یکشنبه, ۲۸ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sun, 18 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات روز شنبه با کاهش 413 واحدی به کانال 61 هزار واحد سقوط کرد. در نخستین روز معاملاتی هفته بازار سهام در اغلب نمادها شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام در آخرین موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها بود. این در حالی است که تداوم افت قیمت جهانی نفت و انتظار برای افت قیمت جهانی کالاهای اساسی، ترس از کاهش سودآوری شرکت‌ها در بورس را دوچندان کرده است.

در عین حال روند نزولی بورس که طی هفته گذشته به دلیل عدم واکنش مثبت فعالان بازار سهام نسبت به اخبار مثبت منتشر شده در حوزه سیاسی مبنی بر بسته شدن گزارش PMD در آژانس بین‌المللی و نزدیک شدن به زمان رفع تحریم‌های بین‌المللی تشدید شده بود، طی معاملات روز گذشته و در پی اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره از 0.25 درصد به 0.5درصد در بسیاری از بازارهای سهام جهانی از جمله ایران ادامه یافت.

باقی ماندن ابهامات در سایه تعلل مدیران

از سوی دیگر شرایط فوق از باقی ماندن بسیاری از ابهامات در سایه تعلل در تصمیم‌گیری حکایت دارد. چنان که برای تعیین قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی یا قیمت فروش محصولات پالایشگاهی یا تعیین بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. همچنین نرخ سود تسهیلات و سپرده بانک‌ها، نوسانات نرخ ارز و قوانین و مقررات کوتاه‌مدت فعلی از جمله مهم‌ترین ریسک‌ها و ابهامات بازار سهام است.

از سوی دیگر ابهام‌های موجود در روزهای اخیر با عدم تاثیر خبرهای مثبت سیاسی بر بازار سهام به تشدید بی‌اعتمادی سهامداران دامن زده است. از طرفی کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت فلزات اساسی و مواد معدنی و پتروشیمی‌ها در بورس‌های جهان و کاهش رشد اقتصادی چین که اقتصاد ایران به آن وابسته است، باعث محدودیت‌های بیشتر تصمیم‌گیری در سطح کلان شده است.

شرایط فوق بیانگر این نکته است که بازار سهام ایران بیش از آنکه به حضور سرمایه‌گذار خارجی احتیاج داشته باشد، به حمایت دولت و در عین حال شفافیت بیشتر محتاج است تا با رفع ابهام‌های موجود، بار دیگر اعتماد از دست رفته به بورس بازگردد. در شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود بازار سهام همچنان به روند محتاط و بی‌رمق خود در سایه رکود اقتصادی ادامه داده و در کوتاه‌مدت چشم‌انداز مثبتی برای آن قابل تصور نیست.

بازار سهام به کام قندی‌ها

در بـازار دیـروز اکـثر شـرکت‌های بـورسـی با رنگ قرمز روبه رو شدند و شرکت‌های پالایشی و بانکی بیشترین تاثیر منفی را در ریزش شاخص کل بورس برجای گذاشتند به طوری که شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس به همراه ملی صنایع مس، ایران خودرو، بانک تجارت، بانک ملت و کشتیرانی ایران بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس گذاشتند.

در بازار دیروز همچنین شرکت‌های کنتورسازی ایران، قند قزوین و صنایع شیمیایی سینا از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند و بانک کارآفرین، تهران شیمی و مگسال بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند. در عین حال گروه‌های کوچک بازار سهام از جمله قندی‌ها و برخی تک‌سهم‌های کوچک پیشرو‌ترین سهم‌های این بازار بودند. روند منفی و بی‌انگیزه سهامداران در بورس تهران موجب کاهش ارزش و حجم معاملات شد به طوری که 421 میلیون سهم به ارزش 122 میلیارد تومان دادوستد شد و ارزش بازار سهام تا سطح 267 هزار میلیارد تومان افت کرد.

افت 8 واحدی شاخص آیفکس

معامله‌گران فرابورس نخستین روز هفته را با خریدوفروش 85 میلیون و 270 هزار ورقه بهادار به ارزش 581 میلیارد و 490 میلیون ریال آغاز کردند و شاخص فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 8.6 واحدی، روی عدد 676.7 ایستاد. بانک دی با خریدوفروش 10میلیون و 490هزار سهم و قند شیروان با معاملاتی به ارزش 23میلیارد و 200‌میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را در اختیار گرفتند.

شرکت‌های بیمه سامان، بیمه کارآفرین و قند چهارمحال بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین افت قیمت نصیب زغال سنگ پروده طبس، فولاد آلیاژی یزد و پالایش نفت تهران شد.نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و بانک دی پربیننده‌ترین نمادهای امروز فرابورس بودند ضمن آنکه هر ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ضمن کاهش قیمت در بازه 720 تا 740 هزار ریال معامله شد. نماد معاملاتی بانک دی برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام روز دوشنبه (30 آذرماه)، در پایان معاملات متوقف شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EGLHk4Xb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتخت خواب دو نفرهتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه