میتوان برای پی بردن به روشهای نوین، کاربردی و کمهزینه بازاریایی به شهر یا کشوری مترقی سفری داشت تا تکنیکهای بازاریابی آنجا را یاد گرفت و پس از بومیسازی در کشور یا منطقه مورد نظر خود از آنها استفاده کرد. سفر موجب خلاقیت میشود. بهطورکلی خلاقیت فرآیندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباقپذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن بهشمار میآید و میتواند جوابگوی مشکلات باشد. حس درونی تفکر، انسان را قادر میسازد شرایطی را که وجود خارجی ندارد، درون ذهن شبیهسازی کند و به وی این امکان را میدهد تا در امکانات یکسان با سایرین برای خود فرصتهای بهتری بیافریند.
درواقع امور خلاقیت شاید بیشتر اکتسابی باشد تا فطری و میتوان با آموزشهایی این توانایی را در خود افزایش داد. آنچه مهم است این است که برای ترویج تفکر خلاق و دستیابی به روشهای نوین و کاربردی در زمینه بازاریابی کمهزینه در جامعه باید جو فکری (عقلانی) را بهگونهای ایجاد کرد افراد که با الگو گرفتن از سایرین که در این زمینه موفق عمل کردهاند رفتاری خلاق را در پیش گیرند. تفکر خلاق درواقع روشی برای تفکر در جهت خلق آثار نو و بدیع است. تمامی اختراعات و اکتشافات صورت گرفته ناشی از فعالیت فکری عده قلیلی از افراد جامعه است. با توجه به این توضیحات سفر کردن به نقاط دور و نزدیک و علیالخصوص به کشورهای موفق در زمینه بازاریابی کمهزینه میتواند موجب ایجاد خلاقیت و دستیابی به روشهای مفید در این راستا باشد.
خلاقیت ایدههای ناب بازاریابی کمهزینه را ایجاد میکند. بازاریابی خلاق به بازاریابان این امکان را میدهد که نسبت به بهرهگیری از فرصتهای جدید برای آمادهسازی امکان ورود محصولی جدید که بخش بیشتری از توجه مخاطبان را در برمیگیرد، اقدام کنند. درواقع به جای اینکه در بازارهای امروز که بهشدت پیچیده بوده و در رقابت هستند، صرفا به مشتری پیشنهاد کنند که از یک محصول، مجددا خرید و استفاده کنند، به او خدمات تازهای ارائه میدهند و این جز با آشنایی با روشهای شناسایی و کشف ایدههای راهگشا، امکانپذیر نخواهد بود. عالیترین کارکرد پیچیدهترین و عظیمترین دستگاه خلقت تفکر است که تفکر خلاق بخشی از آن است و در عصر حاضر که واقعا تفکر منطقی نمیتواند پاسخگوی نیازهای در حال تغییر و تحول و در عین حال پیچیده باشد، فکرخلاق ابزار پیشران و رقابتی برای زندگی است.
بومیسازی بازاریابی کشورهای مترقی
مهمترین نکته درباره بازاریابی بینالمللی ساخت و بومیسازی برای مشتریان در کشور هدف است و بومیسازی به معنای سازگارکردن محصول، خدمات یا محتوای مارکتینگ با زبان، فرهنگ، قوانین و مسائل فنی در یک کشور یا منطقه است. برای بومیسازی محصول، خدمات یا کمپینها در کشورهای مختلف نیاز مبرمی به درک ظرایف فرهنگی آن کشور وجود دارد. بهعنوان مثال گاهی کالا یا خدمات برای وارد شدن به بازار جدید نیاز به تغییر بنیادین در ساختار محصول ندارد ولی باید راه جدیدی برای ارتباط با مشتریان پیدا کند. گاهی تغییر برند یا تغییر نام محصول میتواند کارساز باشد. وارد شدن به مبحث بومیسازی نیازمند توضیحات و مقدمات بسیار در این زمینه است که مطالعه و کسب آگاهی میتواند در استفاده از این راهکار بازاریابی کمهزینه بسیار مفید باشد.