مدیریت دانش مفهومی جدید و در عین حال قدیمی است. این نوع مدیریت مدت هاست که وجود دارد اما چندان طبقهبندی و سازماندهی مشخصی نداشته است. پیشرفتهای تکنولوژی مدیریت دانش را به دنیا معرفی کرد؛ امری که با گذشت زمان پرورده شده و حالا در دنیا مفهومی شناخته شده است.
مدیریت دانش چیست؟
مدیریت دانش مفهومی است که طی آن یک تشکل اقتصادی در اقدامی کاملا آگاهانه و فراگیر دانش خود را با تکیه بر منابع، اسناد و مهارتهای افراد جمعآوری، سازماندهی، به اشتراکگذاری و تحلیل میکند.
مدیریت دانش سابقهای طولانی دارد. البته این سابقه بهصورت غیررسمی و به نوعی غیرعلمی است.
تاریخچه
با گسترش استفاده از کامپیوتر در نیمه دوم قرن بیستم، مفاهیم خاصی از تکنولوژی مثل پایههای دانش، سیستمهای کارشناسی، مخازن دانش، سیستمهای حامی تصمیمهای گروهی، اینترانت و کارهای مشارکتی کامپیوتری به وجود آمدند.
در اوایل سال 1998 تعداد کمی از تشکلهای اقتصادی بودند که بتوانند یک شیوه کامل و درست در زمینه مدیریت دانش پیاده کنند. اما پیشرفت تکنولوژی و روشهای دسترسی و نیز به اشتراکگذاری اطلاعات، این روند را تغییر داد، بهطوریکه بسیاری از تشکلهای اقتصادی در دنیا حالا چارچوبی مشخص در مدیریت دانش برای خود دارند. در سال 1999 عبارت مدیریت دانش شخصی پا به عرصه گذاشت. مفهوم این عبارت مدیریت دانش در مقیاس شخصی است. در واقع میتوان گفت مدیریت دانش بهصورت رسمی از اوایل دهه نود میلادی شناخته شد.
استخدام اولین کارمند
این مفهوم برای نخستین بار از سوی شرکتی به نام اسکاندیا در سوئد مهم شناخته شد. این شرکت نخستین کارمند را در زمینه مدیریت دانش استخدام کرد. نام او لی یف ادوینسون بود.
به چه کاری میآید؟
مدیریت دانش در واقع داده کاوی و روش خاص شرکتها برای دادن اطلاعات به کاربران است. برنامه مدیریت دادهها دربرگیرنده مطالعه اهداف شرکتها و سنجش دقیق ابزارها هم از بعد سنتی و هم از دید فنی است. از این مطالعات برای رفع نیازهای شرکتها استفاده میشود. چالش انتخاب سیستم مدیریت دانش، خرید یا ساخت نرمافزاری است که مطابق با بافت برنامه کلی در این زمینه باشد. این چالش همچنین در بخش تشویق کارمندان برای استفاده از سیستم و به اشتراکگذاری اطلاعات
وجود دارد.
هدف چیست؟
هدف سیستم مدیریت دانش، پرورش مدیرانی با توانایی سازماندهی و تعیین محتوای مناسب و کارشناسی شده در زمینه پروژهها و وظایف کسبوکاری خاص است. برخی از سیستمهای مدیریت دانش میتوانند ارتباط میان محتوا، مردم، موضوعات و فعالیتها را تحلیل کنند. این سیستمها همچنین میتوانند گزارش نقشه دانش یا مجموعه مدیریت دانش را تهیه کنند.