پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی هفته با کاهش 97 واحدی شاخص کل مواجه شد و این متغیر بازار سهام در پایان معاملات به 62‌هزار و 550 واحد رسید. در روز سه شنبه بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را در میان سایر گروه‌ها داشتند. بعد از آن، گروه شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در روزهای اخیر و با عبور دلار از مرز 3600 تومان، شرکت‌های صادرات‌محور بازار بعد از مدت‌ها با صف خرید روبه‌رو شدند، چرا که افزایش نرخ ارز می‌تواند اثرات مثبتی بر سهام شرکت‌های ارز محور داشته باشد که رشد قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی در روزهای اخیر نشان‌دهنده نکته فوق است.

علت توجه اهالی تالار شیشه‌ای به شرکت‌های پتروشیمی به این دلیل است که شرکت‌های فوق منابع ارزی حاصل از فروش صادراتی خود را به نرخ 3300 تومانی در هر دلار تسعیر می‌کردند و با عبور دلار از مرز 3600 تومان، منابع حاصل از تسعیر ارز این شرکت‌ها افزایش می‌یابد که این موضوع می‌تواند رشد سودآوری و تعدیل مثبت این شرکت‌ها را در آینده نزدیک رقم بزند. اما از سوی دیگر ادامه روند محتاطانه بازار سهام در روزهای اخیر موجب شد تا شاخص کل بورس تهران به روزهای ابتدایی سال برسد و بازدهی صفر درصدی را به ثبت برساند.

کمبود نقدینگی در کنار تنش‌های سیاسی منطقه و ابهامات لغو تحریم‌ها، در کنار رکود اقتصادی و همچنین انتظار برای بودجه 1395 و مشخص شدن تصمیمات دولت درخصوص نرخ ارز، سود بانکی و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جو محتاطانه توام با انتظاری را در تالار شیشه‌ای به وجود آورده است و همگی در انتظار خبرهای مبثت سیاسی و اقتصادی در روزهای آینده هستند.

از سوی دیگر، دلایلی همچون رکود حاکم بر اقتصاد، کاهش قیمت‌های جهانی و ابهامات سیاسی موجب شده است بورس تهران در مسیر نزولی خود حرکت کند و حداقل تا پایان سال تغییر محسوسی را مشاهده نکند.چنانکه سهم‌های ارزنده بازار این روزها در عین اینکه به کف قیمتی رسیده‌اند خریدار ندارند.

افت 185 واحدی شاخص کل در هفته گذشته

در هفته گذشته دماسنج بازار سهام افت 185 واحدی را تجربه کرد و بعد از گذشت 9 ماه به همان رقم ابتدای سال یعنی 62 هزار و 550 واحد رسید. با این اتفاق بورس تهران میانگین بازدهی خود را به صفر درصد رساند. از سوی دیگر با ادامه روند منفی در سهام شرکت‌ها، ارزش و حجم معاملات نیز روند نزولی به خود گرفت و به ترتیب کاهش 21 و 13 درصدی را تجربه کرد.

بنابراین در مجموع در معاملات این هفته 2 هزار و 39 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 759 میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین در هفته گذشته دفعات معاملات با افت 22 درصدی به 116 هزار دفعه رسید و تعداد خریداران بورس به دلیل ادامه روند رکودی و همچنین افزایش نرخ دلار و توجه سرمایه‌گذاران به بازار ارز افت 28 درصدی را تجربه کرد و به 34 هزار نفر رسید.

رشد ارزش بازار فرابورس با عرضه اولیه

در هفته دوم آذر ضمن عرضه اولیه سهام بهمن دیزل، ارزش بازار فرابورس ایران با رشد 5 هزار و 453 میلیارد ریالی نسبت به هفته پیش از آن مواجه شد.چهار روز معاملاتی هفته دوم آذرماه در بازار فرابورس با حجم و ارزش کمتر در مقایسه با هفته قبل به پایان رسید و در مجموع 611 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 900 میلیارد ریال دادوستد در آن ثبت شد.

در بازار اول، 28 میلیون ورقه بهادار به ارزش 87 میلیارد ریال و 297 میلیون ورقه بهادار به ارزش 892 میلیارد ریال در بازار دوم مبادله شد که این وضعیت حاکی از افت 84 درصدی حجم و 80 درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش 31 درصدی حجم و 68 درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با هفته پیش از آن است. در یکشنبه‌ای که گذشت، 10 درصد از سهام شرکت بهمن دیزل برای نخستین بار با کشف قیمت هر سهم 3 هزار و 400 ریال در بازار دوم فرابورس ایران مبادله شد.

علاوه بر این، در بازار پایه نیز 236 میلیون ورقه بهادار به ارزش 265 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و بازار ابزارهای نوین مالی شاهد دادوستد 49 میلیون ورقه بهادار به میزان 3 هزار و 656 میلیارد ریال بود.بیشترین حجم معاملات روزانه در هفته‌ای که گذشت به میزان 202 میلیون و 830 هزار ورقه بهادار در روز دو‌شنبه ثبت شد و بیشترین ارزش معاملات با رقم 2هزار و 265 میلیارد و 40 میلیون ریال مربوط به یکشنبه بود.

ارزش بازار فرابورس ایران در روز پایانی معاملات هفتگی با رشد 0.7 درصدی در قیاس با چهارشنبه قبل از آن، نمایشگر رقم 778 هزار و 855 میلیارد ریال بود و آیفکس هم با افت 0.4 درصدی، روی 690 واحد ایستاد.این گزارش می‌افزاید: در هفته معاملاتی منتهی به 10 آذر‌ماه، گروه خودرو و ساخت قطعات سهم 49‌درصدی از معاملات را به خود اختصاص داد و به صدر صنایع پیشرو رفت و گروه بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی هریک با 7 درصد سهم در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZReBmvk4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه