ساعت هوشمند كه در گذشته توسط منتقدان به سخره گرفته میشد، حالا دیگر بهعنوان یك كالای خاص، ارزشی منحصر به فرد نزد مشتریان و بازاریابان یافته است. كاربران ساعتهای هوشمند بهزودی قادر به خرید كالاهای مورد نیاز، بررسی مداوم شاخصهای سلامتی و دسترسی همیشگی به اخبار و پیغامها، حتی بدون بر دست بستن ساعت خواهند بود. از نظر بازاریابان، به لطف یكسری دادههای رفتاری كه دیگر كانالها امكان جمعآوری آنها را ندارند، این ابزارها علاوه بر جذب افراد تركیبی از كانالهای اطلاعاتی مختلف را در اختیار آنها میگذارند.
77درصد از صاحبان ساعتهای هوشمند و مشتاقان این پدیده فكر میكنند كه دریافت اطلاعات شخصی در فروشگاهها مفید خواهد بود. خرده فروشان نیز پیش از این با اطلاع از منطقه محل سكونت افراد تجربه ارائه كوپنهای مختلف یا ترویج خرید لحظهای حین عبور یك كاربر ساعت هوشمند از كنار یك نمایشگر ویژه را داشتند اما در حالی كه اطلاعات لحظهای میتواند پیشنهادهای مناسبی را برای خرید مطرح كند، این نوع ارتباط حالا دیگر از همیشه مهمتر خواهد بود. اغلب اوقات مقاومت در برابر این محرك (برای مثال خرید پیتزا) بیش از حد سخت و مشكل است.
متناوبا آن دسته از برندهایی كه با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ساعتهای هوشمند به میزان تاثیرگذاری هر گونه محصول یا اقدام خاصی روی افراد مختلف پیمیبرند، قادر به ایفای نقشی مستقیم و موثر در دیگر كانالها نیز هستند. بهعنوان نمونه، یك برند میداند كه عادات خواب و ورزش مشتریانش میتواند در زمانبندی و محتوای پیامش تغییر ایجاد كند. یك خردهفروش پوشاك شاید با بررسی ایمیلها یا آگهیهای تبلیغاتی مختلف موبایل به نتیجه دلخواه خود برسد.
سپس حتی بدون بهرهبرداری از وضعیت سلامتی یا موقعیت مكانی افراد، بازاریابان با مطالعه پیامهای مختلف از نحوه رفتار و فعالیت كاربر، درسهای ارزشمندی را فرامیگیرند.از آن جا كه هیچ جایی برای ارتكاب اشتباه در یك نمایشگر كوچك ساعت هوشمند وجود ندارد، استفاده از سبكهای جدید ارسال پیام احتمالا با تاثیرگذاری نامنظم در دیگر كانالها به ارائه پیشنهادهای مختصرتر و مفیدتر منجر میشود.
در شرایطی كه گوشیهای موبایل از توجه ما به محیط اطراف میكاهند، احتمالا ساعتهای هوشمند با اثر جانبی مثبت خود بازاریابان را وادار به ارسالی پیامی مستقیمتر و خلاقانهتر از طریق سایر كانالهای موجود خواهند كرد. بنا بر پیشبینی شركت تحقیقاتــی«IHSTechnology»، صد میلیون دستگاه ساعت هوشمند تا سال 2020 میلادی به فروش میرسند. بودجه تبلیغاتی مخصوص این كار نیز تا پایان دهه جاری نزدیك به 70میلیون دلار برآورد میشود.
هنوز سطح علاقه نسبت به گوشیهای هوشمند بالا است اما حین تبلیغ این ابزار، جمعآوری اطلاعات یا هر دو، بازاریابان باید در رابطه با این ظرفیت سرسختانه عمل كنند.حتی اگر مشتریانتان مصرانه تقاضای برگزاری یك كمپین ساعت هوشمند را مطرح میكنند، ساعتها و دیگر ابزارهای پوشیدنی باید در استراتژی چند كانالی شما لحاظ شوند. در حقیقت، هیچ كانالی به این اندازه نمیتواند چنین دركی غنی از داده را براساس سبك زندگی مشتریان شما به وجود آورد.
با وجود تردید برخی افراد درباره فرا رسیدن زمان ادغام ساعتهای هوشمند با یك كمپین چندكانالی، واقعیت این است كه بسیاری از بازاریابان حالا دیگر بر مبنای آن رفتار میكنند. دفعه بعد كه شما در حین شركت در یك جلسه تذكری روی ساعت هوشمندتان دریافت كردید، شاید این آگهی تبلیغاتی كوچك استراتژی چند كاناله خوب و مناسب همكار شما در همان جلسه باشد