پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در نشست مرکز بررسی‌های استراتژیک مطرح شد

ساخت نیروگاه سیاه بیشه اقتصادی است

8 سال پیش ( 1394/9/17 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

معاون فنی و پژوهشی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مدعی شد: یک شرکت فرانسوی صرفه اقتصادی نیروگاه سیاه‌بیشه را با گزینه‌‌های مشابه سنجیده و در نهایت ساخت آن را اقتصادی اعلام کرده‌است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ای سیاه بیشه از انرژی برق برای تلمبه کردن آب و در نهایت تولید برق در زمان اوج مصرف استفاده می‌کند. پیش از این محمد ابراهیم رئیسی، کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با «فرصت‌امروز» استفاده از برق اتمی را برای نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای اقتصادی اعلام کرده بود.

62413562362474272435613624734584589469

عیسی بزرگ‌زاده، معاون فنی و پژوهشی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران دیروز در نشست «پارادایم آب و رشد سبز، الزامات اجرایی» که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، در پاسخ به «فرصت‌امروز» درباره غیر‌اقتصادی شدن بسیاری از پروژه‌های آبی به دلیل طولانی شدن زمان اجرا بیان کرد: در پروژه‌های عمرانی ایران اگرچه بحث تخمین نیازهای پروژه و در نظر گرفتن اعتبار سالانه برای آنها مطرح می‌شود، اما تخصیص بودجه می‌تواند مطابق با اعتبارات سالانه پیش‌بینی شده در برنامه‌ها نباشد.

وی ادامه داد: اگر هزینه‌های واقعی (شامل هزینه اجرا و هزینه‌های خارجی) و منافع اجرای یک پروژه را در نظر بگیریم، بدون شک نیروگاه‌های برق‌آبی برنده میدان رقابت با نیروگاه‌های حرارتی خواهند شد. زیرا 30 درصد انرژی کشور در نیروگاه‌های حرارتی هزینه می‌شود. ضمن آنکه براساس مدل‌های مرتبط با پارادایم توسعه سبز، هزینه‌های خارجی نیروگاه‌های حرارتی 1/5 برابر نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

معاون فنی شرکت آب نیرو بر این باور است که باران‌های اسیدی جنوب کشور، هزینه‌های زیادی روی دوش جامعه گذاشته است. این باران‌های آلوده به خاطر آلودگی محیط‌زیست به جامعه تحمیل شده‌است. بخشی از این آلودگی‌ها بر اثر فعالیت نیروگاه‌های حرارتی ایجاد می‌شود. وی تأکید می‌کند: همان‌گونه که اجرای نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل عدم تخصیص منابع مالی مشمول زمان می‌شود، اجرای نیروگاه‌های حرارتی هم در ایران زمان‌بر بوده و هزینه‌های هر دو نوع پروژه مشمول تورم می‌شود.

بزرگ‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سایر نقاط جهان، پس از تصمیم‌گیری برای ساخت یک پروژه صندوق تأمین اعتبار برای آن ایجاد می‌شود و پس از تأمین اعتبارات و ورود آن به این صندوق، مجریان وارد مرحله اجرا می‌شوند. وی در نشست دیروز با تشریح مدل‌ رشد سبز با تکیه بر تجربیات کشور کره عنوان کرد: براساس این مدل که دانشمندان زیادی روی آن کار کرده‌اند، هیچ‌گاه نمی‌توان توسعه را با نگاه صددرصد سبز پیگیری کرد بلکه دنیا یک نگاه بینابینی به مقوله توسعه دارد یعنی علاوه بر منافع رودخانه دست نخورده به مزایای داشتن یک رودخانه دست خورده با سازه‌های آبی هم توجه می‌کنند. معاون فنی شرکت آب نیرو بر این باور است که در دنیا وقوع بلایای طبیعی به هیچ‌وجه پذیرفته نبوده و بدون اجرای سازه‌های آبی، به هیچ‌وجه امکان مقابله با این بلایا وجود ندارد.

کامران داوری، استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز با تأکید بر اینکه در ایران به اندازه کافی قانون برای مدیریت منابع آب کشور داریم، افزود: متأسفانه در کشور همه چیز روی کاغذ درست است اما در عمل و اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. وی اضافه کرد: اگرچه انجام مطالعات زیست محیطی برای اجرای پروژه‌ها به‌عنوان فاز اول الزامی تلقی می‌شود، اما این مطالعات تاکنون به‌صورت نمایشی پیگیری شده‌است.

داوری معتقد است: در ایران با الگوهای وارداتی متعددی در زمینه مدیریت منابع آب مواجه هستیم. هنوز الگوهای مرتبط با مدیریت یکپارچه منابع آب در کشور به درستی تجربه نشده که الگوی جدیدی (که عمدتا در غرب پایه‌ریزی شده) پیش‌روی مدیران قرار می‌گیرد. درحالی‌که باید زمان کافی برای تجربه یک الگو در اختیار تصمیم‌گیران قرار گیرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gC7KGAUZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه