دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پس از ورود نخستین ایرباس جدید به ناوگان هوایی کشورمان، سند دومین هواپیما هم به نام ایران ایر خورد. طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، دومین ایرباس با مدل A330-200 و رجیستر EP-IJA قرار است اسفند ماه به ناوگان ایران ایر اضافه شود.

تاکنون از 200 فروند هواپیمای مورد قرارداد ایران ایر با سه کمپانی، ایرباس، بویینگ و ای. تی. آر، یک فروند هواپیمای ایرباس 321 وارد کشور شده است و طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال جاری میلادی حداقل 10 فروند هواپیمای جدید ایرباس و ای.تی.آر به تعداد هواپیماهای کشورمان افزوده می شوند.

طبق قرارداد امضا شده بین ایران ایر و بویینگ، تحویل هواپیماهای این کمپانی قرار است از سال 2018 یعنی از فروردین ماه سال 97 آغاز شود و به همین دلیل هیچ هواپیمایی از بویینگی ها سال آینده وارد ناوگان نمی شود.

تقریباً یک ماه گذشته،  (22 دی ماه) بود که ایرباس 321 طی مراسمی وارد ناوگان هوایی کشورمان شد. این هواپیمای میانبرد و باریک پیکر با ظرفیت جابه جایی 190 مسافر پروازهای خود را از سر گرفت و روز گذشته هم نخستین پرواز خارجی خود به مقصد امارات متحده عربی را انجام داد.

طبق گفته  «عباس آخوندی»، وزیر راه وشهرسازی قرار است تا پایان سال دو  فروند هواپیمای دیگر هم وارد کشور شود که یکی از این هواپیماها ایرباس330 است. این هواپیما از مدل هواپیماهای قاره پیما است که برای پروازهای دور  برد و مسافت های بالا طراحی و ساخته شده است که با این هواپیما می توان به بخشی از تقاضای سفرهای خارجی پاسخ داد.

همچنین براساس اعلام سازمان هواپیمایی، هواپیماهای ایرباس A330 اعتبار سنجی شده اند به این معنا که براساس مقررات جاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و الزامات ICAO لازم است گواهینامه TC  (تاییدیه طراحی نوع) که قبلا توسط آژانس ایمنی هوایی اروپا (EASA) صادر شده است توسط سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعتبار بخشی شود.

شرکت هواپیمایی ایرباس طی تقاضا نامه ای از سازمان هواپیمایی کشوری ایران رسماً نسبت به دریافت گواهینامه TVC اقدام کرده و جلسات اولیه بدین منظور برگزار و کلیه مدارک طراحی و اجابتی لازم توسط تیم مربوطه بررسی شده و این سازمان آماده صدور تاییدیه مربوط است.

ایرباس 330 در آشیانه هما؛ تا چند روز دیگر

طبق قرارداد امضا شده بین ایران ایر و شرکت ایرباس قرار است در یک بازه زمانی 10 ساله 46 فروند ایرباس 320، 38 فروند ایرباس 330 و 16 فروند ایرباس 350 وارد ناوگان ایران ایر شود که شنیده ها حاکی از آن است که دومین هواپیما از سری تایپA330 هفته اول اسفند ماه به ناوگان هما می پیوندد.

در این باره اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه تا پایان سال دوفروند ایرباس وارد کشور می شود، گفت: به زودی قرارداد با شرکت ای. تی.آر هم نهایی می شود و احتمال ورود چهار فروند از این تایپ هواپیما هم قبل از نوروز 96 وجود دارد. وی درباره مشخصات فنی ایرباس 330 گفت: ا یرباس 330 در دو مدل 330 سری 200 و 330 سری 300 تولید می شود که در سری 200 این هواپیما در دو کلاس تجاری و عادی ظرفیت حمل 246 سرنشین را دارد.  

قیمت کاتالوگی ایرباس 330 چیزی حدود 231 میلیون دلار است که البته گفته شده ایران ایر توانسته در مذاکرات خرید تخفیف قابل توجهی از ایرباس بگیرد اما به دلیل محرمانه بودن ارزش قرارداد، قیمت خرید هر هواپیما فاش نشد اما نرخ کلی قرارداد به مبلغ 18میلیارد دلار اعلام شد.

از دیگر مشخصات فنی ایرباس 330 این است که این هواپیما می تواند 13 هزار و 450 کیلومتر را بدون توقف با سرعت 870 کیلومتر بر ساعت طی کند و قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. حداکثر وزن در حین برخاست این هواپیما 242 تن بوده و مخازن سوخت آن گنجایش 139090 لیتر سوخت جت را دارند.

موضوعی که باعث نگرانی قراردادهای خرید 200 فروند هواپیما شده، اتخاذ تصمیم های جدید دولت آمریکا است. درحالی که برخی منابع خبری از احتمال لغو قرارداد ایران  ایر با شرکت آمریکایی بویینگ جهت خرید 100 هواپیما به دلیل مغایرت با برخی دستورات اجرایی رئیس جمهور جدید آمریکا سخن گفته اند، وزیر راه و شهرسازی در این باره این اطمینان را داده است که قرارداد با بویینگ یک قرارداد تجاری است و با فرمان رئیس جمهوری آمریکا لغو نمی شود.

در حال حاضر از دو فروند هواپیمای ایرباسی که قرار است تا یک ماه آینده به ناوگان هوایی کشورمان اضافه شوند، ریجستری ایرباس 330 برای شرکت ایران ایر ثبت شده و عملاً به مالکیت این شرکت درآمده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9Q72ybSV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه