نفوذ رسانههای دیجیتال، مجازی و انواع و اقسام اپهای پیام رسان به زندگی امروز باعث شده، تقریبا تمامی جوانب و امور روزمره به نوعی از این فضاها تاثیرپذیر باشند. بر این اساس، بسیاری از بنگاههای اقتصادی و مراکز مختلف تجاری و اقتصادی با تکیه بر شبکههای اجتماعی تلاش دارند سیطره و نفوذ فعالیتهای خود را گسترش دهند.
سهم بزرگی از فعالیتهای بخش اقتصاد خصوصی بر پایه جذب سرمایههای داخلی و خارجی شکل میگیرد و برای جذب سرمایه راههای متعدد کلاسیک و نوینی نیز وجود دارد. استفاده از رسانههای اجتماعی پر مخاطب و نام آشنا، یکی از راههاییست که مدتی است در حیطه بازاریابی، تبلیغات و جذب سرمایهگذاران متداول شده و به نظر میرسد بازدهی خوبی هم داشته است.
آشنایی با مخاطبین گام اول است
آلن سالیس، مدرس دورههای بازاریابی مجازی و فعال در امور تجاری و مارکتینگ در بریتانیا معتقد است، تاثیر رسانههای اجتماعی بر مخاطبان انکارناپذیر است. بنابراین نخستین گام در هر نوع فعالیت اقتصادی، شناسایی صحیح مخاطبان و سپس انجام اقداماتی برای قانع کردن برخی از مخاطبان برای سرمایهگذاری است. در سراسر بریتانیا بسیاری از برندها و نامهای معتبر تجاری فعالیتهای متعددی در شبکههای اجتماعی دارند و با جذب دنبالکنندگان میلیونی تلاش دارند نام خود را از مرزهای بریتانیا خارج کنند.
این مسئله دو بازخورد اساسی مثبت خواهد داشت؛ آشنا شدن مخاطبان حداکثری با نام و فعالیتهای برندهای تجاری و در مرحله بعد ایجاد تمایل برای سرمایهگذاری در فعالیتهای برند مذکور به واسطه حس آشنا پنداری برند که از طریق شبکههای اجتماعی شکل گرفته است.
در واقع این یک ترفند زیرکانه است که باعث میشود سرمایهگذاران فارغ از هر نوع ملیت یا نژادی تمایل پیدا کنند به واسطه حس مثبت خود در یک پروژه سرمایهگذاری کنند.
مزایای پنهان بازاریابی در رسانههای اجتماعی
نشریه فوربس در گزارشی تحلیلی به سراغ مزایای پنهان بازاریابی و جذب اسپانسر در شبکههای اجتماعی رفته است، موضوعی جذاب که این روزها بسیار داغ و پرطرفدار است. براساس این گزارش فعالیت در رسانههای اجتماعی برای فعالان اقتصادی اهمیت زیادی دارد زیرا:
*راهی موثر است تا نام برند یا کالاهای شما شناخته شده و قابل اطمینان ارزیابی شوند. پژوهشها نشان دادهاند که هر اندازه نام یک برند یا محصولی مشخص بیشتر تکرار شود، احتمال تمایل برای سرمایهگذاری در آنها بیشتر خواهد شد.
*انجمنها و محفلهایی با تعداد مشخصی دنبالکننده خواهید داشت، این مسئله در شرایطی که قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی یا یک خیریه یا هر نوع فعالیت تبلیغاتی برای جذب سرمایهگذار تشکیل دهید بهشدت کارآمد خواهد بود.
*تکرار در دیده شدن مورد دیگری است که برای برند یا یک کالای تجاری حائز اهمیت است. یک ضربالمثل قدیمی در حیطه بازاریابی وجود دارد که میگوید: حداقل هفت، هشت بار باید پیگیری کنی تا یک جواب مثبت بگیری. بر این اساس، هر بار که مخاطبان شبکههای اجتماعی خود را بررسی کنند، حداقل یک بار با نام تجاری کالای شما رو به رو میشوند و این یعنی در طول یک روز، یک هفته و یک ماه، صدها بار دیده شدن.
*بسیاری از مردم نمیدانند که گاه به شکل ناخواسته الهامبخش یک مجموعه تجاری میشوند. درواقع گاهی افراد با حضور در شبکههای اجتماعی و کامنتگذاری در صفحات مختلف با گفتن انتقادها و پیشنهادهای خود عیوب موجود در برندها را مشخص کرده و کمک میکنند این برندها با کیفیتتر از قبل فعالیت کنند.
*برخی برندها در شبکههای اجتماعی به شکل آشکار و نهان در حال رقابت با برندهای مشابه هستند، حضور در شبکههای اجتماعی فرصت خوبی است تا با نشان دادن ظرفیتها و مزایای خود نسبت به سایر رقبا، به افزایش تمایل سرمایهگذاران برای جذب سرمایه کمک کنید.
از بازاریابی مجازی تا صداقت در اطلاعات
نشریه گاردین با رویکردی جالب به موضوع جذب سرمایه در شبکههای اجتماعی پرداخته است. در بخشی از گزارش گاردین میخوانیم؛ گزارشهای بینالمللی نشان میدهند میلیونها شرکت کوچک و بزرگ در شبکههای اجتماعی عضو هستند و حداقل 80درصد از این شرکتها با هدف جذب سرمایه، بازاریابی و فعالیتهای سودآوری از این دست در این شبکهها حضور دارند.
بر این اساس به نظر میرسد رقابتی سنگین بین نامهای تجاری در فضای مجازی وجود دارد. اما کدام شرکتها در این کارزار رقابتی موفقتر عمل میکنند؟ شرکتهای پرزرق و برق با تصاویر، عکسها و ویدئوهای پر تجمل؟ بر خلاف انتظارها پاسخ میتواند منفی باشد. درواقع بسیاری از سرمایهگذاران حرفهای، فریب تجملات تجاری را نمیخورند و ترجیح میدهند با تمامی حقایق رو به رو شوند.
سو پیترز، بازاریاب و مشاور سرمایهگذاری در شرکتهای معتبر ایالات متحده، معتقد است اگرچه سرمایهگذاران به امنیت منابع مالی خود در هنگام سرمایهگذاری حساس هستند، اما در عین حال علاقهای به حضور در فعالیتهای مبتنی بر فریبکاری ندارند.