانی- خارجی به 85 درصد برسد.
رضا نوروززاده در گفتوگو با مهر، از شروط جدید ایران برای خودروسازان خارجی پرده برداشت و گفت: در سالهای گذشته، یک قرارداد خارجی برای تولید با تندر 90 با رنو پارس تنظیم شده بود که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم که در چند سال اخیر اتفاق افتاد، قرارداد آنطور که تدوین شده بود، اجرایی نشد، اما طبیعی است که اگر قرار باشد یک شرکت ایرانی با خودروساز خارجی وارد مشارکت شود، باید شروط ایران را بپذیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح این مطلب افزود: آنچه ایران در قراردادهای خارجی دنبال میکند، این است که خودروهایی با مشارکت خارجیها در کشور ساخته میشود و باید به رشد قطعهسازی ایران منجر شود، درصد ساخت داخل آن بالا رود و در نهایت از پتانسیلهای داخلی برای رشد صنعت خودروسازی ایران استفاده شود.
وی ادامه داد: مشارکت باید بهگونهای باشد که ایران در صادرات خودروهای این کمپانی به منطقه نقش داشته باشد، زیرا اگر کل کشورهای منطقه را مقایسه کنیم. هیچ یک از کشورهای اطراف ایران از حاشیه خلیج فارس تا کشورهای شمالی، بستر لازم و زیرساختهای کافی را در زمینه نرمافزاری و سختافزاری برای سرمایهگذاری در صنعت خودرو به جز ایران ندارند و خودروسازان خارجی نیز این موضوع را در ملاقاتهای خود اعلام میکنند.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ابراز امیدواری کرد تا با رفع مشکلات ناشی از تحریم با مشخص شدن نتیجه مذاکرات، خودروسازان خارجی وارد گود و تولید مشترک با ایران شوند.
وی تصریح کرد: خودروسازان خارجی کاملا آمادگی دارند که وارد تولید مشترک با ایران شوند و البته ما نیز باید مراقبت کنیم که وارد شدن آنها به بازار ایران، بهصورت برد-برد باشد و ایران، بیجا یک بازار کامل را در اختیار آنها قرار ندهد؛ بلکه آنها در مقابل استفاده از ظرفیتهای داخلی، زمینه را برای استفاده از پتانسیلها نیز فراهم کنند.
نوروززاده ادامه داد: ایدرو بهعنوان نماینده حکومت، بر قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجیها نظارت عالیه دارد ولی اگر بخش خصوصی بخواهد با یک خودروساز خارجی قرارداد ببندد، ما دخالت نمیکنیم، بلکه باید سیاستگذاریهای دولت را رعایت کند.
وی اظهار کرد: در شروطی که برای خودروسازان خارجی در نظر گرفته شده، داخلیسازی در رأس قرار دارد، به نحوی که داخلیسازی در گام اول از 40 درصد شروع شده و تا 85 درصد طی مدت پنج سال میرسد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ما اجازه نخواهیم داد که یک خودروساز خارجی به بهانه مشارکت با طرف ایرانی، خودروها را بهصورت cbu وارد کشور کند، بلکه باید درصد ساخت داخل را بالا ببرد، ضمن اینکه ما تعرفههایی پیشنهاد خواهیم داد که این تعرفهها باعث رشد قطعه سازان و سازندگان داخلی شود.
نوروززاده در خصوص بازنگری در قرارداد رنو با ایران برای تولید تندر 90 خاطرنشان کرد: از زمان این قرارداد گذشته است و آن مشمول مرور زمان بوده و تحریم نیز بر آن بار شده است، ضمن اینکه دو طرف دیدگاههای متفاوتی روی آن دارند که امیدواریم در قراردادهای آتی بهگونهای حرکت کنیم که این مشکلات نباشد.