داستان شکلگیری شرکت سونی به سال 1946 و همکاری ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا و تاسیس شرکت «توکیو تسوشین کوگیو» که به اختصار «توتسوکو» نامیده میشد، باز میگردد. همکاری این دو نفر 40 سال ادامه داشت که بهعنوان یکی از مولدترین و بهترین روابط در تاریخ کسبوکار جهان شناخته میشود. در حقیقت، نبوغ ایبوکا در توسعه و تولید محصولات و تسلط موریتا بر مدیریت کسبوکار، سونی را به یکی از شناختهشدهترین برندهای جهان مبدل کرده است. سونی که در ژانویه 1958 بهعنوان نام رسمی شرکت برگزیده شد، از کلمه لاتین Sonus به معنی صدا و کلمه انگلیسی Sonny-boy گرفته شده و بهعنوان یک اصطلاح بینالمللی و نه ژاپنی در نظر گرفته شده بود. این در شرایطی بود که برند سونی برای نخستینبار با عرضه رادیو ترانزیستوری TR-55 در سال 1955 شکل گرفته بود.
نخستین محصول مصرفی توتسوکو یک پلوپز برقی بود. اگرچه این محصول فروش ضعیفی داشت اما این شرکت کسبوکار موفقی در تعمیر رادیو و دیگر وسایل الکترونیکی داشت. در سال 1950، توتسوکو نخستین ضبط صوت ساخت ژاپن را معرفی کرد. اگرچه این محصول نیز از فروش ضعیفی برخوردار شد اما شرکت در مسیر تغییرات چشمگیری قرار گرفته بود.
در سال 1952، ایبوکا سفری به آمریکا داشت و قرارداد اولیه برای کسب مجوز تولید ترانزیستور را با «آزمایشگاههای بل» و سپس یک شعبه از شرکت وسترن الکتریک، بازوی تولیدی تلفن و تلگراف آمریکا (AT&T) امضا کرد. سال بعد موریتا به آمریکا سفر کرد و قراردادی را با وسترن الکتریک به امضا رساند.
این قرارداد نقطه عطفی در تاریخ شرکت توتسوکو محسوب شده و به شکلگیری خط تولید یکی از موفقترین محصولات این شرکت یعنی رادیوهای ترانزیستوری منجر شد. اگرچه شرکت تگزاس اینسترومنتز در سال 1955 وارد این بازار شده بود اما این سونی TR-63، رادیو ترانزیستوری جیبی و ارزانقیمت توتسوکو بود که توجه مصرفکنندگان را هنگام عرضه در سال 1957 به سوی خود جلب کرد. تولید رادیوهای جیبی سونی موفقیتی چشمگیر محسوب شده و موجب جهانی شدن این برند شد.
در سال 1960، کسبوکار سونی در آمریکا بیش از پیش گسترش یافت و منجر به تاسیس شرکت سونی آمریکا شد که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار داشت. هنگامی که سونی در سال 1962 فروشگاه خود را در خیابان پنجم افتتاح کرد، نخستین پرچم ژاپن از زمان آغاز جنگ دوم جهانی در آمریکا به اهتزاز درآمد.
در سال 1979، پخشکننده قابل حمل واکمن روانه بازار شد. اگرچه مهندسان سونی نسبت به طراحی محصولی که قابلیت ضبط نداشته باشد، تردید داشتند اما موریتا بر تولید این محصول اصرار داشت. حتی وی اعلام کرد در صورت شکست واکمن از سمت خود استعفا خواهد کرد. واکمن به محصولی موفق در جهان مبدل شد و صدها میلیون عدد از آن به فروش رسید.
همچنین نخستین دستگاه پخشکننده دیسک فشرده (CD) سونی در سال 1982 و پس از امضای قرارداد بین این شرکت و شرکت هلندی فیلیپس روانه بازار شد. سونی از شکست بتامکس آموزههای خوبی کسب کرده بود و با انتخاب فرمت استاندارد سیدیها و سپس دیویدیها که طیف گستردهای از شرکتهای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی آن را پذیرفته بودند، اشتباه گذشته را تکرار نکرد. در سال 1983، سونی نخستین دوربین فیلمبرداری خود را معرفی کرد.
اوایل سالهای 1990 دوران سختی برای سونی بود. اقتصاد ژاپن وارد رکودی بلندمدت شده و ایبوکا و موریتا به ترتیب در سالهای 1992 و 1993 دچار سکته مغزی شدند. موریتا بهصورت رسمی در سال 1994 بازنشسته شد و در سال 1999 درگذشت. پس از آنکه موسسان سونی دیگر هدایت آن را برعهده نداشتند، این شرکت نخستین ضرر خود را در سال 1993 به میزان بیش از 200 میلیون دلار تجربه کرد اما با وجود بحران در کسبوکار، سونی همچنان به طراحی و تولید محصولات جدید ادامه داد. در سال 1994، بخش سرگرمی سونی کنسول پلیاستیشن را به بازار ژاپن عرضه کرد که به یکی از موفقترین محصولات این شرکت مبدل شد.
تا سال 2002، بخش بازی سونی سهمی بیش از 10 درصدی در درآمدهای سالانه شرکت داشت. دیگر منبع سود مهم سونی بخش سرگرمی آنلاین این شرکت بهویژه بازی اینترنتی واقعیت مجازی «اورکوئست» بود. گروه سرگرمی سونی با معرفی محصولات دیگری مانند AIBO، سگ رباتی که در سال 1999 معرفی شد، توجه بسیاری از مصرفکنندگان را به سوی خود جلب کرد.