پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شبکه های اجتماعی مقصر حملات پاریس

8 سال پیش ( 1395/3/31 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

رینالدو گونزالس، پدر تنها آمریکایی قربانی حملات پاریس در 13 نوامبر سال گذشته، گوگل، توئیتر و فیس‌بوک را متهم به «حمایت مادی» از داعش کرد.

دختر آقای گونزالو یکی از 130 قربانی حملات نوامبر گذشته در پاریس بود که از سوی داعش سازمان‌دهی شده بود. نوهمی دانشجوی دانشگاه لانگ بیچ (Long Beach) ایالت کالیفرنیا بود که در کافی‌شاپی در پاریس کشته شد.

شبکه‌های اجتماعی مقصر حملات پاریس

اما چرا پدر قربانی در دادگاه سه شرکت بزرگ اینترنتی را مقصر مرگ دخترش می‌داند؟ 

براساس اظهارات گونزالس، غول‌های شبکه‌های اجتماعی «آگاهانه به گروه‌ تروریستی داعش اجاره می‌دهند از این شبکه‌ها به‌عنوان ابزاری برای گسترش پروپاگاندای افراط‌گرایانه، افزایش سرمایه‌ها و جذب نیروهای جدید استفاده کند.»

شبکه‌های اجتماعی چون توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب که متعلق به گوگل است به‌عنوان مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی حال حاضر برای گروه داعش تا پیش از حملات پاریس به حساب می‌آمدند. براساس اعلام مؤسسه بروکینگز (Brookings Institute) تنها در اکتبر و نوامبر سال 2014 دست‌کم 46هزار حساب کاربری توئیتر مورد استفاده هواداران داعش قرار گرفت.

وکلای آقای گونزالس به‌جای حمله به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به‌خاطر انتشار محتواهای مربوط به تروریسم، ادعا می‌کنند توئیتر و گوگل آگاهانه ابزارهای فنی تروریستی را در اختیار فرآیند استخدام و عملیات آنها قرار می‌دهند.

کیت آلتمن، یکی از وکلای آقای گونزالس به لس‌آنجلس تایمز گفت: «بحث برسر محتوای پست‌ها نیست. بحث سر این است که شبکه‌های بزرگ اجتماعی زیرساختی ایجاد کردند که داعش از طریق آن می‌‌تواند نیرو بگیرد، عملیات خود را هدایت کند و تبلیغاتش را گسترش دهد.»

نجابت محتوا و «علیت»

براساس اظهارات کارشناسان حقوقی، این رویکرد جدید احتمالا به خاطر دو مسیر حقوقی مهم حفاظت از گوگل، توئیتر و فیس‌بوک راه به‌ جایی نخواهد برد.

نخستین مسیر قانون نجابت محتوا (CDA) مصوب سال 1996 است. براساس این قانون شرکتی که به کاربران اجازه به اشتراک گذاشتن محتوا می‌دهد، مسئولیت درباره محتوای پست‌شده ندارد. اگر آقای گونزالس بخواهد برنده این دادخواهی شود غیر‌از قانون بالا باید از آنچه وکلا به آن «علیت» یا همان ارتباط علت و معلولی بین سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی و حملات تروریستی نوامبر گذشته پاریس می‌گویند نیز بگذرد.

مثلا آقای گونزالس باید ثابت کند که توئیتر پیش از حملات پاریس یک اقدام خاص در این مورد انجام داده است.

قانون در برابر سیاست‌های شرکت‌ها

هر سه شرکتی که اکنون از سوی پدر داغدار آمریکایی متهم به مشارکت در حملات پاریس شده‌اند، مدتی است درحال انجام اقدامات جدی برای حذف محتواهای تروریستی از سایت‌های خود هستند.

توئیتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تیم‌هایی در سراسر جهان فعالانه به‌دنبال یافتن گزارش‌هایی از نقض قوانین، تشخیص محتوای متخلفانه و همکاری با پلیس در صورت لزوم هستند.» گوگل نیز در بیانیه‌ای مشابه گفته: «یوتیوب پیشینه‌ای طولانی در انجام اقدامات فوری علیه محتواهای تروریستی دارد. ما سیاست‌های روشنی در جلوگیری از انتشار محتواهای تروریستی داریم و به‌سرعت ویدئوهای نقض‌کننده این سیاست‌ها را از روی سایت برمی‌داریم. ما همچنین حساب‌های متعلق به سازمان‌های تروریستی و نقض‌کننده‌های چندباره سیاست‌ها را می‌بندیم.»

درحالی‌که برخی کارشناسان معتقدند شبکه‌های اجتماعی می‌توانند هوشیاری خود درباره تروریست‌ها و حامیان آنان را افزایش دهند، آنها می‌گویند تغییرات احتمالا نه از قانون که از سیاست‌های داخلی شرکت‌ها سرچشمه می‌گیرد.

منبع : France24
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IhvVP4eE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه