پیتر تییل (Peter Thiel) سرمایهگذار و کارآفرین آمریکایی و موسس کمپانی PayPal به همراه مکس لوچین (Max Levchin) و ایلون ماسک (Elon Musk) است که مدیرعامل این کمپانی نیز بود. PayPal یک سیستم انتقال وجه به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت است که محبوبیت آن در بین سایر سایتها به دلیل هزینههای اندک آن در قبال خدمات، کاربرد آسان و امکانات کمنظیر آن است. همچنین تییل اولین کسی بود که از خارج از فیسبوک در این شبکه اجتماعی سرمایهگذاری کرد و با خرید 2/10 درصد سهام این شرکت در سال 2004 و به قیمت 500هزار دلار وارد هیاتمدیره آن شد. پیتر تییل مدرک کارشناسیاش را در سال 1989 در رشته فلسفه و از دانشگاه استنفورد دریافت کرد.
او در سال 1998، سیستم انتقالوجه آنلاین را به همراه مکس لوچین راهاندازی کرد. این کمپانی بعدها با X.com ادغام شد و ایلون ماسک آن را هدایت کرد و پس از آن به قیمت 5/1میلیارد دلار به شرکت eBay فروخته شد. در آن زمان سهام تییل در PayPal 7/3درصد بود که ارزش آن حدودا 55 میلیون دلار میشد. در نهایت، تییل در آگوست 2004 با خرید سهام فیسبوک به هیات مدیره این شرکت پیوست. پیتر تییل همچنین نویسنده کتاب از صفر تا یک (Zero to One) است؛ کتابی درباره استارتاپها که خواندن آن به کارآفرینان توصیه میشود.
انتخاب درست کارمندان پیش از بیان انتظارات
کلید اصلی برقراری استاندارد در هر رابطه، سازمان یا کسبوکاری این است که هرچه سریعتر انتظاراتتان را مطرح کنید. انتظارات باید در ابتدای هر کار و هر چرخهای مشخص شود تا از بینظمی و نزاعهای بعدی از آن جلوگیری کنید، اما نکتهای که از نظر پیتر تییل اهمیت دارد انتخاب درست کارکنان است. او در این زمینه میگوید: «قطعا یکسری محدودیتها در این زمینه که چقدر بتوانید با قوانینتان کار کنید، وجود دارد. کارها میتوانند حتی با قوانین کامل و فوقالعاده نیز با مشکلاتی مواجه شوند. در واقع امکان صددرصد وجود ندارد که همه چیز را چنان تنظیم کنید که بقیه کارها به سادگی انجام شود. پیش از اینکه انتظاراتتان را مشخص کنید باید تا حد امکان کارمندانتان را به درستی انتخاب کنید.»
یک فرهنگ مستحکم بسازید
پیتر تییل در زمینه ساختن فرهنگی ثابت میگوید: «یک کسبوکار، تیمی از کارکنان است که برای رسیدن به یک هدف کار میکنند و یک فرهنگ خوب چیزی است که آنها از درون به نظر میرسند.» در طولانیمدت با تعادل بین بهرهوری و انتخاب بهترین شیوهها باید اطمینان حاصل شود که کسبوکارتان نوآوری میکند، در عین حال باید مزایای این نوآوری را به طور موثر گردآوری کنید و به آن ادامه دهید.
علاوه بر کار حرفهای، PayPal چنین فرهنگ قدرتمندی داشت، به طوری که موسس آن چه در محل کار و چه خارج از آن کارکنان را به یکدیگر وصل کرده بود تا آنجا که حتی پس از فروخته شدن کمپانی یکدیگر را حمایت میکردند.
منحصربهفرد باشید
زمانی که از پیتر تییل درباره مهمترین فاکتوری که یک کسبوکار باید داشته باشید تا به درک خوبی برسد، بپرسید، پاسخ او به این سوال منحصربهفردی بودن است. تییل معتقد است: «مهمترین و حیاتیترین مسئله برای هر استارتاپی این است که بتواند کاری را منحصربهفرد و بهتر از هرکس دیگری در این جهان انجام دهد.» او میگوید: «تکنولوژی یک تجارت اساسا جهانی است و کمپانیهای با تکنولوژی برتر کاری را به طور قابلملاحظهای برتر از هر استارتاپ دیگری در دنیای کسبوکار انجام میدهند و شما باید تلاش کنید که در این بخش قرار بگیرید.»