دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رونمایی گنجینه هنری بانک پاسارگاد تاکید کرد

سودآوری اقتصاد فرهنگ و هنر برای نظام بانکی

9 سال پیش ( 1393/12/20 )
پدیدآورنده : نسیم نجفی  

روز گذشته مراسم رونمایی از جلد اول گنجینه هنری بانک پاسارگاد با حضور وزیر ارشاد در موزه هنرهای معاصر بانک پاسارگاد برگزار شد. وزیر ارشاد در این مراسم گفت: موسساتی مانند بانک پاسارگاد با درک به موقع و مطالعه هوشمندانه جنبه‌های سودآوری اقتصاد فرهنگ و هنر، گام‌های بلندی در این عرصه برداشته‌اند که امروز شاهد به بار نشستن میوه‌های پیش‌رس آن هستیم و امیدواریم دیگر موسسات مالی نیز این مسیر را هر چه زودتر طی کنند.

جنتی گفت: آنچه امروز در موزه هنرهای معاصر بانک پاسارگاد شاهد هستیم نمونه‌ای از پیوند مبارک بخش‌های اقتصاد و هنر است که آن را به فال نیک می‌گیریم و آغاز راهی می‌دانیم که سال‌هاست انتظار آن را می‌کشیدیم. این پیوند باید به همه رشته‌های فرهنگ و هنر تسری یابد و به هنرهای تجسمی محدود نشود‌. وی افزود: امیدوارم بانک پاسارگاد به‌عنوان بانک پیشرو در حوزه اقتصاد فرهنگ تجربیات خود را به دیگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تسری دهد و محرک جهش اقتصاد، فرهنگ و هنر باشد و این درد کهنه را التیام بخشد‌.

شأن تخصصی فرهنگ و هنر باید رعایت شود

وی تاکید کرد: یکی از آرزوهای دیرینه هنرمندان کشور مدیریت فرهنگ و هنر است و در این رابطه من ارتباط دو سویه حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد را مثبت ارزیابی می‌کنم. در واقع اقتصاد حلقه مفقوده فرهنگ ایران زمین است. فرهنگ ایران زمین با وجود پیشینه طولانی آن و شهرت جهانی پدیدآورندگانش از دو مانع بزرگ رنج می‌برد. نخستین مانع این است که صاحبان منصب و تریبون به حوزه هنر به‌عنوان یک حوزه تخصصی نگاه نمی‌کنند و هر کسی حتی اگر با این حوزه نا آشنا هم باشد به خود اجازه می‌دهد درباره موضوعات تخصصی فرهنگی‌ و هنری اظهار نظر کند و مدعی مدیریت فرهنگ و هنر کشور باشد. حوزه فرهنگ و هنر باید به دست اهالی این حوزه مدیریت شود‌. 

جنتی اظهار کرد: جامعه ما باید تکلیف خود را با فرهنگ و هنر روشن کند و برای آن شأن تخصصی قائل شود‌. پدیدآورندگان رشته‌های مختلف هنری فرزندان این ملت هستند و حد و حدود عرف و شرع را در آثارشان خوب می‌شناسند‌. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر حسب وظایف خود با ساز‌و‌کارهای لازم بر این حوزه نظارت دقیق دارد‌. پس دلواپسی بیش از حد و فریاد فقط فضا را غبارآلود و ذهن‌ها را مشوش می‌کند‌. علی جنتی تاکید کرد: قرار دادن هنرمندان در برابر دین نیز کاری غیر‌اخلاقی و عبث است‌. کار هنرمندان، آفرینندگی است و از این رو با روح معنوی حاکم بر جهان هستی نزدیکی بیشتری دارند. از این نگاه فهم هنرمند از دین و ارتباط با مبدأ و آفریننده هستی شفاف‌تر است‌.

اقتصاد فرهنگ، حلقه مفقوده مدیریت فرهنگ

وی در ادامه سخنانش گفت: دومین مشکل حوزه فرهنگ و هنر کشورمان، وضعیت اقتصاد فرهنگ است، حلقه مفقوده‌ای که پدیدآورندگان و مدیران فرهنگی را به دشواری انداخته و کمتر کسی تصور می‌کند که بتوان حوزه فرهنگ و هنر را به حوزه‌ای با ارزش افزوده و تاثیر‌گذار در اقتصاد کشور تبدیل کرد‌. از این رو هنرمندان ما و حتی بسیاری از صاحبان نام، همواره در تنگنای اقتصادی قرار داشته‌اند و هنوز هم با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستند‌. وی تاکید کرد: یکی از نخستین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم آغاز مطالعه و برنامه‌ریزی برای رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر بود که خوشبختانه با قوت و قدرت پیش می‌رود و کم‌کم از فاز مطالعاتی وارد فاز اجرایی می‌شود و نوید‌بخش آینده‌ای روشن در این بخش است‌.

آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ

وی افزود: به نظر می‌رسد اشتیاق و آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر به وجود آمده است اما حوزه فرهنگ و هنر هنوز آماده ارائه طرح‌های بزرگ و ملی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ نیست و این امر رسالت ما را در ترغیب اهالی فرهنگ و هنر برای تدوین طرح‌های ملی دو‌چندان می‌کند‌. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فیلم سینمایی فاخر و کم‌نظیر محمد(ص) نمونه‌ خوبی است که با پشتوانه مناسب مالی توانست چهره واقعی پیامبر اعظم را در مقطعی از زندگی ایشان نشان دهد و بحق به خوبی از پس آن برآمد و انتظار می‌رود به‌عنوان یک اثر جهانی مطرح و مورد استقبال قرار گیرد‌. به همه پدیدآورندگان این اثر ارزشمند درود می‌فرستم و سعی و تلاش‌شان را قدر می‌نهم که به این کار بزرگ اهتمام داشتند‌. آنها نشان دادند در صورتی که طرح‌های فاخر ایرانی پشتوانه قدرتمند اقتصادی داشته باشند در بالاترین سطوح جهانی قادر به رقابت هستند. 

وی افزود: همان‌گونه که حکیم ابوالقاسم فردوسی گفته است «هنر برتر از گوهر آمد پدید» گوهر هم به جوهره وجودی هنرمند اشاره دارد و هم به گوهر مادی که ارزش اقتصادی هنر است و این بدین معناست که هنر هم باید گوهر وجود را بپالاید و هم گوهر مادی بیافریند و آفریننده‌اش بی‌دغدغه به راه خویش ادامه دهد‌. جنتی گفت: اینک بستر تولید آثار فاخر و منحصربه‌فرد هنری که پیش از آن بخشی از آمال هنرمندان ما بود فراهم شده و تلاش مشترک حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد در حال محقق شدن است‌.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آثار موزه هنرهای معاصر مجموعه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد بازدید کرد و از کتاب‌های جدید این بانک با حضور وی رونمایی شد.

نقش بانک پاسارگاد در عرصه هنر تقویت می‌شود

مدیر عامل بانک پاسارگاد هم در آیین رونمایی از جلد یک گنجینه هنری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد از زمانی که دولت تدبیر و امید زمام امور را به دست گرفته است، بزرگ‌ترین مشوق ما بوده است. ما تلاش کردیم نقش بانک پاسارگاد را در اقتصاد هنر و پیگیری اقتصاد هنرمندان پررنگ کنیم. در ابتدا تنها بودم اما در این مسیر حمایت‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی راه را برای ما هموار کرد. ما می‌توانیم با حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متصدی فرهنگ و هنر ایران در دنیا باشیم. گفتنی است بانک ‌پاسارگاد در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه ویژه‌ای به حمایت از هنر و هنرمندان، فرهنگ و تاریخ کشور و همچنین لزوم حفظ و تقویت آنها دارد‌. از این‌رو این بانک در اقدامی ارزشمند، از سال 1387 گنجینه‌ای فاخر از آثار هنری هنرمندان بنام کشور را جمع‌آوری و در موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک‌ پاسارگاد، در محل فرهنگستان هنر، به نمایش درآورده‌ است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nviPe39z
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه