پنجشنبه, ۴ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بیش از دو هفته از اعلام لغو قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس می‌گذرد اما مسئولان وزارت نفت هنوز واکنشی نسبت به این لغو یکطرفه از سوی سوئیس، نشان نداده‌اند. به گزارش فارس به گفته برخی از رسانه‌های خارجی، لغو یک طرفه قرارداد به درخواستمسئولان انرژی کشور سوئیس صورت گرفته، اما این خبر هنوز واکنشی از سوی مسئولان انرژی ایران در پی نداشته است و حتی وزیر نفت نیز در نشست خبری‌اش صحبتی از لغو یک‌طرفه قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس به میان نیاورد. خبرنگار فارس طی دو هفته اخیر تلاش کرد در گفت‌وگو با مسئولان شرکت صادرات گاز در این رابطه کسب اطلاع کند، اما مسئول مربوط حاضر به پاسخگویی نشد.

آکسپو (شرکت سوئیسی طرف قرارداد با ایران) دو هفته پیش در راستای لغو قرارداد منعقد شده با ایران سهمی 5درصدی را در پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک خریداری کرد که براساس پیش‌بینی‌ها در سال 2020 انتقال گاز آذربایجان را به این کشور آغاز خواهد کرد. بنا به گفته سخنگوی این شرکت، در حال حاضر این شرکت برای تمام ظرفیت مورد نیاز گاز خود با آذربایجان قرارداد بسته است و دیگر نیازی به گاز ایران برای تامین نیاز خود ندارد.

این گزارش اضافه می‌کند اوایل سال 2008 میلادی بود که شرکت EGL سوئیس، قراردادی را برای دریافت سالانه 5.5میلیارد مترمکعب گاز به مدت 25سال با مسئولان وقت شرکت ملی گاز ایران به امضا رسانید. در آن زمان مسئولان شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بودند قصد دارند علاوه بر سوئیس گاز ایران را به یونان و ایتالیا نیز برسانند و به همین دلیل به دنبال احداث مسیرهای جدید صادرات گاز به اروپا بودند.

پس از آنکه در سال‌های 90 و 91 نفت‌وگاز ایران مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت، مشکلاتی بر مسیر صادرات گاز ایران به اروپا ایجاد شد، به‌طوری که به‌نظر می‌رسید ممکن است صادرات گاز ایران به اروپا به‌طورکلی متوقف شود، اما همواره از گوشه و کنار وزارت نفت خبرهایی از پابرجا بودن قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس به گوش می‌رسید. به هر حال با کنار کشیدن سوئیس از واردات گاز از ایران به نظر می‌رسد یونان و ایتالیا نیز از جمله دیگر کشورهایی اروپایی هستند، که با وجود مذاکرات صورت گرفته، گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد نخواهند کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/A0cU9uxb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه