سم والتون (Sam Walton) کارآفرین، بازرگان آمریکایی و موسس خردهفروشیهای والمارت (Walmart) بود. والمارت یک شرکت خردهفروشی چندملیتی آمریکایی است که زنجیرهای از فروشگاههای موادغذایی، سوپرمارکتها و هایپرمارکتها را اداره میکند و بزرگترین زنجیره خردهفروشی در جهان محسوب میشود. سم والتون در خانوادهای کشاورز به دنیا آمد، اگرچه کشاورزی درآمد کافی برای خانواده دربرنداشت و پدر سم مجبور شد که زمین کشاورزیاش را گرو بگذارد. سم والتون پس از به پایان رساندن دبیرستان، به امید اینکه راهی برای حمایت از خانوادهاش پیدا کند، در دانشگاه میسوری (Missouri) ثبتنام کرد و کارهای مختلفی انجام داد.والتون در سال 1945، مدیریت نخستین فروشگاهش را در سن 26 سالگی و با 20هزار دلار پولی که قرض گرفته بود، آغاز کرد. او در سال 1962، نخستین والمارت را در آرکانساس گشود و توانست با توسعه این فروشگاهها آن را به یکی از بزرگترین خردهفروشیهای جهان تبدیل کند.
در سال 1998، سم والتون در لیست 100نفره مجله فوربس و در بین تاثیرگذارترین افراد قرن بیستم قرار گرفت. همچنین مجله فوربس او را در صدر فهرست ثروتمندترین افراد آمریکا از سال 1982 تا 1988 ردهبندی کرده بود. والمارت علاوه بر آمریکا در کشورهای دیگری مثل برزیل، آرژانتین، کانادا، شیلی، چین، کاستاریکا، هند، ژاپن، مکزیک، انگلستان و... شعبه دارد. سم والتون در سال 1992 بر اثر سرطان خون درگذشت. در آن زمان تعداد کارمندانی که در استخدام کمپانی او بودند 380 هزار نفر بود و پس از مرگش مالکیت والمارت به همسر و فرزندانش واگذار شد.
با مشتریانتان مثل رئیس رفتار کنید
سم والتون به این مسئله که مشتری رئیس او است، باور فراوانی داشت. این ایده باعث شد والتون خدمات زیادی به مشتریان بدهد، از خوشامدگویی به مشتریان از در ورودی فروشگاه گرفته تا تضمین رضایت آنها، همه در همان نخستین فروشگاه والمارت که در سال 1962 افتتاح شد، مورد توجه قرار میگرفت.والمارت با همین ایده که همیشه مشتری مسئول است، خودش را از سایر خردهفروشیها متمایز کرد. او معتقد بود: «همیشه یک رئیس وجود دارد، آن هم مشتری است.
مشتری میتواند به راحتی با خرج کردن پولش در جای دیگر، همه اعضای یک کمپانی از رئیس گرفته تا کارکنان آن را اخراج کند، مهمترین کلماتی که روی نخستین سردر فروشگاه والمارت نوشتم این بود، «تضمین رضایت». راز موفقیت یک خردهفروشی این است که به مشتریانتان آنچه را میخواهند بدهید و اگر به این موضوع از دیدگاه یک مشتری نگاه کنید، درمییابید که مشتری همه چیز میخواهد؛ طبقهبندی گسترده از کالاهای باکیفیت، تضمین کردن رضایت مشتری، ارائه خدمات بهصورت دوستانه و با آگاهی کامل، پارکینگ رایگان، ساعت مناسب دسترسی و در نهایت تجربه یک خرید خوشایند.»
موفقیت یک کسبوکار به کارکنان آن بستگی دارد
از دیگر مواردی که سم والتون بسیار به آن باور داشت این بود که کارکنان یک کمپانی کلید موفقیت آن هستند. با گوش دادن به صحبتها و ایدههای کارکنانش، توانست در بلندترین نقطه کسبوکارش بایستد.والتون از تکتک کارکنانش میخواست به او مانند شریکشان فکر کنند، نه بهعنوان رئیس و برای اینکه چنین باوری را در آنها ایجاد کند، کمپانی والمارت یکی از نخستین سازمانهایی بود که به کارکنانش پیشنهاد سهیم شدن در سود به دست آمده را داد تا آنها از سود موفقیت کمپانی بهرهمند شوند. همین مسئله آنها را بهعنوان سهامدار و شریک والمارت معرفی میکرد.
والمارت اعتقاد داشت: «کارکنان در خط اول کسبوکار قرار دارند، آنها کسانی هستند که با مشتریان در ارتباطند و تنها کسانی هستند که میدانند چه اتفاقی در محل کارتان رخ میدهد. در عوض، کارکنانتان با شما مثل یک شریک رفتار میکنند و با هم میتوانید فراتر از انتظاراتتان عمل کنید و در شراکت، یک رئیس خدمتگزار باقی بمانید. پول و مالکیت بهتنهایی کافی نیست، اهداف بزرگی را تعیین و کارمندانتان را به رقابت تشویق کنید و به آنها پاداش دهید. هیچ چیز دیگری نمیتواند جایگزین کلماتی که درست انتخاب شدهاند، در زمان مناسب بیان میشوند و نشانه قدردانی شما هستند، شود. همه این کلمات مجانیاند و به اندازه ثروت ارزشمند هستند.»
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com