سارا بلیکلی (Sara Blakely)، بازرگان آمریکایی و موسس کمپانی پوشاک اسپنکس (Spanx) شرکت تولیدکننده شلوار و ساپورت است. بلیکلی در سال 2012 توسط مجله تایم در فهرست تاثیرگذارترین افراد جهان قرار گرفت و در سال 2014، در فهرست قدرتمندترین زنان جهان به انتخاب مجله فوربس در جایگاه نودوسوم قرار گرفت. سارا بلیکلی از دانشگاه فلوریدا و در رشته ارتباطات فارغالتحصیل شد. او در ابتدا قصد داشت وکیل شود اما پس از رد شدن در آزمون پذیرش دانشکده حقوق تصمیمش را تغییر داد. پس از مدت کوتاهی کار در دیزنی، بلیکلی در کمپانی دانکا (Danka)، مشغول به کار فروش دستگاههای فکس شد.
او پس از موفقیت در بخش فروش ارتقا گرفت اما از جورابشلواریهایی که مجبور بود در محل کارش بپوشد رضایت نداشت، از همینجا بود که این ایده در ذهن او شکل گرفت و طی دو سال آینده در حالی که همچنان برای دانکا کار میکرد با پسانداز 5 هزار دلار، تحقیق و گسترش ایدهاش را آغاز کرد. او ایده کارش را به کسانی که در این صنف فعالیت میکردند پیشنهاد داد اما با پاسخ منفی آنها مواجه شد تا اینکه سرانجام یک کارخانهدار به تشویق دو دخترش تصمیم به حمایت از بلیکلی گرفت.
ایدهتان را خیلی زود با دیگران به اشتراک نگذارید
سارا بلیکلی ایدهاش را یک سال تمام و تا زمانی که روی آن کار میکرد و در حال گسترش فرضیهاش بود، با جهان اطرافش به اشتراک نگذاشت. فقط زمانی که صددرصد به آن متعهد شد و آماده راهاندازی بود، دوستانش را جمع کرد و مسیر جدیدش را برایشان شرح داد.
منتظر بمانید تا زمانی که کاملا برای حرکت به جلو از خودتان مطمئن شدید، آنوقت ایده کسبوکارتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، زیرا پیش از آن ایده را طرد میکنند و دلایل متعددی برایتان خواهند آورد که به شما ثابت کنند ایدهتان موفق نخواهد شد، اما وقتی به موقع آن را مطرح سازید، آمادهاید تا با این دلایل مقابله کنید.
فقط به تواناییتان باور داشته باشید
سارا بلیکلی هیچ چیزی درباره تولید محصولی جدید، کارخانهداری، بازاریابی، گسترش محصولات، گسترش وبسایت، تجارت آنلاین و... نمیدانست، اما اینها مواردی نبود که بتواند او را از به موفقیت رساندن ایدهاش ناامید کند.
او درباره چیزهایی که نیاز داشت تحقیق کرد، در زمینه کارهایی که خودش نمیتوانست انجام دهد افرادی را استخدام کرد و با انرژی و تعهدی مضاعف و تمامنشدنی به سمت موفقیت گام برداشت.از دنبال کردن یک ایده دست نکشید، زیرا فکرش را هم نمیکنید که چه موفقیتهایی برایتان در پی خواهد داشت.
از شکست خوردن نهراسید
یکی از مهمترین توصیههای سارا بلیکلی به عنوان یک کارآفرین موفق برای کسانی که ایدهای در ذهن دارند، این است: «ایدهتان را باور و به هوشتان اطمینان کنید و از شکست خوردن نهراسید. دو سال طول کشید از زمانی که من ایدهام را برای اسپنکس داشتم تا آن زمان که محصولی آماده شد تا در مغازهها به فروش برسد.
من باید هزاران بار کلمه نه را شنیده باشم. اگر به ایدهتان صددرصد اطمینان دارید، اجازه ندهید هیچ کسی شما را متوقف کند. در عین حال نهراسیدن از شکست خوردن که یکی از کلیدهای مهم به موفق رسیدن کسبوکار من بود.»
افرادی را استخدام کنید که به آنها اطمینان دارید
سارا بلیکلی معتقد است که باید افرادی را که دوست دارید و از آنها مطمئن هستید، انتخاب کنید، حتی اگر این افراد آشنایی کامل با کاری که شما برایشان در نظر گرفتهاید، ندارند و نمیدانند دقیقا آنها را برای چه کاری نیاز دارید.سارا بلیکلی مدیر روابطعمومی و مسئول گسترش محصولاتش را از دوستانش و کسانی که از ابتدای راه حمایتش کردند، انتخاب کرد.
حتی با وجود اینکه آنها چیزی درباره بخشهای اجرایی نمیدانستند، برای چنین مسئولیتهایی انتخاب شدند، زیرا سارا بلیکلی اطمینان داشت که آنها در پستهای جدیدشان فوقالعاده خواهند بود و دقیقا هم همین اتفاق افتاد و این افراد به خوبی وظایفشان را انجام دادند.
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com